Kell-e rendszám a kerékpárra
A Magyar Kerékpárosklub (MK) a legnagyobb hazai kerékpáros szakmai szervezetként 'Álláspont' sorozatában a kerékpáros közlekedést érintő leggyakrabban felmerülő kérdésekkel, problémákkal kapcsolatban fogalmazza meg szakmai véleményét. A cikkek célja, hogy az adott kérdésben párbeszéd induljon el, amely lehetőséget ad a közlekedőknek meglévő tapasztalataik megosztására, véleményeik megvitatására, ezzel elősegítve a békés együttközlekedést, ami mindannyiunk közös érdeke. Második cikkünkben a rendszám kérdését vizsgáljuk meg pro és kontra.
Bizonyos időszakonként felmerül, hogy a kerékpárra is szükséges lenne rendszámot tenni. A leggyakrabban előforduló érvek: a beazonosíthatóság hiánya (például lopások, vagy baleset elszenvedése, okozása esetén), valamint hogy a „kerékpárút költségeit is meg kellene fizetnie valakinek”. Mivel nagyon fontos kérdésről – a közlekedésről – van szó, érdemes az állításokat megvizsgálni, értelmezni és a tanulságokat leszűrni.
A rendszám misztikuma, avagy megold-e bármit egy tábla? A tulajdonjog igazolása
Erre valóban szükség van, de segít-e ezen, ha rendszámot kap a kerékpár? Elvileg igen, hiszen azonosíthatóvá válnak általa a járművek, azonban ha a gépkocsilopások magas számára gondolunk, nem biztos, hogy ez a legjobb választás. Létezik egyszerűbb, olcsóbb és hatékonyabb megoldás a probléma kezelésére. A Magyar Kerékpárosklub éppen azon dolgozik, hogy ezek közül kiválassza a hazai körülményeknek leginkább megfelelőt és bevezesse annak használatát. Ehhez szükség van a rendőrség közreműködésére is. Bővebben a Kerékpár Regisztrációs Programról: www.kerekparosklub.org/kerekpar-regisztracio
Felelősségbiztosítás
Uralkodó tévképzet, hogy a rendszám használatával együtt járó felelősségbiztosítás nagyobb felelősségérzetet alakítana ki a kerékpárral közlekedőkben, akik ennek hiányában felelőtlenül kerékpároznak és okoznak baleseteket. Nem gondoljuk, hogy a biztosítás nélküli kerékpáros közlekedő többször hagyja cserben áldozatát baleset esetén, mint a biztosítással és főleg rendszámmal rendelkező autóvezető. A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint a közlekedési morál nem rendszámhoz kötött, az emberi viselkedés alapszabályainak betartása, vagy be nem tartása pedig nem járműspecifikus dolog. Mindazonáltal nagyon fontosnak tartjuk, hogy a járművezető akkor is rendelkezzen felelősségbiztosítással, ha éppen biciklit vezet, ezért szervezetünk tagjai számára évek óta biztosítjuk a kötelező felelősségbiztosítást.
Felelősségre vonhatóság
Gyakran elhangzik, hogy a kerékpárral közlekedő rendszám nélkül „bárhol, bármennyivel, bármilyen ittasan” vezethet „az ittas autósnak vagy motorosnak – ha ilyenen kapják - több havi fizetése bánja”. És ez mind a rendszám eredménye! Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a kerékpárral közlekedőre ugyanazok a jogszabályok érvényesek, mint a közlekedés többi résztvevőjére. Rá is érvényes, hogy a szabálytalanságát szigorúan büntetik. Azonban a KSH adatai szerint a kerékpáros balesetek száma a közlekedésben való részvételük arányához képest folyamatosan csökken. Az ellenőrzésben és a felelősségre vonhatóságban ezért nem döntő szempont a rendszám megléte vagy annak hiánya. Az ittasan közlekedő kerékpárost és a szabálytalanul közlekedő gyalogost ennek hiányában is megbünteti a rendőr.
Kötelező műszaki ellenőrzés hiánya
Az autóval ellentétben a kerékpárt nem kell kötelező, rendszeres műszaki ellenőrzésre vinni, de ez nem jelenti azt, hogy ne vonatkoznának rá kötelező előírások. A kerékpár csak akkor vehet részt a közúti közlekedésben- a többi járműhöz hasonlóan-, ha bizonyos előírásoknak megfelelően van felszerelve. Ezek betartása a helyszínen könnyen ellenőrizhető, az például, hogy a lámpa vagy a fék működik-e, és fel van-e szerelve a kerékpár a kötelező kellékkel. Ezek hiányát pedig szigorúan büntetik az erre kijelölt hatóságok.
Ultima ratio: fizessenek a bringások is
A Magyar Kerékpárosklub sokszor publikált kutatási adataiból kiderül, hogy mennyi hasznot (igen, hasznot, nem csak megtakarítást) jelent, ha - elsősorban a városi - közlekedésben a kerékpáros utazások aránya növekszik. Ezt ismerte fel a világon szinte minden nagyváros vezetője és ezért dolgozunk mi is (angol kutatási adat: ha egy embert ráveszünk, hogy autó helyett kerékpárral közlekedjen, annak költsége kb. 5 millió forint, a haszna - egészségügyi hatások, a légszennyezés csökkenése és a dugók csökkenése révén - pedig kb. 107 millió forint). (forrás:www.dft.gov.uk/cyclingengland/site/wp-content/uploads/2008/08/valuing-the-benefits-of-cycling-full.pdf )
Látható, hogy a gyakran felvetett problémákra nem nyújt megoldást a kerékpár rendszám. A legnagyobb problémát abban látjuk, hogy a közlekedőket még mindig sokan jármű alapján akarják osztályozni. Eszerint megkülönböztetnek saját szokásokkal és értékrenddel rendelkező autósokat, kerékpárosokat, gyalogosokat. A Magyar Kerékpárosklub legfontosabb üzenete, hogy nem léteznek ilyen kategóriák. Úgy gondoljuk, hogy egyenrangú közlekedőkről kell beszélni, akik valamikor gyalogosan, máskor autóval, vagy kerékpárral közlekednek úgy, ahogy azt otthon, vagy az iskolában megtanulták: szabályokat betartva vagy nem betartva, egymást tisztelve vagy nem tisztelve. Célunk a békés egymás mellett közlekedés feltételeinek megteremtése, azért dolgozunk, hogy a közlekedés nem éppen ideális helyzetén javítsunk.
Oszd meg kerékpáros élményeidet
Használd instagramon fotóid alatt a #kerekparosklub hashtaget és oszd meg a többiekkel merre tekertél, milyen kerékpáros fejlesztésekben botlottál a városban vagy ha részt vettél egy kerékpárosklub által szervezett rendezvényen.