Facebook Instagram Youtube

Elkészült a bringások programja

2008.05.26
Szerdán mutatták be a Kerékpáros Budapest Programot azon a szakmai fórumon, amelyet az Urbitális Majális sorozat keretében rendeztek. A programot a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Műegyetem Út- és Vasútépítési Tanszéke a Magyar Kerékpárosklubbal együtt készítette el, elvi és gyakorlati célokat, szükséges döntéshozói és műszaki lépéseket kijelölve benne. Röviden összegezve hét alapvetést emeltek ki a készítők.
Szerdán mutatták be a Kerékpáros Budapest Programot azon a szakmai fórumon, amelyet az Urbitális Majális sorozat keretében rendeztek. A programot a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Műegyetem Út- és Vasútépítési Tanszéke a Magyar Kerékpárosklubbal együtt készítette el, elvi és gyakorlati célokat, szükséges döntéshozói és műszaki lépéseket kijelölve benne. Röviden összegezve hét alapvetést emeltek ki a készítők. 1. A kerékpáros közlekedés részarányát a mai 2-3%ról 15% közelébe kell emelni a városfejlesztési koncepcióban hangoztatott "élhető város" érdekében. A városvezetés évekkel ezelőtti 5%-os célkitűzése nem elegendő. 2. A Városháza közlekedési ügyosztályán belül létre kell hozni egy kerékpátusrészleget, amely felel a fejlesztésekért és a kezelésért, monitorozásért. Ez utóbbi különösen hangsúlyos, mert jelenleg legtöbbször elmarad a karbantartás: például sok felfestett "izéről" nem tisztázott igazgatási értelem ben, hogy bringaút vagy sem, és kinek a kezelésében áll. 3. A kerékpáros infrastruktúrára fordított forrásokat növelni kell. Például csak idén szerepel először külön tétel a főváros költségvetésében biciklis infrastruktúra tervezésére. Ráadásul a jelenlegi közel 160 km-es fővárosi bringaúthálózat 80%-a 1991-2004 között épült, sokuk alapos átalakításra szorulna. A fejlesztés sikerét azonban nem kizárólag a megépített kerékpárutak hossza jelenti, hanem az, ha a kerékpározás a közlekedési rendszer integrált részévé válik a legtöbb útvonalon. Ez adott esetben a gépjárműforgalom csillapítását, csökkentett sebeskm kerékpárutat építettek Párizsban lgg5 és 2007 között. A Plan Vélo programban számos alacsony sebességű zónát is létrehoztak, ahol bicikli és autó egymás mellett tud közlekedni - példálozott a vitafórumon Greg Spencer, az unió Regionális Környezetvédelmi Központjától. 4. Segítséget kell nyújtani a kerékpáros eszközök tervezéséhez és telepítéséhez. Még az utóbbi pár év tapasztalata is azt mutatja, hogy nem ritkán készül használhatatlan vagy balesetveszélyes útszakasz, tároló,jelzés stb. 5. Erősíteni kell a közösségi közlekedés és a kerékpározás kapcsolatát úgy, hogy a váltás zökkenőmentes legyen, vagy legyen bringaszállítási lehetőség. 6. Ennek megfelelően fejleszteni kell a kerékpáros közlekedés információs rendszerét, és biciklitárolókat kell létesíteni nagy számban. 7. Az egész város fenntartható fejlődését szolgálná egy automata kerékpárkölcsönző rendszer kiépílése, amelyre szerte Európában találni példát. Ezzel lehetővé válna, hogy a városmagban növekedjen a kerékpárral megtett utazások száma: 5 km alatti távra a bringa a leggyorsabb és leggazdaságosabb közlekedési eszköz. s. z. A főváros idei költségvetésében majdnem 20o millió forint van elkülönítve kerékpáros infrastruktúra tervezésére. Az állami és uniós biciklispályázatok önrészéhez nagyságrendileg további 40o milliót nyújt a Fővárosi Önkormányzat, ami persze jobbára nem egyéves lefutású projekteket jelent. Forrás: Metro