Végre, sok év vajúdás után megindul Budapesten is a közbicikli rendszer, MOL Bubi néven. Mi, a Magyar Kerékpárosklub szakemberei sokat dolgozunk, dolgoztunk rajta, írtunk is róla az évek során. Fontosnak tartottuk az első pillanattól, hogy megvalósuljon a terv. Nem csak azért, mert a kihelyezésre kerülő kb. 1000 kerékpár hatékonyan fogja kiegészíteni a közösségi közlekedést, nem csak azért, mert ez a rendszer – ha jól működik – eddig egyáltalán nem kerékpározó embereket ültet a bringára, de főleg azért, mert – ahogy a világ más városaiban is történt - a beinduló rendszer hatalmas reklámjává vált általában is a kerékpározásnak.
Párizsban épült meg Európa egyik legnagyobb közbringa rendszere, és természetesen az említett reklámhatás is ott volt a legnagyobb. Valószínűleg nincs olyan francia ember, akinek ne lenne kerékpárja, de például Párizsban korábban senkinek nem jutott eszébe, hogy az közlekedésre is használható. A Velib juttatta eszébe: és mára Párizs utcaképe, közlekedése alapvetően változott meg. Az utakat átépítették, hogy lehessen rajtuk kerékpározni is, megváltoztattak öröknek vélt szabályokat is, mindet azért, hogy kevesebben használják a mindennapi közlekedésükhöz az autójukat és egyre többen a saját vagy bérelt kerékpárjukat.
Budapesten is ezt várjuk a MOL-Bubi beindulásától: a kerékpározás reklámját. Olyan promóciót, ami szól a lakosságnak, és szól a döntéshozóknak is. Városunk lakói közül már sokan elhitték, hogy a kerékpár közlekedési eszköz, 2007 óta évente kb. 30-50%-kal nő a számuk. Ez hatalmas fejlődés, de hol vagyunk még attól a bizonyos 40%-tól, akik a Bubi-t előkészítő közvéleménykutatásban nyitottságukat fejezték ki a kerékpáros közlekedésre.
A döntéshozók, politikusok és szakpolitikusok, no, ők a nehezebb dió. A Bubi kiépítése, az, hogy erre szándék és főleg pénz kerekedett, nagyon jól mutatja, hogy valami már elindult a fejekben. Az, hogy a megvalósítás sok zökkenőn ment keresztül, néha vállalhatatlan kompromisszumokkal, hogy a fejlesztéshez fontos előzetes kommunikáció elmaradt, az viszont mutatja, hogy sokan nincsenek is meggyőződve arról, hogy ez a beruházás valóban hasznos a város közlekedésének javítása érdekében. Korábban írtunk is erről a kettősségről.
Minden akadály ellenére, most végre tényleg beindul a Bubi. Sőt, MOL Bubi, mert az olajcég is sok pénzt tett bele, névadó lett. A dolgunk most már az, hogy el is kezdjük használni a rendszert. (április végén, a próbaüzem befejeztével már biztosan hozzáférhető lesz mindenki számára). Próbáljuk ki mi is, ti is, akik már évek óta járjuk a várost a kerékpárunkkal, használjuk sokat, és mondjuk el a véleményünket. Arról is, hogy mi jó, és arról is, hogy mit látunk hibának. Ez utóbbiból is lesz biztosan. Már most látszik, hogy az állomások elhelyezése sok helyen nem tökéletes (finoman szólva), biztosan sok kritika fog érkezni az utak kerékpározhatóságával kapcsolatban is. Meg persze a díjszabásról is. Reméljük, a beruházó valóban partner lesz a használat közben tapasztalt hibák kijavításában!
A beruházás felelőse, a BKK már megtette a magáét (még ha hibákkal is): a MOL Bubi már az utcán van. Most rajtunk a sor: segítsük a népszerűsítést, mert kerékpáros ügyben még soha nem történt ennél fontosabb dolog Budapesten. Ha kiderül, hogy a rendszer népszerű, a most még kicsit ellenálló önkormányzatok, szakmai és politikai vezetők is majd belátják, hogy szükséges is, és – ahogy mostanában már Bécsben is történik - éppen ők fogják kérni, hogy az ő kerületükben is legyen végre állomás, lehetőleg jó sok.