Facebook Instagram Youtube

Hírek

Szmog stop az élhetőbb városért
Az élhető városért demonstrált nyolc civilszervezet Budapesten. A kerékpárosok, gyalogosok és babakocsival érkezők az Astoriától a Deák Ferenc térig vonultak a villamossíneken. Forrás:Kossuth RádióTeteljes cikk: http://href.hu/x/5c82  
2008.02.18 |  Feövenyessy Krisztina
Pályázat a Magyar Kerékpárosklub elnökének, elnökségi tagjainak és az Ellenőrző Bizottság tagjainak pozíciójára
Kedves Klubtagunk! A 2007. szeptember 29.-i közgyűlésen megválasztott elnökség mandátuma 2008. március 30.-án lejár, így a közgyűlés egyik legfontosabb feladata az új elnökség és Felügyelő Bizottság megválasztása lesz.
2008.03.11 |  Feövenyessy Krisztina
Kevesebb gépkocsit, dugódíjat, és tisztább levegőt követeltek a tüntetők
Mv.: - Kevesebb gépkocsit, dugódíjat, és tisztább levegőt követeltek a tüntetők a Stop szmog akcióban vasárnap Budapesten. És iskolások mozdultak meg az éghajlat védelme érdekében a Klíma őrjárat című pályázat keretében. Ezekkel a témákkal várom önöket a mai Zöldövezetben. Mangel Gyöngyi vagyok a szerkesztő. Stop szmog címmel hirdetett több környezetvédő szervezet tüntetést Budapestre. Az Astoria környékén vasárnap délután több száz kerékpáros és gyalogos tüntető követelte, hogy a város közlekedése legyen kerékpáros és gyalogosbarát. A felszólalók, köztük László János a Magyar Kerékpáros Klub vezetője, és Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke a dugódíj bevezetését, több zöldfelületet, kerékpár utakat, és olcsóbb tömegközlekedést követeltek. A kérdésekre Hagyó Miklós főpolgármester helyettes válaszolt. A demonstráción Hudák Viktor is részt vett. Porba fullad a főváros? Tiszta levegőt, egészséges környezetet. Zöld lámpát a tömegközlekedésnek. Dugódíjat is akarunk! Ha autóval megyek, olcsóbban jutok a munkahelyemre, mintha a buszt választom. Hogy dönthessek úgy, hogy a kerékpárommal elmenjek a metróig, legyenek hozzá tárolók. Amikor utakat terveznek. Ne csak az autót vegyék figyelembe. Vagy amikor járdákat építenek, akkor az olyan legyen, hogy sétálni lehessen rajta. Mert ma már az emberek meg sem állnak a járdán. Nem is tudják a babakocsijukat tolni. Itt ezen a grafikonon, vajon jól látható, hogy évről-évre hogyan növekszik a különböző megbetegedésnek a száma, az asztmásoké és a tüdőrákosoké. És ennek döntő oka a levegő szennyezettsége. Nem történt érdemi intézkedés a mai napig. Nem igazak azok az állítások, amely szerint Budapesten a levegő szennyezettség nem olyan rossz. A petícióban, amit most át fogunk adni a főpolgármester helyettes úrnak, konkrét intézkedéseket is javasolunk, nem csak bírálunk. Az utóbbi időben néhány javaslatunkat már megfogadta a fővárosi önkormányzat. Gondolok itt a tehergépkocsi behajtási díjának emelésére és kiterjesztésére, ami még mindig nem elég. Egyre több a buszsáv. Történtek visszalépések. Így például a BKV viteldíjak drasztikus emelése. Vagy legutóbb az erdők átminősítése, ami véleményünk szerint nagyon súlyos visszalépés. Remélem, ha a tempóval még nem is elégedettek az itt jelenlévő vezetők, de azt meg tudják erősíteni, hogy valamennyi fontos kérdésben, ami az elmúlt egy évben történt, folyamatos egyeztetés volt. És jó pár, például az úgynevezett kamionokkal szemben levő határozottabb fellépés, ami ez év január 1-től már elindul. Vagy például említhetném önöknek, hogy a tavalyi évben elkészült a főváros környezetvédelmi programja. Ezt a fővárosi önkormányzat 66 igennel fogadta el. Valamennyi nagyobb fővárosi fejlesztésnél, beruházásnál leülünk a kerékpárosokkal, uniós pályázatoknál a fejlesztésekről és együtt gondolkodunk. Folyamatos az egyeztetés, folyamatos a munka. Értem. Önök részéről jogosan az az elvárás és az a kritika felénk, hogy minél gyorsabban, minél határozottabban. A következőt szeretném tisztelettel önöknek elmondani. Néhány hónapja futárként dolgozom itt Budapesten. Nagyon érezhető az óriás körúton a kamionok hatása. Nagyon maró levegőt venni. Az alagút környékén erős, az Árpád hídon időnként, nyáron főképp kellemetlen érzés levegőt venni. Rip.: - Az autósok mennyire toleránsak a biciklisekkel? Sokat lehetne még változtatni az autósoknak a közlekedési morálján. Mert ők azért idegesek, mert nagyon sok autó van az úton. Ezt a problémát akkor, mikor megjelenik egy kerékpáros futár, akkor úgy érzik, hogy a futár okozza a gondot. Rip.: - A kerékpároknak kell tároló, ahova le lehet tenni. Ez katasztrofális. A szuper irodaházak előtt nincs hova lekötni a kerékpárt. Ez egyszerűen minősíthetetlen. Mutatja azt, hogy hol tart Magyarország gondolkodásban. Rip.: - Szoktál-e használni porszűrőt? Havonta 8000-10 000 egy futárnak simán el kellene költenie szűrőbetétre ahhoz, hogy az rendeltetésszerűen működjön. László János (a MKK elnöke): - Holnap lehetne dönteni arról, hogy például a dugódíjat elindítani. Ennek nincs anyagi vonzata. Ez csak elhatározás. Biztos nagyon nehéz, és a politikusnak ez gondot fog okozni a következő fél évben, népszerűtlenséget, sok mindent. De például ez egy olyan döntés lehetne, ami azt gondolom hosszú távon politikailag is megéri. Az ilyen típusú városokban, mint Budapest, komoly milliárdokat költenek euróban arra, hogy megtanítsák az embereket arra, hogy használja a kerékpárt, vagy a közösségi közlekedést. Lásd Párizsban legutóbb. Belátták, hogy ez az út, hogy tovább növeljük a lehetőséget az autózásnak, ez nem út. Belepusztulunk, belefulladunk. Lenkei Péter (a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja, környezeti tanácsadó irodavezető): - Az autósok körülbelül az egyharmadát fizetik meg annak a költségnek, amelyet a társadalomnak okoznak. És ezek a GKM hivatalos adatai. A motorizált közlekedés Magyarországon 700-1000 milliárd forint közötti kárt okoz egyedül, ami környezeti és egészségügyi kár. A légszennyezés egyrészt jelentős megbetegedéseket okoz, amely az egész társadalomnak, a társadalombiztosításnak pénzébe kerül. A légszennyezés csökkenti a mezőgazdasási terményeknek termelését, vagy elszennyezi az autó, a csöpögő olajjal, vagy a levegőből kicsapódó légszennyezéssel a vizeket, és a vizek tisztítására pénzt kell költeni. Ezt így kell elképzelni. Erre még egy csomó más egyéb kár is rájön. A balesetek költségei,a széndioxid kibocsátásból eredő éghajlat változás kára. Vagy például a kamionosoknak a csempészettel okozott kárai. Az összes kár, ami éri a társadalmat, az sok ezer milliárd forint évente. És körülbelül 500 milliárd forintnyi bevétel van. Lényegesen nagyobb az az összeg, amit az egész társadalom magára vállal, mint amennyi az állam kasszájába befolyik. Mi úgy véljük, hogy ezeket az autósokkal, akik a szennyezést kibocsátják, meg kell fizettetni. Hiszen ez az Európai Uniónak és az OLCD-nek is elkötelezett célja, hogy ezeket a költségeket be kell építeni az árakba. Ezért kell ésszerűsíteni a közlekedést, és a lehető legkevesebbet autózni. És a fajlagosan kisebb szennyezés kibocsátású tömegközlekedést kell elősegíteni. Mv.: - A tüntetés végén Hagyó Miklós bejelentette, hogy a környezetvédők képviselőit február 20-án szerdán várja megbeszélésre. A témára ezen a héten visszatérünk.
2008.02.19 |  Feövenyessy Krisztina
Tiltakozás és füttyszó
Mv.: - Tiltakozás és füttyszó. Már ebben az évben szeretnének dugódíjat azok a civil szervezetek, amelyek tegnap petíciót adtak át a főpolgármester-helyettesnek, és a tisztább, szmogmentes levegőért tüntettek Budapest belvárosában. Hagyó Miklós türelmet kért, aztán kifütyülték. R.: - Transzparensek, papírvillamossal és rengeteg maszk. A rossz levegőre, és a rossz tömegközlekedésre akarták felhívni a figyelmet a demonstrálók. A tüntetésen a főpolgármester-helyettes is részt vett, pedig a petíciót neki szánták. Hatpontos követelést címeztek a Fővárosi Önkormányzatnak. Pontos tájékoztatást a levegő szennyezettségéről, előnyt a tömegközlekedésnek a forgalomban, dugódíjat, ezt már idéntől, kevesebb teherautót, kerékpár- és gyalogosbarát várost, és több zöld felületet Budapestre. Hagyó Miklós átvette a petíciót, aztán beszélni próbált. A főpolgármester-helyettes szerint jó az együttműködés a civilekkel, és továbbra is számítanak a zöldek véleményére és tanácsaira. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes: - Nézze, én egy évvel ezelőtt is itt jártam, akkor megígértem, hogy minden fontosabb környezetvédelmi kérdésben, környezetgazdálkodási kérdésben egyeztetünk a civilekkel, ez az elmúlt egy évben megtörtént. R.: - Az elmúlt héten jelentette be a környezetvédelmi miniszter, hogy még az idén Zöld Zónát hoznak létre a fővárosban, ahová a súlyosan légszennyező autók nem hajthatnak be. Akkor ezt több zöld szervezet nagyon jó javaslatnak tartotta. Most is, de a Zöld Zónát keveslik. László János, a Kerékpáros Klub elnöke: - Nagyon sok barátom elmondja nekem, hogy számold ki, olcsóbb nekem ma autóval elmennem, mint busszal. Abszurdum. Csökken a tömegközlekedéssel utazók száma, ezen nagyon-nagyon gyorsan változtatni kell. R.: - A következő Critical Mass kerékpáros felvonuláson számon kérik a petícióban követelteket. A Kerékpáros Klub elnöke azt mondta, hogy addig tüntetnek, amíg el nem érik céljukat.
2008.02.19 |  Feövenyessy Krisztina
Dugódíj, parkolási stratégia és szmogriadó-rendelet
Mv.: - Dugódíj, parkolási stratégia és szmogriadó-rendelet, a többi között ezt követelték petíciójukban azok a környezetvédő szervezetek, amelyek biciklis felvonulással kívántak tiltakozni az egyre romló budapesti levegő miatt. A fővárosiak a levegő szennyezettsége miatt az országos átlagnál három évvel élnek kevesebbet. R.: - Kétkeréken a négykerekűek ellen. Mintegy ezren tették meg az Astoria-Deák tér távot, azt követelve, hogy készítsen a városvezetés intézkedési tervet a növekvő levegőszennyezés miatt. László János, a Magyar Kerékpárosok Szövetségének elnöke: - Én azt gondolom, hogy ebben a városban biztos van egy-kétmillió ember, aki egyetért abban, hogy borzalmas állapotban van a városunk. Név nélkül: - Én azért jöttem ki ebben a ronda álarcban, hogy ne így kelljen máskor kijönni, mindennap, ugyanis a levegő egyre rosszabb. R.: - A petíciót átvevő Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes ígéretet tett a teherautó-forgalom korlátozására, mivel a levegőszennyezés 34%-áért a nehézgépjárművek felelnek. A zöldek szeretnék elérni, hogy a belső kerületekben korlátozzák az Euro-5-nél korszerűtlenebb motorral rendelkező gépjárművek forgalmát.
2008.02.18 |  Feövenyessy Krisztina
öbb mint ezren tüntettek a tiszta levegőért a fővárosban
Mv.: - Több mint ezren tüntettek a tiszta levegőért a fővárosban. A demonstráció szervezői petíciót adtak át a Fővárosi Önkormányzatnak, amelyben azonnali intézkedéseket követelnek. Budapesten az idén szinte még nem volt nap, amikor a levegő porszennyezettsége ne haladta volna meg az egészségügyi határértéket. R.: - Több BKV-t, több buszsávot és a dugódíj bevezetését követelték a tüntetés résztvevői. A demonstrálók szerint Budapesten elviselhetetlenné vált a légszennyezettség. Ha nem fúj a szél szmog van, ha fúj szél, akkor pedig száll a por. Név nélkül: - Szegény szívja a szmogot, ha sétálunk. égyhogy most ezt így oldottuk meg egy ilyen takaróval. R.: - A civil szervezetek azonnali intézkedéseket követelnek a Fővárosi Önkormányzattól, a tömegközlekedés fejlesztésére. Név nélkül: - Azért jöttünk ide felvonulni, hogy kevesebb autó legyen. László János, elnök, Magyar Kerékpárosklub: - Eszünkbe nem jut, hogy a Körúton a gyerekeinkkel vagy az unokáinkkal sétáljunk, ez ma már egy olyan abszurd gondolat, ami senkinek eszébe nem jut. R.: - A tüntetők petíciót adtak át a főpolgármester-helyettesnek, aki szerint a Városházán mindent megtesznek, hogy Budapesten tiszta legyen a levegő. Hagyó Miklós, (MSZP) főpolgármester-helyettes: - Említhetném önöknek, hogy a tavalyi évben elkészült a főváros környezetvédelmi programja. R.: - A civilek a határértékek csökkentését valamint a szmogriadó rendszerét is szeretnék megváltoztatni. Szerintük ugyanis a jelenlegi szabályozással gyakorlatilag kizárt, hogy a főváros elrendelje a szmogriadót. A demonstráción egy városházi alkalmazott a Főpolgármesteri Hivatal álláspontját tartalmazó tájékoztatót osztott. Ebben Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes megnyugtatja a tüntetőket és most idézem szó szerint: " Budapesten a levegő összetételében a légszennyezettség összetevői a hatályos jogszabályokhoz viszonyítva jelenleg még messze vannak az egészségre káros határértéktől."
2008.02.18 |  Feövenyessy Krisztina