Több százan kerestük fel szeptember 27-én a főpolgármester-jelölteket, azt várva tőlük, hogy a kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztésével kapcsolatos alapvető vállalásokat tegyenek a következő önkormányzati ciklusra. Olyan követelésekre kértünk választ, melyek az élhetőbb városfejlesztés elengedhetetlen elemei. Egyedül a Fidesz és a Jobbik főpolgármester-jelöltjei nem fogadtak minket, a többi jelölt viszont majdnem minden megígért.
Több százan kerestük fel szeptember 27-én a főpolgármester-jelölteket, azt várva tőlük, hogy a kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztésével kapcsolatos alapvető vállalásokat tegyenek a következő önkormányzati ciklusra. Olyan követelésekre kértünk választ, melyek az élhetőbb városfejlesztés elengedhetetlen elemei. Egyedül a Fidesz és a Jobbik főpolgármester-jelöltjei nem fogadtak minket, a többi jelölt viszont majdnem minden megígért.
Több héttel ezelőtt kerestük meg a főpolgármester-jelölteket, akikhez a szombati eseményen egyenként vonultultunk fel, hogy egyértelmű vállalásokat kapjunk a következő 5 év biciklis fejlesztéseiről. A jelöltek számára ajánlott pontjaik a következőek voltak:
• Tervet és határidővel programot készítek a város biciklibarát átalakítására
• Rendszeres forgalomszámlálást és közvélemény-kutatást készíttetek a közlekedésről
• A járdáról az úttestre helyezem a kerékpárutakat, csökkentem a járdán parkolást.
• A kerékpáros létesítmények fenntartását, takarítását rendeletileg előre sorolom, ehhez forrást biztosítok.
• Biztosítom a hidak bringázhatóságát.
• A belváros és a külvárosok között biciklis szupersztrádákkal könnyítem az ingázást.
Véleményünk szerint a fenti lista bevállalása nélkül a fenntartható, ember- és környezetbarát közlekedési módok támogatása csak üres ígéret. A felvonuláson kizárólag a Fidesz és a Jobbik jelöltje nem vett részt és nem vállalt semmit.
Dr. Magyar György Független jelölt szerint a biztonság a legfontosabb kérdés a közlekedés esetén, ő is egy kivétellel minden ponttal egyetértett: szerinte a hidak bringázhatósága nem megoldható. Lehetőségként azt látja, ha a Batthyány tér és a Parlament között a Duna alá épül egy kerékpáros alagút.
Bodnár Zoltán, a Libeálisok jelöltje majdnem mindent vállalt, egyedül azt a kérést nem, mely a kerékpárutak járdáról való lehelyezéséről szólt. Erről azt mondta, hogy szerinte nem minden kerékpárutat lehet a járdáról áthelyezni.
A jelöltek közül Csárdi Antal, az LMP jelöltje mondott mindenre igent és megígérte, akár főpolgármesterként, akár képviselőként nyitott lesz az újabb javaslatokra is, és a szakmai szempontokat egyeztetni fogja a Kerékpárosklubbal.
Bokros Lajos, a MOMA jelöltje kerékpárosokról és autósokról, azok érdekellentétéről beszélt – annak ellenére, hogy a rendezvényen hangsúlyoztuk, hogy a követelések minden városlakó érdekeit képviselik. Bokros csak a budapesti belvárosban csillapítaná a forgalmat.
Falus Ferenc, az Együtt-PM jelöltje minden vállalással egyetértett, egyedül a hidak kerékpározhatóságánál említette kérdőjellel a Lánchidat. Elmondta, hogy programjában különös figyelmet szentelt a fenntartható közlekedés-fejlesztésre, és a biztonságos megoldásokra.
A Jobbik részéről a felvonulás délelőttjén lemondták a részvételt, így Staudt Gábor semmit nem vállalt.
A Fidesz részéről sem Tarlós István, sem helyettese, dr. Szeneczey Balázs nem kívánt a rendezvényen részt venni. Lemondó levelében Szeneczey “ígéretekre való licitálásnak” nevezte a fenti vállalásokat. Ezért a Főpolgármesteri Hivatal bejáratánál helyeztük el követeléseinket, és névre szóló csomagban feladtuk a Városháza portáján azt a szakembereink által készített 10 oldalas kiadványt, mely a kerékpáros közlekedés olcsó és költséghatékony fejlesztési eszközeit foglalja össze. Ezek mellett ajándékba adtuk – ahogy a többi jelöltnek is - Jan Gehl világhírű dán városépítész magyarul frissen megjelent, Élhető Városok című könyvét is. Azt reméljük, ha közönség előtt nem is vették át, irodáik magányában tanulmányozzák majd ezeket.
Részvételt lemondó levelében dr. Szeneczey Balázs arra is hivatkozott, hogy az utóbbi években több kerékpárutat, sávot és egyéb létesítményt adtak át, illetve elindították a MOL Bubi közbringa-rendszert. Bár mindez kétségtelenül így van, az igazsághoz hozzátartozik, hogy a közbringa-rendszer több éves késéssel indult, valamint a startra ígért elengedhetetlen infrastruktúra-fejlesztéseknek mindeddig csupán a töredéke valósult meg.
Álláspontunk szerint a MOL Bubi városlakók körében aratott népszerűsége, valamint az utóbbi években egyedülállóan bekövetkezett bringaboom miatt a kerékpáros közlekedés rendszerszintű fejlesztése nem “ígéretlicit”, hanem Budapest élhetőségének elengedhetetlen eleme. Az utóbbi évek fejlesztéseiből továbbra is hiányzik a főváros közlekedési rendjének közlekedéspolitikai újragondolása, az eddigi beruházások és intézkedések csupán felszíni kezeléseknek tekinthetőek.
A főváros máig nem indította el az egész városra kiterjedő kerékpáros főhálózat tervezését és megvalósítását, az alaphálózat megvalósításához szükséges úthálózati felülvizsgálat és intézkedési terv kizárólag a belső városrészre készült el, és ennek megvalósítása is rétestésztaként húzódik. Így aztán a fő útjaink, hídjaink máig sem járhatóak kerékpárral. A Demszky-érából örökölt rossz minőségű kerékpárutaknak csupán töredéke újult meg, a számtalan helyen járdákra festett - kerékpárútnak nevezett - sárga csíkok sem tűntek el, gyalogos-kerékpáros konfliktusok sokaságát eredményezve. A civil szakmai szervezet dr. Szeneczey Balázzsal történő egyeztetései a kerékpáros létesítmények fenntartásáról több hete megakadtak: a járhatatlan, bokrokkal benőtt, télen hóval borított kerékpárutak-sávok helyzete úgy tűnik, idén sem oldódik meg.
Természetesen továbbra is partnerként tekintünk minden önkormányzatra, szakmai munkánk célja településeink élhetőbbé alakítása. Úgy véljük, hogy Budapest olyan történelmi pillanatban van, amikor a lakói pártállástól függetlenül fejezik ki látható igényüket a város élhetősége mellett és ülnek nagy számban kerékpárra. Hiba lenne a következő önkormányzati ciklusban lekésni ezt a lehetőséget.
Fotó: Dimény András