Facebook Instagram Youtube

A kerékpáros közlekedés fontos része Budapest életének! Válasz Lakos Imrének

2008.01.23
A Magyar Kerékpárosklub ezúton kíván reagálni a Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottság elnökének, Lakos Imrének 2008. január 22-i nyilatkozatára a Főpolgármesteri Hivatal által készíttetett, Budapest fejlesztésére vonatkozó lakossági felméréssel kapcsolatban. Az elmúlt évben jelentős változás állt be Budapest vezetőségének szemléletében. A főváros életének irányítói – legalábbis tekintélyes részük – ma már meggyőződéssel vallja, hogy a szinte drámaivá vált közlekedési és környezeti viszonyok javításának egyik legfontosabb és legolcsóbb eszköze a kényelmes, és biztonságos kerékpározás lehetőségének megteremtése. Míg korábban a kerékpárra elsősorban a sport illetve a kikapcsolódás kellékeként tekintettek, napjainkban kezd elfogadottá válni az a Nyugat-Európában általánossá vált - szemlélet, mely szerint a kerékpározás mindenekelőtt a közlekedés gyors, olcsó és környezettudatos módja.

A Magyar Kerékpárosklub ezúton kíván reagálni a Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottság elnökének, Lakos Imrének 2008. január 22-i nyilatkozatára a Főpolgármesteri Hivatal által készíttetett, Budapest fejlesztésére vonatkozó lakossági felméréssel kapcsolatban.

Az elmúlt évben jelentős változás állt be Budapest vezetőségének szemléletében. A főváros életének irányítói – legalábbis tekintélyes részük – ma már meggyőződéssel vallja, hogy a szinte drámaivá vált közlekedési és környezeti viszonyok javításának egyik legfontosabb és legolcsóbb eszköze a kényelmes, és biztonságos kerékpározás lehetőségének megteremtése. Míg korábban a kerékpárra elsősorban a sport illetve a kikapcsolódás kellékeként tekintettek, napjainkban kezd elfogadottá válni az a Nyugat-Európában általánossá vált - szemlélet, mely szerint a kerékpározás mindenekelőtt a közlekedés gyors, olcsó és környezettudatos módja.

E változások fényében súlyos hibának tartjuk Lakos Imre elnök úr azon kijelentését, hogy a közvélemény-kutatás eredményei alapján nem kívánja kiemelt programként kezelni a kerékpározás ügyét a 2008. évi költségvetésben. A Magyar Kerékpárosklub nem ért egyet azzal, hogy az oly kevéssé tájékozott/tájékoztatott közvélemény válaszai határozzák meg a főváros költségvetését.

Ráadásul a kutatás kerékpározásra vonatkozó kérdése is félrevezető. A kerékpáros infrastruktúra ugyanis nem csupán kerékpárutat jelent. Bármely, a kerékpáros közlekedést segítő intézkedés is benne foglaltatik, legyen szó akár az egyirányú utcák ellenirányú megnyitásáról, akár egyéb forgalomtechnikai eszköz létrehozásáról. Mindezen hibák ellenére a felmérés szerint a lakosság 16 százaléka a három legfontosabb kérdés egyikének a kerékpárutak építését tartja (ezt az arányt figyelembe véve a kerékpározásra fordítandó összeg a költségvetés 16 százalékának harmada, azaz mintegy 40 milliárd forint lenne – bőségesen elég, még sok is az eddig oly méltatlanul mellőzött kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtéséhez).

A város irányításával megbízott, elhivatott politikus nem törekedhet csupán rövid távú népszerűségre. Budapest valódi érdekeit, a fejlődést, élhetőséget szem előtt tartva távlatokban és szakmailag meglapozottan gondolkozni – ez az, amire városunknak szüksége van!

Örülünk annak, hogy szervezetünk már eddig is részt vehetett Budapest fejlesztésében. Szaktudásunkkal, támogatásunkkal szívesen segítjük a Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottság munkáját is, amennyiben igényt tartanak erre.