Bevezetés
A kerékpártárolók kialakítására sokféle megoldás terjedt el, a kerékpárok rögzítését lehetővé tevő egyszerű támaszoktól a teljesen zárt dobozokig. Jelen ajánlás a közterületeken kialakított, ügyfelek, látogatók részére elhelyezett kerékpárparkolókat tárgyalja.
Bevezetés
A kerékpártárolók kialakítására sokféle megoldás terjedt el, a kerékpárok rögzítését lehetővé tevő egyszerű támaszoktól a teljesen zárt dobozokig. Jelen ajánlás a közterületeken kialakított, ügyfelek, látogatók részére elhelyezett kerékpárparkolókat tárgyalja. Fontos azonban megjegyezni, hogy egy intézmény esetében gondolni kell az ott dolgozók kerékpárjainak elhelyezésére is, melyeknél más szempontok kerülnek előtérbe, mint a látogatók esetében.
Fotó: Dalos Péter
Kialakítás és elhelyezés
A kerékpártároló két fő funkciója a támasztás és a rögzíthetőség.
A kerékpártárolók elhelyezésénél és kialakításánál a parkolás időtartamától függően más szempontok érvényesülnek. A rövidtávú parkolás leglényegesebb szempontjai a biztonság és a jó elhelyezkedés. A hosszabb időtartamú kerékpártárolásnál a biztonság mellett előtérbe kerül az időjárás elleni védelem is.
A megfelelő kerékpártároló elhelyezésével szemben támasztott általános követelmények
- a környező útfelülettel szintben megközelíthető legyen
- legyen védve a ráparkolástól
- a tároló lehetőleg az úti cél bejáratánál kerüljön elhelyezésre, de a kerékpár elhelyezése semmiképp ne okozzon többletutat a gyalogláshoz vagy az autós megközelítéshez képest
- ha a kerékpárok hosszabb ideig maradnak, legyen fedett és megvilágított
A megfelelő tároló kialakításával szemben támasztott általános követelmények
- bármilyen fajta kerékpár (férfi, női vázas, MTB, országúti, trekking, kemping, gyermek stb.) elhelyezhető és rögzíthető legyen
- első vagy hátsó kosárral, táskával, gyermeküléssel felszerelt kerékpár is elhelyezhető és rögzíthető legyen
- a kerékpár elhelyezését, eltávolítását ne akadályozza a többi, (mellette vagy szemben) már elhelyezett kerékpár, a kerékpárok ne érintkezzenek egymással, a kerékpáros ruházatát ne szennyezze be a többi kerékpár
- a kerékpár elhelyezése legyen egyszerű, gyors, kényelmes; a kerékpárt ne kelljen felemelni, a rögzítéséhez ne kelljen lehajolni
- biztosítson megfelelő támasztékot a kerékpárnak, a kerékpár ne tudjon eldőlni
- a tároló kerékpárral érintkező részein ne rongálja a kerékpárt (kerék, fényezés, váltó)
- tegye lehetővé a kerékpár vázának ill. legalább egyik kerekének rögzítését (a kerékpáros saját zárjával)
- a kerékpártároló védje a kerékpárt csapadék ellen
- a tároló legyen elmozdítás ellen rögzítve
- a tároló legyen ellenálló a rongálással szemben
- a tároló legyen könnyen tisztítható
- teljesítse a vonatkozó biztonsági előírásokat és szabványokat
A tapasztalatok azt mutatják,
ha a tároló elhelyezése vagy kialakítása nem megfelelő, akkor a kerékpárosok egy része az egyszerűbb és kényelmesebb módon fogja elhelyezni a kerékpárt: a bejárathoz legközelebbi oszlophoz rögzítik, a kerékpárt keresztben helyezik el az első kerék befogására alkalmas támaszoknál stb.
A leginkább bevált, és ezért a kerékpáros szervezetek által is javasolt kerékpártámasz az ún. támasztókeret (fordított U-cső, a szakirodalom Sheffield-támaszként is említi), amely egyfelől egyszerűen telepíthető, olcsó megoldás, ugyanakkor a célnak tökéletesen megfelel, a kerékpár gyorsan és kényelmesen elhelyezhető és biztonságosan rögzíthető akár a váznál, akár a kerekeknél. Nem okoz gondolt sem a kerékpárra szerelt kosár, sem a gyermekülés.
A támasztókeret megfelelő méretei: kb. 80 cm magas, 80 cm széles, és a két támasz közötti távolság legalább 120 cm - így egy támaszhoz mind a két oldalról lehet kerékpárt rögzíteni. Egy keresztmerevítő beépítésével a női kerékpárok váza is könnyedén rögzíthető.
A pontos kialakítás az „U” alaktól eltérő is lehet, a lényeg, hogy a kerékpár mind a váznál, mind a kerekeknél rögzíthető legyen.
A támaszokat egymással párhuzamosan, de egymáshoz kissé eltolva célszerű elhelyezni, így ugyanis könnyebben hozzá lehet férni a kerékpárokhoz.
Kerékpárparkolókat nemcsak a járdán, hanem az úttesten is ki lehet alakítani, ennek nagy előnye, hogy nem sérül a gyalogosok közlekedő tere, és a parkoló közvetlen kapcsolatban van a kerékpárosok által használt útfelülettel. Egy gépjármű méretű parkolóhelyen például 8-10 kerékpár számára alakítható ki parkolási lehetőség. Parkolósávok elején és végén gyakorta látni olyan forgalomtól elzárt területet, amelynek helyén egy autó már nem férne el, azonban néhány kerékpár számára ideális lehet. Az alábbi ábrán a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium előtt nemrég átadott kerékpárparkoló látható.
A támasztókeret egyik gyorsan telepíthető illetve mobil változatánál a csövek nincsenek egyenként a burkolatba rögzítetve, hanem két párhuzamos fémlemezre vannak egymás mellé hegesztve, és az egész állvány kerül rögzítésre.
A legbiztonságosabb megoldás a zárt, személyzet vagy elektronikus beléptető rendszer által védett tároló (ketrec vagy épületen belül egy terem) ill. a zárható kerékpártartó dobozok. Ezek a megoldások nemcsak a kerékpárt, hanem a rajta lévő felszereléseket és tartozékokat (sisak, ruházat) is védik a lopástól.
Tervezésre vonatkozó műszaki előírások
A kerékpárforgalmi létesítmények tervezésére vonatkozó útügyi műszaki előírás részletesen tartalmazza az egyes intézményekhez elhelyezendő kerékpártárolók számának meghatározását.
Általánosságban az alábbi helyszíneken javasoljuk kerékpárparkolók kialakítását:
- Lakóházak
- Kereskedelmi egységek
- Vendéglátóhelyek
- Nevelő, oktató intézmények
- Egyetemek, főiskolák
- Közösségi szórakozóhelyek
- Művelődési egységek
- Sportlétesítmények, strandok
- Igazgatási, ellátási, szolgáltatási, nem fekvőbeteg-ellátási intézmények
- Fekvőbeteg-ellátó intézmények
- Ipari parkok, raktárak
- Közösségi közlekedés megállóhelyei, csomópontjai
- Parkok
Finanszírozás
Az önkormányzatok általában nincsenek abban az anyagi helyzetben, hogy rövid idő alatt egész városrészeket fedjenek le megfelelő mennyiségű és minőségű kerékpártárolóval. Ezért célszerű bevonni az érintett intézményeket, cégeket a költségek viselésébe. Az alábbi módszerek jó alternatívái lehetnek a tisztán saját forrásból finanszírozott beruházásnak.
- Pályázati támogatással: az önkormányzat pályázat keretében támogatja az intézmények, cégek által kihelyezett tárolók finanszírozását. Ez a megoldás mind a közterületi, mind a belső tárolók kialakítására alkalmazható.
- Adminisztratív ösztönzéssel: az önkormányzat az intézmények, cégek részére térítésmentesen átadja a javasolt kerékpártároló típusterveit, és adminisztratív úton segíti a tárolók közterületen történő telepítésének engedélyezési eljárását.
- Reklámfelület értékesítésével: a közterületi kerékpártárolók függőleges felületén reklámok helyezhetők el. Egy reklámcég az ingyenes közterület-foglalásért cserébe finanszírozza a tárolók telepítését és karbantartását. Egy egész városrész teljes utcabútor beruházása (padok, buszvárók, szemetesek, nyilvános WC-k, hirdetőoszlopok, információs táblák stb.) is történhet ilyen módon, adott esetben nem mindegyik elemre tehet a cég hirdetést, de az egész területen biztosítania kell a megadott darabszámú utcabútort. Fontos, hogy a reklám elhelyezése nem mehet a funkció rovására.
Fontos, hogy a tárolók elhelyezése előzetesen kidolgozott koncepció alapján történjen, amely részletesen meghatározza a helyszíneket és a szükséges férőhelyszámot. A folyamatosan növekvő kerékpárhasználat miatt célszerű gondolni a jövőbeni bővítési lehetőségekre is.
Ha nem az önkormányzat saját beruházásában történik a tárolók elhelyezése, fokozottan ügyelni kell arra, hogy városképbe illeszkedő, esztétikus és használható megoldások terjedjenek el. Csak olyan típust szabad alkalmazni, amelyet a Magyar Kerékpárosklub előzőleg bevizsgált.
Árak
A kerékpártárolók költsége a pontos kialakítástól és a rendelt mennyiségtől függ. Egy egyszerű hajlított csőkorlátból készült kerékpártámasz ára kihelyezéssel együtt kb. 25.000 Ft + Áfa. A városképileg igényesebb kinézetű, parkolásgátló oszlopok közé adaptálható támasz ára kihelyezéssel típustól függően 40-70.000 Ft + áfa. Egy 10 kerékpár elhelyezésére alkalmas, tetővel és oldalfalakkal ellátott kerékpártároló kiviteltől függően kb. 400-500 ezer forintba kerül telepítéssel együtt.
Kerékpártárolással kapcsolatos bejegyzések >>