"Úttervező mérnökként dolgozom 24 éve – az évek során mind a belterületi, mind a külterületi feladatokban igen nagy tapasztalatra tettem szert a tervezésben és az engedélyezési feladatokban is.
Építőmérnöki végzettségem után tájépítésznek is tanultam, melynek során a mérnöki racionális látásmód mellé sikerült elsajátítanom egy merőben más szemléletet - az emberközpontú tervezést, amely azóta is meghatározó jelentőséggel bír a munkámban. Ennek folyományaként egyre inkább a belterületi, azon belül a kerékpáros tervezés kezdett el érdekelni, amelynek tanulmányozásához bejártam sok európai nagyvárost és igyekeztem megérteni, mitől válik egy útvonal biztonságossá és közvetlenné.
Munkám során igyekeztem olyan feladatokban részt venni, amelyekben lehetőségem nyílt vizsgálni, hogy oldható meg, hogy mind a kerékpárral, a gyalog és gépjárművel közlekedők is elférjenek egymás mellett, szeressék a végeredményt és még gazdaságos is legyen a kialakítás.
Mára a közlekedéstervezési trendek egyértelműen a fenntartható közlekedést és az élhető városok megvalósítását tűzték ki célul. Az egyre terjeszkedő városok és a klímaválság miatt a jövő egyértelműen a fenntartható közlekedési módok felé vezet, amelyben a kerékpározás a magas társadalmi és gazdasági haszna miatt kulcs szerepet fog játszani. Így az már nem lehet kérdés, kell-e a városainkba a kerékpárosbarát infrastruktúra, az azonban még nagy kérdés, hogyan fogjuk tudni megvalósítani Magyarországon.
Erre a válaszaim egyben a megvalósítandó terveim is a kerékpáros szakosztály elnökségében:
Első lépésként el kell érni, hogy a kerékpáros tervezési terület a szakmán belül kapja meg a megérdemelt és elismert helyét, és kellő súllyal tudja képviselni az érdekeket.
- A szerethető és biztonságos kerékpárutak tervezéséhez elengedhetetlen a szakirányú tudás megszerzése, mert nagyon komplex gondolkodást igényel – nem csak mérnöki racionalitást.
- A jelenlegi tervezők túlnyomó része nem rendelkezik ezzel a tudással, hiszen még 15 éve sem volt tananyag a felsőoktatási intézményekben, annyira új ez a szakterület. A gyakorló mérnökök felzárkózásához oktatást kell szervezni a kamarán belül, amelynek keretében majd az újdonságok is nyomon követhetőek lesznek.
- A jelenlegi felsőoktatásban kezdeményezni kell a kerékpáros infrastruktúra tananyagának bővítését.
- El kell érni, hogy elegendő finanszírozás álljon rendelkezésre a kutatások elvégzéséhez. A külföldön rendelkezésre álló tudásanyagot és tapasztalatot országspecifikusan tesztelni kell, majd a kutatások függvényében hazai sztenderdeket kell kialakítani.
- Aktív és hatékony elnökségi munkával a kitűzött célokat meg kell valósítani."
Az MMK KT KSZ új vezetőségi tagjai:
- Elnök: Barna Zsolt
- Ragok: Dalos Péter, Emődy Barbara, Kovács Gergely, Zalán Ákos
- Póttag: Bukovics László
Elérhetőségeik:
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!