Facebook Instagram Youtube

Az unió is segíti a tekerést

2007.01.11
Forrás: Magyar Hírlap Az idén állami és uniós forrásokból az eddigieknél több pénz jut kerékpárutak építésére. A KRESZ tervezett módosítása is érinti a bicikliseket, sötétben kötelező lesz fényvisszaverő ruházatot viselni. A fővárosban a tervek szerint tizenhét kilométer kerékpárút épül (Fotó: MH) Felgyorsulhat a következő években a hazai kerékpárút-hálózat bővítése. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) idén egymilliárd forintot különített el erre a célra – tudtuk meg Bodor Ádámtól, a tárca kerékpárügyi biztosától. Jelentős többletösszegeket a korábbiakhoz képest az uniós támogatásoktól remélhetnek az érintettek. A nemzeti fejlesztési terv regionális programjaiban mindenütt szerepel a támogatási célok között a kerékpárút-építés. Régiónként másfél és hatmilliárd forint közötti összegeket költhetnek bicikliutakra a következő hét évben. A régóta tervezett Duna és Tisza menti kerékpárutak kiépítésére a közlekedési operatív programból is lehet pénzt igényelni.

Forrás: Magyar Hírlap

Az idén állami és uniós forrásokból az eddigieknél több pénz jut kerékpárutak építésére. A KRESZ tervezett módosítása is érinti a bicikliseket, sötétben kötelező lesz fényvisszaverő ruházatot viselni.


A fővárosban a tervek szerint tizenhét kilométer kerékpárút épül (Fotó: MH)

Felgyorsulhat a következő években a hazai kerékpárút-hálózat bővítése. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) idén egymilliárd forintot különített el erre a célra – tudtuk meg Bodor Ádámtól, a tárca kerékpárügyi biztosától. Jelentős többletösszegeket a korábbiakhoz képest az uniós támogatásoktól remélhetnek az érintettek. A nemzeti fejlesztési terv regionális programjaiban mindenütt szerepel a támogatási célok között a kerékpárút-építés. Régiónként másfél és hatmilliárd forint közötti összegeket költhetnek bicikliutakra a következő hét évben. A régóta tervezett Duna és Tisza menti kerékpárutak kiépítésére a közlekedési operatív programból is lehet pénzt igényelni.

Bodor Ádám lapunknak elmondta: igyekeznek összehangolni a különféle támogatási lehetőségeket, hogy a rendelkezésre álló pénzeket a leghasznosabban költhessék el. A GKM hamarosan közzéteszi az idei pályázat feltételeit. Mint megtudtuk, ebben az évben is elsősorban a tíz–harminc százalékos önrészt biztosítani tudó önkormányzatok, kistérségi társulások, vízügyi igazgatóságok jelentkezésére számítanak. A civil szervezeteket is igyekeznek bevonni a munkába. Ők végezhetik a már elkészült utak monitorozását, amely kerékpáros informatikai hálózat kiépítését, illetve az út minőségének figyelését jelenti.

Budapesten is épülnek új kerékpárutak. A fővárosban a 2000-es évek elején tapasztalt visszaesés után tavaly huszonöt kilométer kerékpárút készült el, döntően az útfelújítások kiegészítő beruházásaként. Az idén valamivel kevesebb, tizenhét kilométer a terv.

Az úthálózat bővülésével párhuzamosan, a KRESZ általános módosításának részeként hamarosan módosulnak a kerékpáros közlekedés szabályai. A legfontosabb változás, hogy a kerékpárosoknak kötelező lesz lakott területen kívül, sötétedés után fényvisszaverő ruházatot viselniük.

Tervezett kerékpárutak 2007-ben Budapesten:
III., Bécsi út (Nagyszombat u.–Vörösvári út)*
V., Apáczai Csere János út
X., Jászberényi út (Maláta u.–Porcelán u.
az Éles sarokkal)
X., Kőér u. (Üllői út–Vaspálya u. és Gergely u.–Óhegy u.)
XIV., Mogyoródi út (Miskolci u.–Öv u.)
XV., Drégelyvár u. (felüljáró–Madách u.)
XVIII., Üllői út (Szarvas csárda tér–Béke tér)
XVIII., Üllői út (Mednyánszky u.–Budapest határ)
XVIII., Üllői út (Béke tér–Mednyánszky u.)
XVIII–XIX., Nagykőrösi út
XIX., Méta u. (Kolozsvár u.–M5-felhajtó)
XXI., II. Rákóczi Ferenc út (Posztógyár u.–
Erdősor u.)
* Az adott szakaszon belül a tervezett kerékpárutak kezdő- és végpontja
forrás: fővárosi önkormányzat

2 perces interjú: Kürti Gábor, a legnagyobb hazai biciklis megmozdulás, a Critical Mass szervezője

–A civil szervezetek korábban sokat bírálták a kormányt a kerékpáros közlekedés elhanyagolása miatt. Tapasztalnak változást ezen a téren?
–Valami végre mintha megmozdult volna. Papíron legalábbis biztatók a fejlemények. Létrejött az önálló állami kerékpáros alap, és jelentős uniós források is kínálkoznak.
–Van-e beleszólásuk a civileknek, hogy hová összpontosuljanak a fejlesztések?
–Remélhetőleg hallathatják a hangjukat a gazdasági tárca által delegált kerékpárügyi biztos körül létrejött szakértői csoport tagjai. Szintén jó lenne, ha a regionális tanácsokban is sikerülne érvényesíteni a biciklisek érdekeit.
–Tavaly több ezren demonstráltak a hazai kerékpározás bölcsőjét jelentő Millenáris pálya megmentéséért. Sikeres volt az akció?
–Az épületegyüttes azóta helyi védettséget kapott. Ez azonban szerintünk nem elég. Ahhoz, hogy megszűnjön a lebontás veszélye, műemlékké kellene nyilvánítani. Ez még várat magára. Szeretnénk a Millenárist megőrizni, egyfajta szolgáltató-, információs központként működtetni, természetesen a kerékpárosoknak.
–Mit szólnak a KRESZ tervezett módosításához?
–Megkezdődött a társadalmi egyeztetés. Sok a bizonytalanság, azt sem tudjuk, mikor lépnek életbe az új szabályok.

Szilágyi A. János