Forrás: orf.at
Közös kezdeményezés keretében tiltakozna Olaszország öt tartománya az egyre fokozódó légszennyezettség ellen.
Február 25-én vasárnap Lombaria, Piemont, Veneto, Emilia-Romagna és az autonóm Trentino–Dél-Tirol területén egy napra leállhat a közlekedés. A „La Repubblica” című lap szerint erről az elkövetkező napokban születik döntés Rómában.
Ez az első ilyen jellegű kezdeményezés Észak-Olaszországban. Róma, Firenze és Nápoly már régóta próbálkozik a vasárnapi autóforgalom korlátozásával, ez idáig azonban jelentősebb siker nélkül.
A tervek szerint az autómentes napon Milánótól Torinóig legalább 12 órára leállna a belvárosi közlekedés – természetesen ez alól kivételt képeznének az autóbuszok és az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek.
A tervezett akció legalább négymillió embert érint. Elképzelhető, hogy az országutakra is kiterjesztik a korlátozást, ebben az esetben egyedül az autópályákat lehetne használni.
A kezdeményezés elsődleges célja, hogy a ráirányítsa a figyelmet a koromrészecske-kibocsátás problémájára. Egyúttal válasz az EU által megfogalmazott kritikákra, melyek Olaszországot több ízben elmarasztalták, amiért keveset tesz a levegőszennyezés csökkentéséért.
Csökkenő károsanyag-kibocsátás
Időközben az EU Bizottsága megegyezett az autóipar képviselőivel a 2012-től érvényes károsanyag-kibocsátási határértékekről. A Bizottság legkésőbb 2008 közepéig benyújtja az új értékeket előíró jogszabálytervezetet. Eszerint az új járművek szén-dioxid–kibocsátása kilométerenként legfeljebb 130 g lehet. A 2012-ig tervezett 120 grammos határérték ugyan továbbra is cél maradt, a hiányzó tíz grammot azonban a korszerűbb abroncsok, a modern légkondicionálók és a bioüzemanyagok elterjedéséből kell megtakarítani.
Az autóipar 1999-ben az európai gyártók szövetségén, az ACEA-n keresztül önként vállalta, hogy az új járművek szén-dioxid-kibocsátását 2008-ig átlagosan 140, 2012-ig pedig 120 g/km alá csökkenti. Ezt megfejelve 2000-ben a japán illetve a koreai gyártókat tömörítő JAMA és KAMA tett ígéretet arra, hogy 2009-ig 140 g/km-re csökkenti az új motorok károsanyag-kibocsátását.
Ugyanakkor valószínű, hogy az autógyártók nem fogják tudni a vállalást teljesíteni. Az Európában készülő személyautók átlagos szénd-dioxid-kibocsátása jelenleg 161 gramm, az ázsiai gyártmányoknál ez a szám 170.