Facebook Instagram Youtube

Bringa a vonaton

2010.07.28
Az itthon közlekedő vonatok nagy részén már egyáltalán nem ördögtől való dolog bringával együtt utazni. Egyre több vonatban fut valamilyen kerékpárszállító kocsi, ha pedig nincs a vonatban kerékpár szimbólummal megjelölt kocsi, bringával a vonat elején vagy végén levő, másodosztályú kocsi peronján szabad utazni. Fontos azonban tudni, hogy pót és/vagy helyjegyfoglalásra kötelezett vonaton (EC, EN, RJ, IC, IP) továbbra is csak akkor szállítható kerékpár, ha a vonatban kerékpárszállító kocsi közlekedik.
Az itthon közlekedő vonatok nagy részén már egyáltalán nem ördögtől való dolog bringával együtt utazni. Egyre több vonatban fut valamilyen kerékpárszállító kocsi, ha pedig nincs a vonatban kerékpár szimbólummal megjelölt kocsi, bringával a vonat elején vagy végén levő, másodosztályú kocsi peronján szabad utazni. Fontos azonban tudni, hogy pót és/vagy helyjegyfoglalásra kötelezett vonaton (EC, EN, RJ, IC, IP) továbbra is csak akkor szállítható kerékpár, ha a vonatban kerékpárszállító kocsi közlekedik.
Az utazás tervezése, menetrendi információk. Menetrendi információhoz, hacsak nincs saját menetrendünk, legkönnyebben a MÁV-START Zrt. honlapján található Elvira menetrend felhasználásával juthatunk. A rendszer egyik sajátossága, hogy ha a részletes keresésbe belépve, bejelöljük a "kerékpárszállítással" ikont, úgy a rendszer nemcsak a kerékpárszállító kocsival közlekedő vonatokat mutatja majd meg, hanem minden olyan vonatot is kiad, amelynek csak az első és utolsó másodosztályú kocsijában szállítható kerékpár. A vonat számára kattintva lehet megnézni, hogy valóban van-e kerékpárszállító kocsi (kerékpár szimbólummal jelölve). Ezt mindenképpen ajánlott meg is tenni, nehogy a vonatra való felszálláskor érjenek meglepetések. A közvetlen kocsikat továbbító vonatoknál érdemes arra is figyelni, hogy a kiszemelt bicajkocsi vajon végig a nekünk megfelelő útvonalon közlekedik-e. Az IC vonatok igénybevételéről kicsit részletesebben lentebb található információ. Sajnos az ELVIRA sem teljesen tökéletes, számos esetben nem jelzi a vonattal ténylegesen közlekedő bringáskocsit (így például az egri gyorsvonatokban hétvégenként közlekedő FLIRT szerelvényeket sem, pedig ezeken kényelmes körülmények között lehet utazni a bringával) A másik gond, hogy ha van is kerékpárszimbólum a menetrendi adatok között, nem jelzi a kocsik befogadóképességét, ugyanazon jel mögött egyaránt megbújhat egy 4-5 bringa fuvarozására alkalmas, vegyes használatú kocsiszakasz, de akár egy 58 db bringát is gond nélkül elcipelő poggyászkocsi is. Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy a vonatban milyen típusú kocsi is várható, azt a vasútvonal és a vonat számának ismeretében a www.vonatosszeallitas.hu oldalon nézhetjük meg. A nyári dél-balatoni vonatok összeállítása pedig a MÁV-START kerékpáros oldalán található meg. Jó hír viszont, hogy tavasztól-őszig, illetve a nyári időszakban különösen a Balaton környékén, számos új vonat közlekedik, amelyek jó része egy vagy több, olykor nagy befogadóképességű bicajos kocsit is továbbít. A Balatont az ország távolabbi részeivel összekötő átlós gyorsvonatokon is található valamilyen kerékpárszállító kocsi. Nem árt tudni, hogy ha a vonat helyett valami oknál fogva vonatpótló autóbusz közlekedik, azon a MÁV nem vállalja a bringák fuvarozását. Ilyen, gumikerekesített vonatot tehát nem is érdemes betervezni az utazáshoz. Nyári szabadság alatt, több napos túrák esetén, ha megoldható, érdemes elkerülni a legzsúfoltabb időszakokat (péntek és vasárnap délután), sok bosszúságot, kényelmetlenséget takaríthatunk meg vele. Nagyobb csoport utazása esetén célszerű igénybe venni a MÁV-START Zrt. csoportos kerékpárszállítási szolgáltatását. Mivel azonban a szervezéshez ilyenkor több idő szükséges, ilyen esetben érdemes az utazás előtt minél hamarabb felvenni a kapcsolatot a vasúttársasággal. A kerékpárszállítással kapcsolatosan további információk, hasznos tudnivalók találhatók a MÁV_START Zrt honlapján, amelynek kerékpáros oldalait a közelmúltban jelentős mértékben átdolgozták és kibővítették.
Jegyváltás A bringáknak az út hosszának megfelelő kerékpárjegyet kell váltani. Általános szabály, hogy 1 fő csak 1 bringát vihet. MK klubtagoknak a klubtagsági kártya felmutatása esetén lehetőség van kedvezményes kerékpárjegy váltására (kb. 25%-os díjmérséklés) A kedvezmény kódját (96.1.3.) érdemes megjegyezni, jegyváltáskor sok időt takaríthatunk meg vele. Ha az állomási pénztárban még nincs gépesített jegykiadás (pl. ilyen még Zebegény is), a kedvezményes bicajjegy kiadása lényegesen tovább tarthat, mert a jegyet ilyenkor kézzel, úgynevezett űrjegyen kell kiállítani. Hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések, (hacsak nem vettük meg a jegyet elővételben, vagy interneten) érdemes tehát időben kiérni az állomásra. Ha van rá lehetőségünk, érdemes kihasználni az e-Ticket rendszer adta lehetőségeket. Így lényegesen gyorsabban, kacskaringós sorokban ácsorgás nélkül juthatunk hozzá a jegyünkhöz. Fontos azonban tudni, hogy a rendszer jelenleg még nem kezeli a kerékpárszállítással közlekedő IC vonatokat, így sajnos a legnagyobb utazási kényelmet nyújtó vonatok esetén még marad számunkra a telefonos elővétel, vagy a sorban állás.
Felszállás, utazás Felszállás előtt, ha lehetőségünk van rá, érdemes végignézni az egész vonatot, mert előfordulhat, hogy ugyan a menetrend nem jelezte, mégis van valamilyen bringáskocsi a vonatban, sőt olykor az is megtörténhet, hogy egy vonatban akár több bringaszállításra alkalmas kocsi is közlekedik. Hogy biztosan elférjünk, helyből induló vonatoknál az is hasznos lehet, ha az indulási időnél valamivel korábban megyünk ki a vonathoz. Ha a vonatban nincs kerékpár szimbólummal megjelölt kocsi, bringával csak a vonat elején vagy végén levő másodosztályú kocsi peronján szabad utazni. Az elhelyezhető bicajok száma nagyban függ a kocsi típusától is, de mivel a közlekedő utakat, feljárókat ilyenkor is szabadon kell hagyni, a hely korlátozott volta miatt legtöbbször még a legnagyobb machinációk árán sem lehet egy peronra 2-4 bicajnál többet felpréselni. Egyes vonatokban találhatók olyan kocsik, ahol a kocsi egyik peronján helyeztek el a kocsi típusától függően 2- vagy 4 bicajkampót. Ezeket a kocsikat, mivel a vonatban bárhol lehetnek, a kocsi ajtaja mellett felfestett apró kerékpárjel alapján találhatjuk meg. Ha a vonat kerékpárszállító kocsival közlekedik, a típusbeli eltérések miatt a kerékpáros kocsik, kocsiszakaszok kialakítása, befogadóképessége és komfortfokozata olykor jelentősen is különbözhet. Sok esetben a bringákat nem külön szakaszban, hanem lehajtható ülésekkel ellátott ún. vegyes használatú térben lehet elhelyezni, így az üléseket bizony, más utasok is elfoglalhatják. Ilyenkor érdemes szem előtt tartani, hogy egy jó szó, egy mosoly sok esetben csodát tud tenni. Utazás közben legyünk figyelemmel másokra. Fel- és leszálláskor, ha lehet, segítsük a vonatra felcihelődő másik kollégát, fordított helyzetben, bizony, nekünk is jól esik a segítő kéz. A bringa elhelyezésekor mindig gondoljunk a többiekre is, ha van rá mód, mindig akasszuk fel a bringát, mert így foglalja a legkevesebb helyet. A közlekedési utakat, különösen vezérlőkocsiban és motorvonatokon a mozdonyvezető-állás ajtaját mindig tartsuk szabadon, baj esetén ez akár életet is menthet!
Rögzítés, lakatolás Annak érdekében, hogy az utazás során a szeretett masinát megvédjük az eldőléstől, a rendkívül változatos rögzítési lehetőségek (olykor hiányok) miatt érdemes valamilyen rögzítő eszközt magunkkal vinni, Ilyenkor jó szolgálatot tehet egy erősebb gumipók, vagy az egyébként sokak által kiátkozott spirállakat. Ezek az eszközök nem csak az első/hátsó peronon történő kucorgáskor bizonyulhatnak hasznosnak, hanem olyan kocsikban is jól jönnek, ahol nincs beépített rögzítési lehetőség (pl. Desiró, halberstadti kocsik vagy egyes poggyászkocsik), de ugyanígy segíthetnek zsúfoltság, vagy kampóhiány esetén is. Ha megbízunk a lakatunkban, akkor kényelmesebb helyet találva, esetleg nem kell az egész utat a bringa mellett sasolva töltenünk. Persze a kellő figyelem és óvatosság ekkor sem árt, hiszen mint tudjuk, az ördög sohasem alszik.