Facebook Instagram Youtube

Kevesebb gépkocsit, dugódíjat, és tisztább levegőt követeltek a tüntetők

Mv.: - Kevesebb gépkocsit, dugódíjat, és tisztább levegőt követeltek a tüntetők a Stop szmog akcióban vasárnap Budapesten. És iskolások mozdultak meg az éghajlat védelme érdekében a Klíma őrjárat című pályázat keretében. Ezekkel a témákkal várom önöket a mai Zöldövezetben. Mangel Gyöngyi vagyok a szerkesztő. Stop szmog címmel hirdetett több környezetvédő szervezet tüntetést Budapestre. Az Astoria környékén vasárnap délután több száz kerékpáros és gyalogos tüntető követelte, hogy a város közlekedése legyen kerékpáros és gyalogosbarát. A felszólalók, köztük László János a Magyar Kerékpáros Klub vezetője, és Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke a dugódíj bevezetését, több zöldfelületet, kerékpár utakat, és olcsóbb tömegközlekedést követeltek. A kérdésekre Hagyó Miklós főpolgármester helyettes válaszolt. A demonstráción Hudák Viktor is részt vett. Porba fullad a főváros? Tiszta levegőt, egészséges környezetet. Zöld lámpát a tömegközlekedésnek. Dugódíjat is akarunk! Ha autóval megyek, olcsóbban jutok a munkahelyemre, mintha a buszt választom. Hogy dönthessek úgy, hogy a kerékpárommal elmenjek a metróig, legyenek hozzá tárolók. Amikor utakat terveznek. Ne csak az autót vegyék figyelembe. Vagy amikor járdákat építenek, akkor az olyan legyen, hogy sétálni lehessen rajta. Mert ma már az emberek meg sem állnak a járdán. Nem is tudják a babakocsijukat tolni. Itt ezen a grafikonon, vajon jól látható, hogy évről-évre hogyan növekszik a különböző megbetegedésnek a száma, az asztmásoké és a tüdőrákosoké. És ennek döntő oka a levegő szennyezettsége. Nem történt érdemi intézkedés a mai napig. Nem igazak azok az állítások, amely szerint Budapesten a levegő szennyezettség nem olyan rossz. A petícióban, amit most át fogunk adni a főpolgármester helyettes úrnak, konkrét intézkedéseket is javasolunk, nem csak bírálunk. Az utóbbi időben néhány javaslatunkat már megfogadta a fővárosi önkormányzat. Gondolok itt a tehergépkocsi behajtási díjának emelésére és kiterjesztésére, ami még mindig nem elég. Egyre több a buszsáv. Történtek visszalépések. Így például a BKV viteldíjak drasztikus emelése. Vagy legutóbb az erdők átminősítése, ami véleményünk szerint nagyon súlyos visszalépés. Remélem, ha a tempóval még nem is elégedettek az itt jelenlévő vezetők, de azt meg tudják erősíteni, hogy valamennyi fontos kérdésben, ami az elmúlt egy évben történt, folyamatos egyeztetés volt. És jó pár, például az úgynevezett kamionokkal szemben levő határozottabb fellépés, ami ez év január 1-től már elindul. Vagy például említhetném önöknek, hogy a tavalyi évben elkészült a főváros környezetvédelmi programja. Ezt a fővárosi önkormányzat 66 igennel fogadta el. Valamennyi nagyobb fővárosi fejlesztésnél, beruházásnál leülünk a kerékpárosokkal, uniós pályázatoknál a fejlesztésekről és együtt gondolkodunk. Folyamatos az egyeztetés, folyamatos a munka. Értem. Önök részéről jogosan az az elvárás és az a kritika felénk, hogy minél gyorsabban, minél határozottabban. A következőt szeretném tisztelettel önöknek elmondani. Néhány hónapja futárként dolgozom itt Budapesten. Nagyon érezhető az óriás körúton a kamionok hatása. Nagyon maró levegőt venni. Az alagút környékén erős, az Árpád hídon időnként, nyáron főképp kellemetlen érzés levegőt venni. Rip.: - Az autósok mennyire toleránsak a biciklisekkel? Sokat lehetne még változtatni az autósoknak a közlekedési morálján. Mert ők azért idegesek, mert nagyon sok autó van az úton. Ezt a problémát akkor, mikor megjelenik egy kerékpáros futár, akkor úgy érzik, hogy a futár okozza a gondot. Rip.: - A kerékpároknak kell tároló, ahova le lehet tenni. Ez katasztrofális. A szuper irodaházak előtt nincs hova lekötni a kerékpárt. Ez egyszerűen minősíthetetlen. Mutatja azt, hogy hol tart Magyarország gondolkodásban. Rip.: - Szoktál-e használni porszűrőt? Havonta 8000-10 000 egy futárnak simán el kellene költenie szűrőbetétre ahhoz, hogy az rendeltetésszerűen működjön. László János (a MKK elnöke): - Holnap lehetne dönteni arról, hogy például a dugódíjat elindítani. Ennek nincs anyagi vonzata. Ez csak elhatározás. Biztos nagyon nehéz, és a politikusnak ez gondot fog okozni a következő fél évben, népszerűtlenséget, sok mindent. De például ez egy olyan döntés lehetne, ami azt gondolom hosszú távon politikailag is megéri. Az ilyen típusú városokban, mint Budapest, komoly milliárdokat költenek euróban arra, hogy megtanítsák az embereket arra, hogy használja a kerékpárt, vagy a közösségi közlekedést. Lásd Párizsban legutóbb. Belátták, hogy ez az út, hogy tovább növeljük a lehetőséget az autózásnak, ez nem út. Belepusztulunk, belefulladunk. Lenkei Péter (a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja, környezeti tanácsadó irodavezető): - Az autósok körülbelül az egyharmadát fizetik meg annak a költségnek, amelyet a társadalomnak okoznak. És ezek a GKM hivatalos adatai. A motorizált közlekedés Magyarországon 700-1000 milliárd forint közötti kárt okoz egyedül, ami környezeti és egészségügyi kár. A légszennyezés egyrészt jelentős megbetegedéseket okoz, amely az egész társadalomnak, a társadalombiztosításnak pénzébe kerül. A légszennyezés csökkenti a mezőgazdasási terményeknek termelését, vagy elszennyezi az autó, a csöpögő olajjal, vagy a levegőből kicsapódó légszennyezéssel a vizeket, és a vizek tisztítására pénzt kell költeni. Ezt így kell elképzelni. Erre még egy csomó más egyéb kár is rájön. A balesetek költségei,a széndioxid kibocsátásból eredő éghajlat változás kára. Vagy például a kamionosoknak a csempészettel okozott kárai. Az összes kár, ami éri a társadalmat, az sok ezer milliárd forint évente. És körülbelül 500 milliárd forintnyi bevétel van. Lényegesen nagyobb az az összeg, amit az egész társadalom magára vállal, mint amennyi az állam kasszájába befolyik. Mi úgy véljük, hogy ezeket az autósokkal, akik a szennyezést kibocsátják, meg kell fizettetni. Hiszen ez az Európai Uniónak és az OLCD-nek is elkötelezett célja, hogy ezeket a költségeket be kell építeni az árakba. Ezért kell ésszerűsíteni a közlekedést, és a lehető legkevesebbet autózni. És a fajlagosan kisebb szennyezés kibocsátású tömegközlekedést kell elősegíteni. Mv.: - A tüntetés végén Hagyó Miklós bejelentette, hogy a környezetvédők képviselőit február 20-án szerdán várja megbeszélésre. A témára ezen a héten visszatérünk.

Mv.: - Kevesebb gépkocsit, dugódíjat, és tisztább levegőt követeltek a tüntetők a Stop szmog akcióban vasárnap Budapesten. És iskolások mozdultak meg az éghajlat védelme érdekében a Klíma őrjárat című pályázat keretében. Ezekkel a témákkal várom önöket a mai Zöldövezetben. Mangel Gyöngyi vagyok a szerkesztő. Stop szmog címmel hirdetett több környezetvédő szervezet tüntetést Budapestre. Az Astoria környékén vasárnap délután több száz kerékpáros és gyalogos tüntető követelte, hogy a város közlekedése legyen kerékpáros és gyalogosbarát. A felszólalók, köztük László János a Magyar Kerékpáros Klub vezetője, és Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke a dugódíj bevezetését, több zöldfelületet, kerékpár utakat, és olcsóbb tömegközlekedést követeltek. A kérdésekre Hagyó Miklós főpolgármester helyettes válaszolt. A demonstráción Hudák Viktor is részt vett.

Porba fullad a főváros? Tiszta levegőt, egészséges környezetet. Zöld lámpát a tömegközlekedésnek. Dugódíjat is akarunk!

Ha autóval megyek, olcsóbban jutok a munkahelyemre, mintha a buszt választom. Hogy dönthessek úgy, hogy a kerékpárommal elmenjek a metróig, legyenek hozzá tárolók. Amikor utakat terveznek. Ne csak az autót vegyék figyelembe. Vagy amikor járdákat építenek, akkor az olyan legyen, hogy sétálni lehessen rajta. Mert ma már az emberek meg sem állnak a járdán. Nem is tudják a babakocsijukat tolni.

Itt ezen a grafikonon, vajon jól látható, hogy évről-évre hogyan növekszik a különböző megbetegedésnek a száma, az asztmásoké és a tüdőrákosoké. És ennek döntő oka a levegő szennyezettsége. Nem történt érdemi intézkedés a mai napig.

Nem igazak azok az állítások, amely szerint Budapesten a levegő szennyezettség nem olyan rossz. A petícióban, amit most át fogunk adni a főpolgármester helyettes úrnak, konkrét intézkedéseket is javasolunk, nem csak bírálunk. Az utóbbi időben néhány javaslatunkat már megfogadta a fővárosi önkormányzat. Gondolok itt a tehergépkocsi behajtási díjának emelésére és kiterjesztésére, ami még mindig nem elég. Egyre több a buszsáv. Történtek visszalépések. Így például a BKV viteldíjak drasztikus emelése. Vagy legutóbb az erdők átminősítése, ami véleményünk szerint nagyon súlyos visszalépés.

Remélem, ha a tempóval még nem is elégedettek az itt jelenlévő vezetők, de azt meg tudják erősíteni, hogy valamennyi fontos kérdésben, ami az elmúlt egy évben történt, folyamatos egyeztetés volt. És jó pár, például az úgynevezett kamionokkal szemben levő határozottabb fellépés, ami ez év január 1-től már elindul. Vagy például említhetném önöknek, hogy a tavalyi évben elkészült a főváros környezetvédelmi programja. Ezt a fővárosi önkormányzat 66 igennel fogadta el. Valamennyi nagyobb fővárosi fejlesztésnél, beruházásnál leülünk a kerékpárosokkal, uniós pályázatoknál a fejlesztésekről és együtt gondolkodunk. Folyamatos az egyeztetés, folyamatos a munka. Értem. Önök részéről jogosan az az elvárás és az a kritika felénk, hogy minél gyorsabban, minél határozottabban. A következőt szeretném tisztelettel önöknek elmondani.

Néhány hónapja futárként dolgozom itt Budapesten. Nagyon érezhető az óriás körúton a kamionok hatása. Nagyon maró levegőt venni. Az alagút környékén erős, az Árpád hídon időnként, nyáron főképp kellemetlen érzés levegőt venni.

Rip.: - Az autósok mennyire toleránsak a biciklisekkel?

Sokat lehetne még változtatni az autósoknak a közlekedési morálján. Mert ők azért idegesek, mert nagyon sok autó van az úton. Ezt a problémát akkor, mikor megjelenik egy kerékpáros futár, akkor úgy érzik, hogy a futár okozza a gondot.

Rip.: - A kerékpároknak kell tároló, ahova le lehet tenni.

Ez katasztrofális. A szuper irodaházak előtt nincs hova lekötni a kerékpárt. Ez egyszerűen minősíthetetlen. Mutatja azt, hogy hol tart Magyarország gondolkodásban.

Rip.: - Szoktál-e használni porszűrőt?

Havonta 8000-10 000 egy futárnak simán el kellene költenie szűrőbetétre ahhoz, hogy az rendeltetésszerűen működjön.

László János (a MKK elnöke): - Holnap lehetne dönteni arról, hogy például a dugódíjat elindítani. Ennek nincs anyagi vonzata. Ez csak elhatározás. Biztos nagyon nehéz, és a politikusnak ez gondot fog okozni a következő fél évben, népszerűtlenséget, sok mindent. De például ez egy olyan döntés lehetne, ami azt gondolom hosszú távon politikailag is megéri. Az ilyen típusú városokban, mint Budapest, komoly milliárdokat költenek euróban arra, hogy megtanítsák az embereket arra, hogy használja a kerékpárt, vagy a közösségi közlekedést. Lásd Párizsban legutóbb. Belátták, hogy ez az út, hogy tovább növeljük a lehetőséget az autózásnak, ez nem út. Belepusztulunk, belefulladunk.

Lenkei Péter (a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja, környezeti tanácsadó irodavezető): - Az autósok körülbelül az egyharmadát fizetik meg annak a költségnek, amelyet a társadalomnak okoznak. És ezek a GKM hivatalos adatai. A motorizált közlekedés Magyarországon 700-1000 milliárd forint közötti kárt okoz egyedül, ami környezeti és egészségügyi kár. A légszennyezés egyrészt jelentős megbetegedéseket okoz, amely az egész társadalomnak, a társadalombiztosításnak pénzébe kerül. A légszennyezés csökkenti a mezőgazdasási terményeknek termelését, vagy elszennyezi az autó, a csöpögő olajjal, vagy a levegőből kicsapódó légszennyezéssel a vizeket, és a vizek tisztítására pénzt kell költeni. Ezt így kell elképzelni. Erre még egy csomó más egyéb kár is rájön. A balesetek költségei,a széndioxid kibocsátásból eredő éghajlat változás kára. Vagy például a kamionosoknak a csempészettel okozott kárai. Az összes kár, ami éri a társadalmat, az sok ezer milliárd forint évente. És körülbelül 500 milliárd forintnyi bevétel van. Lényegesen nagyobb az az összeg, amit az egész társadalom magára vállal, mint amennyi az állam kasszájába befolyik. Mi úgy véljük, hogy ezeket az autósokkal, akik a szennyezést kibocsátják, meg kell fizettetni. Hiszen ez az Európai Uniónak és az OLCD-nek is elkötelezett célja, hogy ezeket a költségeket be kell építeni az árakba. Ezért kell ésszerűsíteni a közlekedést, és a lehető legkevesebbet autózni. És a fajlagosan kisebb szennyezés kibocsátású tömegközlekedést kell elősegíteni.

Mv.: - A tüntetés végén Hagyó Miklós bejelentette, hogy a környezetvédők képviselőit február 20-án szerdán várja megbeszélésre. A témára ezen a héten visszatérünk.

 

Forrás: Kossuth Rádió, 2008. február 18.