Facebook Instagram Youtube

Végre indul a Bubi, Budapest legtrendibb közlekedési rendszere

Végre indul a Bubi, Budapest legtrendibb közlekedési rendszere
2014.03.22
Végre, sok év vajúdás után megindul Budapesten is a közbicikli rendszer, MOL Bubi néven. Mi, a Magyar Kerékpárosklub szakemberei sokat dolgozunk, dolgoztunk rajta, írtunk is róla az évek során. Fontosnak tartottuk az első pillanattól, hogy megvalósuljon a terv. Nem csak azért, mert a kihelyezésre kerülő kb.

Végre, sok év vajúdás után megindul Budapesten is a közbicikli rendszer, MOL Bubi néven. Mi, a Magyar Kerékpárosklub szakemberei sokat dolgozunk, dolgoztunk rajta, írtunk is róla az évek során. Fontosnak tartottuk az első pillanattól, hogy megvalósuljon a terv. Nem csak azért, mert a kihelyezésre kerülő kb. 1000 kerékpár hatékonyan fogja kiegészíteni a közösségi közlekedést, nem csak azért, mert ez a rendszer – ha jól működik – eddig egyáltalán nem kerékpározó embereket ültet a bringára, de főleg azért, mert – ahogy a világ más városaiban is történt - a beinduló rendszer hatalmas reklámjává vált általában is a kerékpározásnak.

Párizsban épült meg Európa egyik legnagyobb közbringa rendszere, és természetesen az említett reklámhatás is ott volt a legnagyobb. Valószínűleg nincs olyan francia ember, akinek ne lenne kerékpárja, de például Párizsban korábban senkinek nem jutott eszébe, hogy az közlekedésre is használható. A Velib juttatta eszébe: és mára Párizs utcaképe, közlekedése alapvetően változott meg. Az utakat átépítették, hogy lehessen rajtuk kerékpározni is, megváltoztattak öröknek vélt szabályokat is, mindet azért, hogy kevesebben használják a mindennapi közlekedésükhöz az autójukat és egyre többen a saját vagy bérelt kerékpárjukat. 

Budapesten is ezt várjuk a MOL-Bubi beindulásától: a kerékpározás reklámját. Olyan promóciót, ami szól a lakosságnak, és szól a döntéshozóknak is. Városunk lakói közül már sokan elhitték, hogy a kerékpár közlekedési eszköz, 2007 óta évente kb. 30-50%-kal nő a számuk. Ez hatalmas fejlődés, de hol vagyunk még attól a bizonyos 40%-tól, akik a Bubi-t előkészítő közvéleménykutatásban nyitottságukat fejezték ki a kerékpáros közlekedésre.

A döntéshozók, politikusok és szakpolitikusok, no, ők a nehezebb dió. A Bubi kiépítése, az, hogy erre szándék és főleg pénz kerekedett, nagyon jól mutatja, hogy valami már elindult a fejekben. Az, hogy a megvalósítás sok zökkenőn ment keresztül, néha vállalhatatlan kompromisszumokkal, hogy a fejlesztéshez fontos előzetes kommunikáció elmaradt, az viszont mutatja, hogy sokan nincsenek is meggyőződve arról, hogy ez a beruházás valóban hasznos a város közlekedésének javítása érdekében. Korábban írtunk is erről a kettősségről.

Minden akadály ellenére, most végre tényleg beindul a Bubi. Sőt, MOL Bubi, mert az olajcég is sok pénzt tett bele, névadó lett. A dolgunk most már az, hogy el is kezdjük használni a rendszert. (április végén, a próbaüzem befejeztével már biztosan hozzáférhető lesz mindenki számára).  Próbáljuk ki mi is, ti is, akik már évek óta járjuk a várost a kerékpárunkkal, használjuk sokat, és mondjuk el a véleményünket. Arról is, hogy mi jó, és arról is, hogy mit látunk hibának. Ez utóbbiból is lesz biztosan. Már most látszik, hogy az állomások elhelyezése sok helyen nem tökéletes (finoman szólva), biztosan sok kritika fog érkezni az utak kerékpározhatóságával kapcsolatban is. Meg persze a díjszabásról is. Reméljük, a beruházó valóban partner  lesz a használat közben tapasztalt hibák kijavításában!

A beruházás felelőse, a BKK már megtette a magáét (még ha hibákkal is): a MOL Bubi már az utcán van. Most rajtunk a sor: segítsük a népszerűsítést, mert kerékpáros ügyben még soha nem történt ennél fontosabb dolog Budapesten. Ha kiderül, hogy a rendszer népszerű, a most még kicsit ellenálló önkormányzatok, szakmai és politikai vezetők is majd belátják, hogy szükséges is, és – ahogy mostanában már Bécsben is történik - éppen ők fogják kérni, hogy az ő kerületükben is legyen végre állomás, lehetőleg jó sok.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron