Facebook Instagram Youtube

Biciklibarát HÉV-kocsikért lobbizik a Kerékpárosklub

2007.06.08
A HÉV-szerelvényeken jelenleg megtalálható kerékpár-tárolók átalakításának fontosságáról tárgyalt a BKV HÉV-üzemág vezetőivel a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnöke. A biztonságos- és utasbarát bicikliszállítás alapvető feltétele, hogy a speciális kocsirészek üléseit szüntessék meg, ám erről a BKV hallani sem akar.A HÉV-kocsikban a bicikliszállítás jelenleg egyetlen módja az, ha az ember, a megjelölt peronszakaszon, kerékpárjával a vállán felkapaszkodik a lépcsőn, majd utazása alatt végéig maga mellett fogja a kétkerekűt, hogy az lehetőleg ne boruljon föl és ne is zavarja a többi utas kényelmét. Erre az egyik-kézzel-kapaszkodok-a-másikkal-fogom-a-bringát trükkre azért van szükség, mert a bicikliket sehol nem lehet rögzíteni. Ráadásul, aki a fennmaradó, hátsó padokra szeretne ülni, annak át kell verekednie magát az össze-vissza pakolt járgányokon.László János, az MK elnöke nemzetközi tapasztalatokra alapozva javasolta, hogy a BKV szüntesse meg a kijelölt szerelvények végében lévő üléssort és a kocsi belső oldalára, valamint a szállításra kijelölt rész közepére szereljenek korlátokat. Az üléskiszerelést a BKV azonnal elutasította, mondván, a hátsó fal mellett elektromos berendezés van, amit csak ülésekkel lehet megfelelően védeni. A középre szerelendő korlát ügyét nem tartják lehetetlennek, legalábbis erre enged következtetni, az az ígéret, amely szerint ezt az ötletet még megvizsgálják a BKV illetékes szakemberei.A biciklis- és a tömegközlekedés összekapcsolását a megállókban elhelyezett – fedett és biztonságos – kerékpártárolók segíthetnék leginkább. A Magyar Kerékpárosklub éppen ezért szeretné azt elérni, hogy minél több, biciklik parkoltatására alkalmas „műtárgy” épüljön. Ezzel kapcsolatban a BKV annyiban mutatkozott partnernek, hogy megígérte: saját tulajdonú megállóiban helyet biztosít a tárolók kialakítására, ha lesz, aki megépíti azokat. Az így kialakítandó tárolók a belvárosi foghíjtelkek autóparkolóihoz hasonlatosan üzemelnének, vagyis az őrzés díját itt is a sofőr, jelen esetben a biciklista fizetné.

A HÉV-szerelvényeken jelenleg megtalálható kerékpár-tárolók átalakításának fontosságáról tárgyalt a BKV HÉV-üzemág vezetőivel a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnöke. A biztonságos- és utasbarát bicikliszállítás alapvető feltétele, hogy a speciális kocsirészek üléseit szüntessék meg, ám erről a BKV hallani sem akar.

A HÉV-kocsikban a bicikliszállítás jelenleg egyetlen módja az, ha az ember, a megjelölt peronszakaszon, kerékpárjával a vállán felkapaszkodik a lépcsőn, majd utazása alatt végéig maga mellett fogja a kétkerekűt, hogy az lehetőleg ne boruljon föl és ne is zavarja a többi utas kényelmét. Erre az egyik-kézzel-kapaszkodok-a-másikkal-fogom-a-bringát trükkre azért van szükség, mert a bicikliket sehol nem lehet rögzíteni. Ráadásul, aki a fennmaradó, hátsó padokra szeretne ülni, annak át kell verekednie magát az össze-vissza pakolt járgányokon.

László János, az MK elnöke nemzetközi tapasztalatokra alapozva javasolta, hogy a BKV szüntesse meg a kijelölt szerelvények végében lévő üléssort és a kocsi belső oldalára, valamint a szállításra kijelölt rész közepére szereljenek korlátokat. Az üléskiszerelést a BKV azonnal elutasította, mondván, a hátsó fal mellett elektromos berendezés van, amit csak ülésekkel lehet megfelelően védeni. A középre szerelendő korlát ügyét nem tartják lehetetlennek, legalábbis erre enged következtetni, az az ígéret, amely szerint ezt az ötletet még megvizsgálják a BKV illetékes szakemberei.

A biciklis- és a tömegközlekedés összekapcsolását a megállókban elhelyezett – fedett és biztonságos – kerékpártárolók segíthetnék leginkább. A Magyar Kerékpárosklub éppen ezért szeretné azt elérni, hogy minél több, biciklik parkoltatására alkalmas „műtárgy” épüljön. Ezzel kapcsolatban a BKV annyiban mutatkozott partnernek, hogy megígérte: saját tulajdonú megállóiban helyet biztosít a tárolók kialakítására, ha lesz, aki megépíti azokat. Az így kialakítandó tárolók a belvárosi foghíjtelkek autóparkolóihoz hasonlatosan üzemelnének, vagyis az őrzés díját itt is a sofőr, jelen esetben a biciklista fizetné.