Támogasd 1%-oddal a Kerékpárosklubot!

Ajánlás a főutak települési átkelési szakaszainak rekonstrukciójához

Alábbi javaslatunk főként országos főútvonalak (2 számjegyű utak) mentén fekvő kisvárosok, községek részére szól, ahol a településközpont kellemesebb élettérré válását tűzik ki célul.

A gyalogos és kerékpáros közlekedés biztonsága érdekében a településen belüli forgalom- és sebességcsillapítás rendkívül fontos.
A településközpontok átalakításakor fontosnak tartjuk a gyalogosok és kerékpárosok számára átadni a teret és a közlekedési felületeket. A településen átvezető főút vonalvezetése, burkolata, jelzései is azt kell, hogy sugallják, hogy a környezetbarát közlekedési módokat előnyben részesítik.

A gyalogosforgalom biztonságának javítása járdaépítéssel, akadálymentesítéssel, gyalogátkelők és sebességcsökkentő szigetekkel már sok településen folyamatban van. További fejlesztési irányként a kerékpáros forgalom segítését javasoljuk, mivel a kis távolságú közlekedés leghatékonyabb eszköze a kerékpár.

A települést elkerülő főút megépítésével az átmenő forgalom nem terheli többé a települést. A helyi forgalomban jelenleg is jelentős szerepet játszik a kerékpár. A személyautó és a teherforgalom csökkenése meghozza az emberek kedvét a kerékpározáshoz, és egyre többen mernek újra biciklire pattanni, ha át akarnak menni a például a boltba, vagy találkozni akarnak valakivel. A lakóterületi kis forgalmú utakon jelenleg is kiválóan lehet kerékpározni, de főúton való kerékpározástól sokakat elriaszt a forgalom nagysága.

Az elkerülőút megépítésével egyidejűleg az önkormányzatok elemi érdeke, hogy a felszabaduló közlekedési felület újrafelosztását megfontolja.
Tervezési szempontjaink szerint itt a gépjárműforgalom csillapítása és a kerékpáros konfliktuspontok kezelése szükséges. A gyakran igen széles főúton javasoljuk sebességcsökkentő forgalomtechnikai eszközök alkalmazását.

Javasolt eszközök

  • A településkapunál a forgalmi sávok beszűkítésével, sávelhúzással és terelőszigettel ki kell kényszeríteni az alacsonyabb sebességet.
  • A teljes átvezető szakaszon pedig kerékpársávot vagy kerékpáros piktogrammal jelölt vegyes forgalmi sávot célszerű kialakítani.
  • A kerékpáros forgalom biztonságos átvezetését vagy előnyben részesítését a csomópontok körültekintően kell megoldani, forgalomtechnikai eszközökkel megfelelően kell felhívni a figyelmet.

Holland és német városokban jellemző, hogy a két települést összekötő út mentén önálló kerékpárút halad, a településre érkezve azonban a kerékpársávvá, vagy kétoldali kerékpárúttá alakul például egy átkelősziget beiktatásával.

Ahol nincs erre elegendő szélesség, ott úgynevezett vegyes (más szóhasználatban ajánlott) kerékpársávokat alkalmaznak, amelyekre szükség esetén a szélesebb gépjárművek ráhajthatnak. A felhagyott útfelületen parkolósáv kialakítása is szükséges lehet, de elsősorban a biztonságos kerékpáros közlekedést kell lehetővé tenni, mivel ugyanazon területű útfelület így sokkal több ember érdekét szolgálja, szemben az egy helyben várakozó autókkal.

A javaslatunk aktualitása az, hogy a NIF közreműködésével számos helyen folyamatban lévő közúthálózat-fejlesztés kapcsán település elkerülő utak épülnek, illetve számos településen jelentős városközpont-fejlesztési és közlekedésbiztonságot növelő programindul.

Ezekben az esetekben feltétlenül szükségesnek tartjuk a tervezés kezdeti fázisában elgondolkodni a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításán.

További információk

Példák:

From KP_magyarpeldak

Tolna megyei településeken jellemző megoldás: terelősziget és kerékpársáv

From holland_kerékpár
From holland_kerékpár

Holland faluban kialakított kerékpársáv, mely külterületen egyoldali kerékpárútként halad

From Dresda és Dortmund

Drezda legforgalmasabb útján a forgalmi sávok újrafelosztásával jelöltek ki