Van egy álmom,.... kezdhetném beszámolómat a Szeged MJV Önkormányzata által, mai napra szervezett Közlekedésfejlesztési koncepció szakmai vitanapjáról.
Azt hiszem, azt már megszokhattuk, hogy minden civilnek van egy álma arról milyen is lenne az ideális város, a környezet ahol szívesen élne, de hogy egy Önkormányzatnak is lenne ilyen, azt már nehéz feltételezni manapság, a napról napra változó, többnyire széthúzó, politikai és gazdasági helyzetben.
Úgy tűnik, Szeged vezetői a sarkukra álltak és a COWI Magyarország szakmai segítségét felhasználva egy olyan közlekedéspolitikai koncepciót raktak le az asztalra, ami biztosítékokat kínál a fenntartható közlekedés kialakítására és egy élhetőbb, napfényes Szeged megvalósításához.
Az anyag és a hozzákapcsolódó vita azért jelent áttörést, mert 1993 óta egyáltalán nem volt Szegednek semmiféle közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos irányelve.
A városi forgalomszabályozás ad hoc jelleggel történt, ami nagyon sok helyen a kivitelezésben is megmutatkozik.
Csak egy-egy pályázat elnyerése nyújtott megújulást a rendszernek, ami egyre kaotikusabbá vált. A személyes, motorizált közlekedés megtöbbszöröződése, a budapestihez hasonló dugók, irdatlan por- és légszennyezés kialakulását eredményezte a város több részén.
A mai szakmai vitanapon, hozzávetőleg 20, a szegedi közlekedésért felelős vezető ült össze a torony alatt és vázolta fel elképzeléseit a koncepcióról. (teljesség nélkül) Képviseltette magát: a MÁV, SzKT, Tisza Volán, Közút ZRt., COWI Magyarország, Csongrád Megyei Közlekedési Felügyelet, Városfejlesztési osztály és egyetlen meghívott civil szervezetként a Magyar Kerékpárosklub.
A vélemények egy olyan skálán mozogtak, aminek egyik pólusa a „további helyek keresése a forgalomnak” a másik, pedig a „tér nyitása az életnek” volt. Alapvetően mindannyian egyet értettünk abban, hogy még nem késő egy közlekedési jövőkép kialakításával és az ahhoz tartozó fejlesztési programok véghezvitelével fordítani a mai urbanizációs trendeken.
Mindannyian jobb életteret, élhetőbb várost szeretnénk a mostaninál, de vannak, akik ezt politikusi döntésektől remélik, mások, pedig a tervezőktől várják a „forradalmasítást”.
Sok olyan ötlet hangzott el a nap folyamán, ami drasztikusnak tűnő megoldást kínál a jelenlegi helyzet mérséklésére. Ilyen például a Belvárosi híd, vagy a Kiskörúton belüli Belváros autós forgalmának kitiltása. Hallhattunk a távolabbi jövőt fürkésző elképzelésekről is, mint nemzetközi gyorsvasút hálózat Szegedre kötése, elővárosi „TramTrain” kapcsolatok kiépítése, gyalogos-kerékpáros Tisza híd létesítése az Árvízi emlékműnél és egyéb, akár a Biopolisz koncepcióhoz is köthető tervekről.
Meglepő módon alig akadtak ellenzők; a résztvevők többsége egyetértett abban, hogy a régóta halogatott lépéseket elkerülhetetlenül meg kell tenni.
A jelenlegi tömeg- és egyéni közlekedésből a közösségi közlekedés irányába kell tartani a vonalak folyamatos fejlesztésével, belvárosi zöld területek létesítésével, valamint a gyalogos és kerékpáros forgalomi infrastruktúra nagyságrendi növelésével.
Szeged kerékpárbarát város kíván lenni. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy már a koncepció anyagának 71 oldalán is többször találkozhatunk a kerékpár szóval megoldási alternatívaként, mint az elmúlt húsz-harminc év távlatában.
A Magyar Kerékpárosklubot képviselve, a civilek bevonásának fontosságára, a tervek folyamatos, lakosság felé történő kommunikálására és a közösen elért eredmények mérésére hívtam fel a résztvevők, így a városvezetés figyelmét is.
A találkozó végén felkértem az Önkormányzat illetékeseit, hogy a budapesti kezdeményezéshez hasonlóan, kössenek hosszú távú együttműködési megállapodást a Magyar Kerékpárosklubbal, majd egy tizenöt oldalas, Székely László klubtársunk által készített és a klub által is támogatott javaslatcsomagot nyújtottunk át.
Összességében, az elvártnál sokkal jobbnak értékelem a mai találkozó fejleményeit. Teljesen felvillanyozott!
Megfelelő alapot nyújtanak a továbblépéshez és a konkrét programok kidolgozásához.
A január 16-i konferenciánk már csak hab lehet a tortán, ahol a kizárólagosan kerékpáros kérdéssekkel foglalkozó részekről tudunk majd diskurálni.
A Közlekedésfejlesztési koncepció további élete: a vita eredményeként kibővült anyagot egy végső fázisban is átismételi a mai fórum, majd a városi Közgyűlés elé kerül szavazásra. Pozitív megítélést követően, nyílt lakossági meghallgatáson, Dr. Botka László polgármester fogja ismertetni az anyagot.