2007. október 28-án közös, néma tekeréssel búcsúznak a magyar kerékpárosok a múlt heti biciklis baleset halálos áldozatától. A csöndes menet 10 órakor indul az Erzsébet téri Gödörtől a gázolás helyszínére, a Thököly út-Stefánia út kereszteződéséhez.
Itt 11 órakor László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke rövid beszéddel, a biciklisták pedig egyperces néma főhajtással és egy fehérre festett „szellembicikli” felállításával emlékeznek meg mindazokról, akik a nem megfelelő kerékpáros infrastruktúra és közlekedési kultúra miatt vesztették életüket.
Nem sokkal a fergeteges szeptemberi Critical Mass után, október 28-án vasárnap ismét összegyűlnek a magyar kerékpárosok, ezúttal azonban szomorú eseményhez kapcsolódik a találkozó. 2007. október 19-én újabb kerékpáros vesztette életét a nem megfelelő kerékpáros infrastruktúra és közlekedési kultúra miatt. A néma tekerők szándéka nem csupán a részvétnyilvánítás; arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy elengedhetetlen a szemléletváltás a kerékpáros létesítmények tervezői és megvalósítói, valamint a közlekedés összes résztvevője körében.
A Critical Mass csapata a Magyar Kerékpárosklubbal és a többi kerékpáros civil szervezettel karöltve évek óta küzd azért, hogy a nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is megteremtődjenek a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételei. Bár az utóbbi tizenöt évben – a kerékpárosok számának megtöbbszöröződésével párhuzamosan – épültek kerékpárutak és egyéb létesítmények, ezek többsége nem biztonságos sem a biciklisták, sem a közlekedés többi szereplője számára. A tervezők komoly szakmai felkészültség, tapasztalat hiányában elavult ismeretekre, szubjektív vélekedésre támaszkodnak, s többnyire nem veszik igénybe a Kerékpárosklub által felajánlott szakmai segítséget sem. A kerékpárutak típusát, műszaki jellemzőit a fontosabbnak ítélt autózási, parkolási, költséghatékonysági szempontokhoz igazítják, s az így létrejövő kompromisszumok és tervezési hibák a biciklis balesetek számának megugrását, a közlekedők közti konfliktusok kialakulását eredményezik.
Az elhibázott kerékpáros létesítmények mellett a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy a kerékpáros közlekedés arányának rohamos növekedését csak jóval lassabban követi a közlekedés szereplőinek szemléletváltása. Az érintettek (köztük maguk a kerékpárosok) figyelmetlensége és a biciklistákkal szemben tanúsított türelmetlenség csak következménye annak, hogy a gyalogosok és a gépjárművek vezetői még nem számolnak minden percben a kerékpárosokkal, hisz nem volt elég idejük hozzászokni a biciklis közlekedés rendkívül gyors elterjedéséhez.
A közlekedés legvédtelenebb szereplői a gyalogosok mellett a kerékpárosok. Bárki is legyen a vétkes egy balesetben, a legsúlyosabb sérülést mindenképpen ők szenvedik. A vasárnapi néma menet arra hívja fel a figyelmet, hogy a szabályok önmagukban nem képesek védelmet nyújtani a napról napra növekvő számú biciklista számára. Az ország irányítóinak, döntéshozóinak felelőssége és azonnali kötelessége elindítani egy, a szemléletváltás elérését megcélzó országos méretű kampányt, mely a közlekedés résztvevőit az egymás iránti türelem és tolerancia fontosságára, a kerékpáros infrastruktúra megalkotóit pedig a folyamatos szakmai együttműködés szükségességére figyelmezteti.
A kerékpáros demonstráción a Magyar Kerékpárosklubon kívül az alábbi szervezetek képviseltetik magukat:
Városi Biciklizés Barátai Egyesület
Zöld Fiatalok Egyesület
Hajtás Pajtás Egyesület
Védegylet Egyesület
Levegő Munkacsoport
További információ: http://www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=17099