Facebook Instagram Youtube

Az idő a kerékpárosoknak dolgozik Bécsben

2007.03.30
  Forrás: NOLAz osztrák fővárosban drágul a parkolás és a tömegközlekedés. Nemcsak arról van szó, hogy az eddigi 18 illetve 20 óra helyett 22 óráig kötelező a parkolási díj a kilenc belvárosi és ahhoz közeli kerületben, hanem jelentősen emelkedik a tarifa is.  

 

Forrás: NOL

Az osztrák fővárosban drágul a parkolás és a tömegközlekedés.

Nemcsak arról van szó, hogy az eddigi 18 illetve 20 óra helyett 22 óráig kötelező a parkolási díj a kilenc belvárosi és ahhoz közeli kerületben, hanem jelentősen emelkedik a tarifa is.

 

Még azok a kerületek se boldogok, amelyek támogatták a parkolási díjkötelezettség kiterjesztését este tíz óráig: a bécsi önkormányzat ugyanis be sem várta, hogy az érintettek megszavazzák az előterjesztést, már órákkal előbb bejelentette a döntést.

Utóbbi jó sok pénzt kivesz a bécsiek és a máshonnan érkezők zsebéből. Nemcsak arról van szó, hogy az eddigi 18 illetve 20 óra helyett 22 óráig kötelező a parkolási díj a kilenc belvárosi és ahhoz közeli kerületben, hanem jelentősen emelkedik a tarifa is. Szeptember 1.-jétől ötven százalékkal többe kerül a kék, piros, illetve zöld parkolójegy, és persze ugyanígy az egyre elterjedtebb mobiltelefonos megoldás is. Az eddigi 80 cent helyett egy óráért ezentúl 1 euró 20 centet számítanak fel, s az érintett lakosok az éves bérletért 100 euró helyett 135-öt fizetnek.

- Mintha eddig műemlékvédelem alatt állt volna a parkolási díj – indokolta a kedélyeket felborzoló döntést az önkormányzat illetékese, arra utalva, hogy a fizető parkolás 1986-os bevezetése óta nem volt emelés, legfeljebb az átállás az euróra jelentett a kerekítés miatt elhanyagolható változást felfelé. A jövőben szigorúbban betartatják azt a rendelkezést is, hogy parkolási díjjal is maximum két órát lehet az érintett övezetekben otthagyni a kocsit: eddig mobiltelefonon hosszabbítható volt az időtartam, ősztől ez tilos, és büntetendő az is, ha új parkoló cédula kerül a szélvédőre. Az ellenőrzésre ravasz módszereket találnak ki: a kerekeket festékkel jelölik, majd így fotózzák le, s ebből állapítják meg később, elmozdult-e a jármű eredeti helyéről. Hogy az ötlet megvalósítható-e, az persze kérdéses.

Aki megrántja a vállát, s azt mondja, éljen a tömegközlekedés, az csalódik. Az öt éve változatlan villamos, metró és busz jegyárak már júniustól emelkednek, igaz nem olyan nagymértékben. Átlag tíz százalékos az emelés, a bérleteseket kevésbé sújtja az intézkedés, mint azokat, akik egy-egy útra váltana k jegyet. Utóbbi a jelenlegi 1,50 helyett 1,70 –be kerül, a 24 órás jegy 5 euró helyett 5, 70- be. Kis ajándékot kapnak a diákok: akinek Bécs az állandó lakhelye, egy szemeszterre ingyenes bérletet kap.

A tömegközlekedést működtetető Wiener Linien az általános drágulásra, és a szolgáltatás javulására hivatkozik: 150 új, úgynevezett ultra- alacsony padlózatú (ULF) villamost, és 25 korszerű metró szerelvényt állítottak mostanában forgalomba. Az áremeléstől évente 38 millió euró többletbevételt várnak.

Mindkét intézkedés ellen nagy és sokrétű a tiltakozás. A tömegközlekedés drágítása nem ösztönöz a környezet kímélésére; az autósokat pedig amúgy is hetente éri valamilyen sokk (legutóbb a benzinárra kivetett adó emelése, ami az üzemanyag drágulását jelenti). Vannak viszont, akik keveslik a parkolási díj emelését, mondván, hogy ez csak a bosszankodásra elég, igazi bevétel növekedéshez, no meg az autózás visszaszorításához nem elég. Másrészt más nagyvárosokban – Stuttgartban, Münchenben, stb – dupla ekkora a tarifa. A várhatóan évi 20 millió eurós többletbevétel a rendszert és annak ellenőrzését fenntartó Bécs Várost gazdagítja. A bevételt 10 ezer újabb park and ride hely és 15 parkolóház építésére fordítják, no meg a kerékpárút hálózat bővítésére. Az idő nekik, a biciklin közlekedőknek dolgozik.