Milyen tömegközlekedési eszközön szállíthatunk bringát és mire figyeljünk?

Miért jó nekünk és miért jó a tömegközlekedési vállalatnak? Milyen viselkedési normákat kell betartani? Külföldi példák

A rövid távú, 5 km alatti utazások esetén a kerékpár a leghatékonyabb közlekedési mód, nagyobb távolságokban a közösségi közlekedéssel kombinálva versenyképes. A közösségi közlekedés lefedettsége, kihasználtsága és így hatékonysága is nő, ha kerékpárral nagyobb távolságból is elérhetőek a megállók, ha bizonyos járatokon (hegyvidék, külváros pl.) is lehet szállítani a kerékpárokat.

A kerékpár hozzájárulhat a tömegközlekedés vonzóbbá tételéhez: a kerékpáros sebessége négyszerese a gyalogosénak, így távolabbról is odaér a megállóhoz azonos idő alatt. Így, ha egy átlagos 10 perces megállóhoz vezető sétát vagy bicajozást veszünk, egy megálló vonzáskörzete gyalogosan kb. 2 km2, míg kerékpárral 35 km2.

Természetesen ez csak akkor igaz, ha a kerékpáros le tudja tenni kerékpárját, vagy magával tudja azt vinni.

Az átszállás kifejezett hátránya a tömegközlekedésnek. Erre is hathatós megoldást nyújt a kerékpár, mivel azzal az utas közvetlenül közelítheti meg a nagyobb kapacitású és gyorsabb (metró-vonat) tömegközlekedési eszközt.

A Magyar Kerékpárosklub ajánlása

A Magyar Kerékpárosklub álláspontja az, hogy a kerékpárszállítást minden tömegközlekedési eszközön – lehetőleg ingyenesen, vagy nagyon kedvezményesen - meg kell engedni, amennyiben az nem akadályozza az utasok kényelmét és biztonságát.

Mindenesetre fontos tudni, milyen normákat kell betartanunk akkor, ha tömegközlekedési eszközön szállítunk kerékpárt:

  1. A kerékpárszállítás nem joga a kerékpárral érkező utasnak, csak lehetősége
  2. Ha kevés hely áll rendelkezésre a kerékpár szállításához, akkor ne felejtsük el: a buszvezető dönt. Emiatt előfordulhat, hogy nem jutunk fel rögtön az első buszra. Emiatt ne legyünk csalódottak, várjunk türelmesen.
  3. Ha kerekesszék és babakocsi is vár az utazásra, akkor adjunk nekik meg az elsőbbséget, és ha nem férünk fel, várjuk meg türelmesen a következő induló járatot.
  4. Mindig a többi utas érdekeit kell figyelembe venni: nem parkolhatjuk úgy a kerékpárunkat, hogy az a le és felszállást akadályozza, vagy más utasok utazás közbeni biztonságát veszélyeztesse
  5. Úgy kell elhelyeznünk a kerékpárunkat, hogy minél kisebb helyen minél több kerékpárt lehessen tárolni – lehetőleg leszállási sorrendben: aki hamarabb száll le, annak legyen közelebb az ajtóhoz a kerékpárja
  6. Arra is figyeljünk, hogy a nap nem minden órájában tudjuk ezt a szolgáltatást használni, csúcsforgalmi időben az utasoké az elsőbbség.
  7. Mivel a tömegközlekedési járműnek nagyon ki van számítva a menetrendje, fontos, hogy fel- és leszállásunkat a lehető leghamarabb elvégezzük
  8. Személyenként 1 db kerékpár szállítható, és ez nem lehet speciális kialakítású (cargo, tandem, motoros stb)

A magyarországi helyzet

Vasúton már évek óta magunkkal vihetjük kerékpárunkat (ráadásul 2008 óta Kerékpárosklub tagságival 25%-kal olcsóbban!)

Budapesten szállítható kerékpár a HÉV-en, a HÉV-pótlókon, a fogaskerekűn, és tesztjelleggel néhány buszon, villamoson és trolibuszon is.

  • Hév: Kerékpár csak a kijelölt kocsikban, a piktogrammal jelzett peronokon szállítható, 1 db vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, illetve kerékpárbérlettel. A kezelt menetjegy a vonal, a kerékpárbérlet bármely vonal teljes hosszán érvényes a kerékpár szállítására. Egy peronon legfeljebb 4 db kerékpár szállítható. 2013 márciusától már a hév-pótló buszokon is szállítható, de csak a kijelölt időben és helyen. Itt nem találsz piktogramot, és a járművezető megtilthatja a kerékpárral való felszállást zsúfoltság, vagy az utasok akadályoztatása esetén. 
  • Fogaskerekű: Kerékpár a fogaskerekű minden szerelvényén a kijelölt kocsiban, a piktogrammal jelzett peronokon szállítható, 1 db vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, illetve kerékpárbérlettel. A kezelt menetjegy és a kerékpárbérlet a vonal teljes hosszán érvényes a kerékpár szállítására. A kijelölt peronokon egyszerre legfeljebb 8 db kerékpár szállítható.  
  • Busz, villamos, trolibusz: néhány viszonylaton lehet szállítani kerékpárt - egyelőre tesztjelleggel vezette be a BKK. 
  • Kisméretű és összecsukható kerékpárok ingyenesen szállíthatóak: A kisméretű, legfeljebb 41 cm (16”, azaz hüvelyk, illetve inch, vagy coll) külső kerékátmérőjű kerékpár valamint a roller, továbbá méretkorlát nélkül az összecsukott kerékpár kézipoggyászként díjtalanul szállítható valamennyi járművön, amennyiben az utasok ruházatát, a jármű berendezéseit nem rongálhatja meg, illetve nem szennyezheti be.
  • További infó >>BKK honlapján, illetve a BKK üzletszabályzatában (Kerékpár szállítása : 51. oldal, VII.3.)
 
Miskolc - 2014. augusztus 1-jétől szállíthatók kerékpárok a villamosokon.
 
A villamoson történő kerékpárszállításhoz a menetjegyen ill. bérleten kívül egy további jegyre is szükség van. Egy bringás csak egy bringát szállíthat, és a bringa nem lehet a szokásosnál nagyobb helyigényű (pl. tandem, cargo, háromkerekű). Kerékpárt csak az új villamosokon lehet szállítani, ha a megállóba régebbi, Tátra vagy SGP villamos (sárga, vagy piros) érkezik, meg kell várni az új (zöld szoknyás fehér) villamos érkezését. Villamospótló autóbuszon nem szállítható bicaj. A kerékpárszállítás csak a csúcsforgalmi időszakokon kívül lehetséges (hétvégén és ünnepnapokon mindig, munkanapokon reggel 6-ig, majd fél kilenctől délután fél kettőig, utána pedig délután öt órától).
További infó, képek és ajánlások a Kerékpáros Miskolc Egyesület honlapján.
 
 
Kaposvár - 2013 januárjától szállíthatók kerékpárok a helyijáratú buszokon
 
A kaposvári rendelkezés mögött elsősorban a forgalomcsökkenés húzódik. Emiatt a jegyárakat is leszállították május végéig, és az új, kerékpárt szállító utasrétegtől is a forgalom növekedését remélik. Ezeken túl magasztosabb célok is vannak a döntés hátterében: külső területen élők így könnyebben és biztonságosabban érhetik el a belvárost, az új kerékpársávokat jobban kihasználják, és természetesen a turisztika támogatása és a környezet védelme is fontos szempont. 

Kerékpárok csúcsidőszakon (azaz 06:30-08:30; 14:00-17:00) kívül szállíthatóak. A kerékpár díja a normál jegy ára. A járművek átalakítására nem volt szükség: minden járaton és minden autóbusztípuson szállítható kerékpár: csuklósnál a 2. illetve a 3. ajtónál, szóló autóbusznál pedig a 2. ajtónál lehet a kerékpárt a járműre felvinni. Ezen ajtók piktogrammal vannak jelölve.

Most nézzük meg néhány külföldi példát - hogyan szállítható kerékpár

Általában elmondható, hogy ahol engedélyezett a kerékpárok szállítása autóbuszon, ez vagy ingyenes szolgáltatása az üzemeltető vállalatnak, vagy egy normál menetjegy árának megfelelő. Az is általános, hogy a vasúton ez a kérdés már megoldott: lehetséges a szállítás. Amiben más-más a szabályozás, az a busz, villamos és a metró.

Észak-Amerika városaiban többnyire a buszok elejére van felszerelve a kerékpártartó, amire az utasok maguk rögzítik kerékpárjukat.  A kerékpár buszon belüli szállítása csak akkor lehetséges, ha az összecsukható. Viszont a metróban, vonaton, helyi érdekeltségű vasutak legtöbbjén megengedett a szállítás a csúcsidőszakokon kívül. Forrás: http://www.nctr.usf.edu/jpt/pdf/JPT12-3Pucher.pdf

Európában inkább az a jellemző, hogy a buszok belsejében lehet a kerékpárokat szállítani.

Csehországban, Prágában - bizonyos feltételekkel - minden tömegközlekedési eszközön lehetséges a kerékpár szállítása, ráadásul mindenhol ingyenesen. A hétköznapi csúcsidőn kívül minden metrójárat legutolsó kocsijában szállítható bicikli, továbbá bizonyos villamosvonalokon is engedélyezett ( összesen 21 viszonylatban a Vltava szintjétől felfelé). A prágai kompokon is lehetséges, valamint a siklón is csúcsidőn kívül. A buszok közül csak a reptéri buszon engedélyezett a kerékpárszállítás. A vonatokon is engedélyezett: Prága területén belül ingyenesen, Prágán kívül jegy ellenében.
Forrás: http://doprava.praha-mesto.cz
 
Németországban bizonyos feltételek esetén ingyen szállítható a kerékpár a helyiérdekű vasút, az S-Bahn és a metró egész hálózatán. Ezen kívül lehet szállítani kerékpárt olyan buszokon és villamosokon, amiken megteremtették ennek technikai feltételeit. Pl Spreewald felé a kiránduló szezonban a buszok kerékpárszállító hátsó csomagtartóval járnak. Több városban, így például Berlinben, Düsseldorfban, Drezdában lehetséges a kerékpárok busz belsejében történő szállítása is.
Berlinben lehetséges a kerékpár szállítása az S-Bahn, a metró és a villamosok piktogramozott kocsijaiban, ha a hely engedi (amiről a személyzet dönt). Ha kevés hely van, a kerekesszéket és a babakocsit kell előnyben részesíteni. A kerékpárszállítás nem jog, hanem lehetőség. A megálló területén a kijelölt helyen kell a kerékpárt leállítani, hogy az érkező járműre az könnyen feltehető legyen. Autóbuszokban általában nem lehet kerékpárt szállítani egyes éjszakai buszok (N1-N9) kivételével, melyek egyes metróvonalakat pótolnak éjszaka. Ha van elegendő hely, a szabadnapok kivételével ezekre a buszokra felvihető kerékpár. Diákjeggyel és bizonyos bérleketekkel rendelkező utasok ingyenesen vihetik kerékpárjukat magukkal.
Düsseldorfban a bérletes utasok ingyen vihetik magukkal kerékpárjukat, míg a bérlettel nem rendelkezőknek kerékpár pótjegyet kell vásárolniuk. A regionális vasúti szerelvényeken, ahol van külön kocsi, a nap bármely szakában szállítható kerékpár. Az ilyen külön részleggel nem rendelkező szerelvényeken hétköznap csak a reggeli csúcsidőn (7.30-9.00) kívül és szabadnapokon/hétvégén. Metrón, villamoson és buszon hétvégén és ünnepnap egész nap, hétköznapokon csak reggel 9 órától üzemzárásig szállítható kerékpár.

Ausztriában 2012 májusától ingyenesen szállítható a kerékpár a bécsi metrón hétköznap a csúcsidőszakokon kívül és hétvégente egész nap. Villamoson és buszon biztonsági okokból nem szállítható kerékpár. A metrómegállókban a kerékpározás nem megengedett, azt tolni kell. A fel és lemenetelhez a lépcsőt vagy a liftet kell használni, a mozgólépcső nem vehető igénybe. Csak a piktogrammal jelölt kocsikba vihető fel a kerékpár. Egy ajtónál maximum kettő kerékpár szállhat fel. Személyenként 1db kerékpár utazhat velünk, ami nem lehet különleges építésű (pl. tandem, cargo, stb). Kutyával együtt sem vihet fel valaki magával kerékpárt, hacsak a kutya nincs zárt ketrecben. A 12 évnél fiatalabb gyerekek csak szülői felügyelettel szállíthatnak kerékpárt (minden gyereknek egy kísérő kell). Ha menetközben kell üzemzavar miatt kiszállni, a kerékpárt a kocsiban kell hagyni.

Forrás: http://www.wien.info/en/vienna-for/sports/cycling/bicycles-public-transportation
http://www.wienerlinien.at/media/files/2012/fahrradfolder_2012_72744.pdf

Dániában, Koppenhágában a legtöbb viszonylaton bármely időszakban szállítható kerékpár a buszokon, egyes más járatokon pedig csak csúcsidőszakon kívül. Amiket tudni kell:
- Figyelni kell arra, hogy néhány buszra még nincs felszerelve rögzítőszíj, emiatt ezekbe a buszokba még nem lehet felvinni a kerékpárt, de a közlekedési vállalat folyamatosan szereli fel ezeket a szíjakat a buszaikra.
- Minden esetben a sofőr az, aki az utasokra és a biztonságra tekintettel a végső döntést meghozza arról, szállíthatod-e a bicajodat. Ezért sosem veheted biztosra, hogy bicajostól felférsz a buszra.
- Személyenként 1db normál kerékpár szállítható (azaz tandem, cargo és egyéb kerékpár nem szállítható)
- Egyszerre maximum csak 2 kerékpár/babakocsi/kerekesszék fér el egy buszban, ezért az élvez előnyt, aki hamarabb érkezett. Az utasnak kell járművét a busz közepére felvinnie és szíjjal rögzítenie
- egyes viszonylatokon ingyenes a szállítás, más viszonylatokon menetjegyet kell a kerékpárra is váltani
Forrás: http://www.moviatrafik.dk/cykler

Hollandiában és Nagy Britanniában nem megengedett a buszokon belüli szállítás, hacsak nem összecsukható kerékpárról van szó. Amszterdamban kedvezményes áron szállítható a metróban és 1 villamosvonalon kerékpár. Rotterdamban ingyenesen szállítható kerékpár a hétköznapi csúcsidőn kívül és hétvégén. Bár biztonsági okok miatt Európában nem engedélyezett, de történtek próbálkozások a kerékpárok busz elejére erősítésével Gelderlandban. (A hollandok jellemzően inkább két biciklivel közlekednek, eggyel a pályaudvarra, ahol azt lelakatolják, majd vonatra szállnak, és a célállomáson felveszik második kerékpárjukat, amivel továbbhajtanak.)

Belgiumban egy villamosvonalon vihető csak kerékpár, melyet az utasnak kell szíjjal rögzítenie.

Franciaországban Strasbourgban a kerékpárokat csúcsidőn kívül a villamosok hátulján lehet szállítani. Párizsban az RER-en és néhány metróvonalon szállítható kerékpár.

Svédországban, Stockholmban a csúcsidőn kívül, azaz reggel 6:00-9:00 és délután 15:00 és 18:00 óra kivételével szállítható kerékpár a helyi érdekeltégű vasúton, de a Centralstationen-nél nem lehet le- és felszállni.

Spanyolországban, Barcelonában hétköznap a csúcsidőn (6:30-9:30 és 16:30-18:30 órán) kívül szállítható kerékpár a metrón. Hétvégén, ünnepnapokon, valamint júliusban és augusztusban nincsenek korlátozások. Az FGC vonatokon bármikor szállítható kerékpár, a Renfe Rodalies járatokon pedig hétköznap 10:00 és 15.00 óra között és hétvégén. Madridban szállítható kerékpár a metrón hétköznap reggel 10:00 és 12:30 között és este 21:00 óra után, valamint hétvégén és ünnepnapokon egész nap.A regionális Cercanía vonatokon hétköznap reggel 10:00 órától egész nap, és hétvégén egész nap.

További információért látogass el ez Európai Kerékpáros Szövetség, az ECF honlapjára .

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Szlovákiában (2015) tapasztaltam:
lehet vonaton kerékpárt szállitani, távolságtól függetlenül 1,5 Euro, átszállásos vonatjegynél is ugyanennyi.
Viszont érdemes oda-vissza megvenni, ha ugyanoda megyünk vissza, akkor csak 2 Euro a bringára, akár összecsukható, akár nem ugyanennyi.
Kedvező viszont, hogy 2014 nov. óta 62 év felett
ingyen igazolványt ad ki a pénztár a szlovák vonatokra (személyi és lakcimkártya kell, fénykép nem).
IC-re csak 1 Eur a pótjegy, a gyors és személyvonat
egy árban van!

Lehetőségem volt megtapasztalni, hogyan lehet vasúton kerékpárt szállítani munkába járáskor. A Budapest-Üllő vonal nem felhasználóbarát, nem hiszem, hogy bárki szívesen vállalkozna erre. A kerékpár felrakása a vonatra szinte lehetetlen, a tárolása körülményes, a vonat állapota pedig kritikán aluli. Érthető, ha az emberek az autót választják, ha megtehetik!

Kedves ATOMBOY!

A legfőbb biztonsági ok a gyalogoselütések. Manapság a gépjárművek tervezése során már fontos szempont, hogy a jármű felépítése ne csak a benne ülők védelmét szolgálja, hanem gázolás esetén a gyalogosokét is. A buszok elejére rögzített kerékpárok ennek a kritériumnak egyáltalán nem felelnek meg.
Azt pedig, hogy mikor és milyen feltételekkel szállíthatóak a kerékpárok tömegközlekedési járműveken, mindig az adott viszonylat(ok) közlekedési szokásaihoz, igényeihez illeszkedően határozzák meg.

Nem surun viszem a bringat a HEV-en, de legutobb 3 km utert (2 megallo) nem vonaljegyet, hanem a teljes kulso szakaszra ervenyes jegyet valtattak velem Bekas-Szentendre viszonylatra. Emlekeim szerint az mar akkor is joval tobb volt, mint a Bp. belteruleti vonaljegy, nem beszelve a sajat jegyemhez kepesti a'rkulonbozetrol.
[Muszaj volt extran sietnem a suliba asszem anyak napjara es pont jott, amugy tekerni szoktam ezt a tavot persze.]

Akartam kerdezni, hogy miert nem probalnak Europaban amerikai tipusu megoldasokkal, aztan Hollandia reszen latom, biztonsagi okokbol. Lehet tudni, mik azok az okok, es van-e olyan szervezet, ami azon dolgozik, hogy ezt valtoztassa?
Torontoban igen gyakran lattam augusztusi honapban buszok elejen bicajokat.

Illetve, csucsido alatt gondolom, csak hetkoznapra kell erteni, hetvegen nem. Vagy hetvegen is van korlatozas/tiltas reggeli es keso delutani idopontokban?