Facebook Instagram Youtube

Kapcsoljunk magasabb fokozatra Európában!

Kapcsoljunk  magasabb fokozatra  Európában!
2024.05.27
Az Európai Kerékpáros Szövetség (European Cyclists’ Federation (ECF)) kiáltványához mi is csatlakoztunk, amit a 2024-es Európai Parlamenti választásokra készítettek.

Felkerestük a 2024-es európai parlamenti választáson induló magyarországi pártok listavezetőit, akiktől kérjük, hogy csatlakozzanak az ECF által összeállított kiáltványhoz:

Az Európai Parlament képviselőjeként Ön elkötelezi-e magát a kerékpározás potenciáljának növelése mellett, saját választópolgárai és minden Európai Uniós állampolgár életminőségének javítása érdekében?

Akik csatlakoznak:

Le Marietta, a Kétfarkú Kutya Párt listavezetője

Donáth Anna, a Momentum listavezetője



Kiáltvány

A kerékpározás az egyik legdemokratikusabb, megfizethetőbb és elérhetőbb közlekedési mód.

Az állampolgárok Európa-szerte ki akarják használni a kerékpározás által nyújtott számos előnyt. A kerékpározás megbízható közlekedési mód bármilyen jövedelmű ember számára, különösen azoknak az állampolgároknak, akik a gazdasági bizonytalansággal és a növekvő energiaköltségekkel küzdenek. A kerékpározás lehetőséget biztosít arra, hogy egészségesek maradjunk, és így milliárdokban mérhető egészségügyi költséget takarít meg a társadalom számára. Ha többen kerékpároznak, az európai kerékpáripar növekedni fog, amely többmillió munkahelyet jelent. Ha többen kerékpároznak, tisztább lesz a levegő, kevesebb lesz a torlódás, és biztonságosabbak lesznek a közterületeink.

Az Európai Parlament képviselőjeként Ön elkötelezi-e magát a kerékpározás potenciáljának növelése mellett, saját választópolgárai és minden Európai Uniós állampolgár életminőségének javítása érdekében?

Az Európai Parlament képviselőinek óriási lehetőségek állnak rendelkezésére következő ciklusban arra, hogy az EU állampolgárainak lehetőséget teremtsenek a kerékpározás előnyeinek megtapasztalására. Elsősorban lehetőségük van arra, hogy a 2024-ben elfogadott Európai Kerékpáros Nyilatkozatban foglaltakat végrehajtsák. Ez a maga nemében első politikai stratégiai ütemterv, mely lefekteti, hogy az EU intézményei, közösen a nemzeti és helyi kormányzatokkal hogyan képesek ösztönözni a kerékpározást az EU állampolgárok életminőségének javítása érdekében. Az EP képviselőknek lehetőségük lesz figyelemmel kísérni, hogy a nyilatkozatban foglaltak maradéktalanul teljesülnek-e. Ezen felül az EP képviselők gondoskodhatnak arról is, hogy a tagállamok az új EU Szociális Klímaalapot (Social Climate Fund) olyan projektekre használják fel, amelyek javítják az állampolgárok hozzáférését a kerékpározáshoz.

Az újonnan elfogadott, az Épületek energiateljesítményére vonatkozó irányelv (Energy Performance of Buildings Directive) előírja a kerékpártárolók létesítését a lakás-és nem lakáscélú épületekben - a képviselők gondoskodhatnak arról, hogy ez teljesüljön.

1. NAGYOBB TÁRSADALMI IGAZSÁGOSSÁG AZ EURÓPAI ÁLLAMPOLGÁROKNAK

A kerékpározás megfizethető és hatékony közlekedési mód bármilyen jövedelmi szintű állampolgár számára. A biztonságos és jól megtervezett kerékpáros infrastruktúra-hálózatok, a könnyen hozzáférhető kerékpármegosztó szolgáltatások, valamint a kerékpárok vásárlására és bérlésére nyújtott pénzügyi ösztönzők lehetővé teszik az állampolgárok számára, hogy kielégíthessék közlekedéssel kapcsolatos igényeiket anélkül, hogy drága gépjárművet kelljen vásárolniuk, és fizetniük azok kötelező költségeit.

2. TÖBB TURISZTIKAI JÖVEDELEM A HELYI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA

A kerékpáros turizmus éves gazdasági értéke mintegy 44 milliárd euró. Az EU-ban ez 682 ezer munkahelyet jelent, és legalább annyi, ha nem jelentősen több gazdasági értéket teremt, mint a hajós utakhoz kapcsolódó idegenforgalom. Az erős turisztikai szektor sok Uniós régió számára mentőövet jelent, és a helyi vállalkozásoknak gazdaságilag sikeresnek kell maradniuk. A kerékpározás és a szabadidős idegenforgalom ennek nagy részét teszi ki.

3. TÖBB MUNKAHELY, ERŐSEBB GAZDASÁG

A kerékpározás már most mintegy 1,35 millió munkahelyet jelent az EU-ban. Az EU által jobban támogatott kerékpáros ipar jóval több, mint kétmillió munkahelyet tarthat fenn. Számos munkahely ezek közül értékes turisztikai bevételekhez juttatja a vidéki térségeket, és gyakran összpontosul az EU-ban olyan városokban, amelyek gazdasági nehézségekkel küzdenek. Az új kerékpár iparág munkahelyei hozzájárulhatnak az európai kerékpárgyártás fejlődéséhez, és stabil jövedelmet jelenthetnek emberek milliói számára.

4. KLÍMA ÉS KÖRNYEZET

Az EU nem képes elérni klímával és levegőminőséggel kapcsolatos céljait a kerékpározás fejlesztése nélkül. A kerékpározás a helyváltoztatási egyik legtisztább módja, és bizonyítottan képes hozzájárulni a szélesebb körű kibocsátáscsökkentéssel kapcsolatos célkitűzésekhez. Ha többen kerékpároznak, az állampolgárok által belélegzett helyi levegő tisztább lesz, így megelőzhető többszázezer, a levegőszennyezéshez kapcsolódó idő előtti elhalálozás.

Hat dolog, amit az EP képviselők tehetnek annak érdekében, hogy az EU állampolgárok számára új távlatokat nyissanak a kerékpározás terén 2030-ra

1. LEGYEN A KERÉKPÁROZÁS ELSŐDLEGES PRIORITÁS AZ EU-BAN A KÖZLEKEDÉS VONATKOZÁSÁBAN!

Az Európai Kerékpáros Nyilatkozat ambiciózus, kerékpározásra vonatkozó, az EU által 2024 áprilisában elfogadott stratégiai ütemterv, melynek végrehajtása révén az EP képviselők a lehető legjobban tudnak gondoskodni arról, hogy a kerékpározás előnyeit a lehető legtöbb EU-s állampolgár élvezhesse. A Parlament jelentős szerepet játszott a nyilatkozat megfogalmazásában. Az EP képviselők felhasználhatják hatáskörüket arra, hogy minden EU-s szereplő igazolható módon előmozdítsa a nyilatkozatban foglalt vállalások teljesülését. Az EP képviselőknek ezen felül gyakran kell találkozniuk a kerékpározás népszerűsítésével foglalkozó civil szervezetek , valamint a kerékpáripar képviselőivel a megvalósítás figyelemmel kísérése érdekében.

2. TÖBBEN, GYAKRABBAN KERÉKPÁROZHASSANAK

Az Európában kerékpárral megtett kilométerek számát 2030-ra meg kell duplázni, 312 milliárd kilométerre, hogy teljes mértékben kiaknázhassuk a kerékpározás által nyújtott gazdasági, egészségügyi és életmódbeli előnyöket az egyén és a társadalom szintjén. Ha többen kerékpároznak, az jó az egészségügy, a gazdaság és az ipar, valamint a teljes társadalom számára. Az EP képviselőknek különösen nagy hangsúlyt kell fektetniük a kerékpározás népszerűsítésére olyan vidéki és kisvárosi területeken, ahol kevés a megfizethető közlekedési lehetőség. Az EP képviselők emellett azt is figyelemmel kísérhetik, hogy a tagállamok megfelelően használják fel az EU Szociális Klímaalapot, amely egy új, 87 milliárd eurós alap a sérülékeny EU állampolgárok megsegítésére, és amelynek segítségével a kerékpározás közvetlenül hozzáférhetővé tehető a lehető legtöbb ember számára.

3. TÖBB EU FORRÁS BIZTOSÍTÁSA KERÉKPÁROS INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉSRE

2030-ra az EU kerékpározási célú pénzügyi befektetéseinek el kell érniük a 20 milliárd eurót. Általánosságban véve legalább 100.000 km új kerékpáros infrastruktúrára van szükség, hogy 2030-ra a Transzeurópai Közlekedési Trans-European Transportation (TEN-T) hálózat közlekedési csomópontjainak városaiban élő emberek számára a kerékpározást hozzáférhetővé tegyük. Az EP képviselőknek gondoskodniuk kell arról, hogy a Bizottság és a tagállamok az EU Strukturális Alap, valamint a Nemzeti Helyreállítási és Reziliencia Alap forrásait kerékpáros infrastruktúra-építésre költsék, különösen azokban az országokban, régiókban és városokban, ahol kevesen kerékpároznak, és a támogatás jól hasznosul.

4. TÖBB ADAT GYŰJTÉSE A KERÉKPÁROZÁSRÓL EURÓPÁBAN

Az EP képviselők előírhatják a Bizottság számára, hogy következetes módszertant hozzon létre és vezessen be a kerékpározásra vonatkozó adatok gyűjtésére. A hatóságoknak minden szinten több adatra van szükségük annak érdekében, hogy a lehető legjobb döntéseket hozzák a kerékpározás előmozdítása érdekében Európában. Ha többet tudunk azokról, akik kerékpároznak, valamint az okokról, hogy miért kerékpároznak, az önkormányzatok dönthetnek pénzügyi ösztönzők biztosításáról annak érdekében, hogy minél többen kerékpározzanak, valamint a közutak újrafelosztásának igazságosabbá tételéről, hogy minél többen kerékpározhassanak biztonságban az úticéljukhoz.

5. AZ EUROVELO TOVÁBBFEJLESZTÉSÉNEK TÁMOGATÁSA

Az EP képviselők támogathatják az EuroVelot oly módon, hogy biztosítják, hogy annak fejlesztése bekerüljön az EU út-, vasút- és vízi útvonal-fejlesztési építési projektjeibe, különösen azokba, amelyek a TEN-T hálózatot érintik. Az EuroVelo, az európai kerékpáros útvonalhálózat a 27 tagállamon, valamint több nem EU tagállamon keresztül futó népszerű kerékpáros úthálózat. Az EuroVelo több ezer ponton kapcsolódik a TEN-T hálózathoz az EU-ban. Az EuroVelo hálózaton a kerékpáros forgalom jelentős bevételi forrás számos helyi vállalkozás számára, és biztonságos kerékpáros összeköttetést teremt az állampolgároknak a városi és vidéki területek között.

6. FELHÍVÁS BIZTONSÁGOSABB UTAK ÉS BIZTONSÁGOSABB GÉPJÁRMŰVEK LÉTREHOZÁSÁRA

Még mindig nagyon sok kerékpáros hal meg az Európai Unió útjain. A kerékpárosok a közlekedők egyetlen olyan csoportja, ahol nem következett be jelentős csökkenés a halálos balesetek számában az elmúlt évtizedben. Ezen halálesetek közül a legtöbb gépjárművel történő ütközés miatt következik be. Az EP képviselők figyelemmel kísérhetik a jogalkotási folyamatot és egy olyan szakpolitikai szabályozás létrehozását, mely lehetővé teszi az állampolgárok számára, hogy a közutakon biztonságosan kerékpározzanak, és elérhető legyen az EU 2030-as célkitűzése a közúti halálos balesetek felére csökkentésére. Ebbe beletartozik annak biztosítása, hogy az EU forrásait kiváló minőségű kerékpáros infrastruktúrára fordítják, amely az egyik legjobb módja a kerékpárosok megvédésének. A kerékpárosok biztonságának másik kulcseleme a városi területeken a gépjárművek sebességének 30 km/órára korlátozása, valamint olyan jogszabályok létrehozásának ösztönzése, amely előírja a gépjárművek számára a többi közlekedő védelmére szolgáló technológiák meglétét, például a sebességet szabályozó funkciókat. Az EP képviselők emellett támogathatják a közterületek minőségének.

Az Európai Kerékpáros Szövetség (European Cyclists’ Federation (ECF)) brüsszeli székhelyű, független civil szervezet, amelynek célja, hogy minél többen és jobb körülmények között kerékpározhassanak Európában. Több, mint 70 tagszervezetével több, mint 40 országból az ECF egyetlen páneurópai szintű civil hangként egyesíti az európai kerékpáros mozgalmakat, és a világ legnagyobb és legismertebb kerékpáros érdekvédő szervezete.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

Hogyan csökkenthető felére egy évtized alatt az autóhasználat? Gent mutatja az utat

Hogyan csökkenthető az autóval megtett utak aránya 55-ről 27 százalékra, és növelhető a kerékpáros utaké 22-ről 37 százalékra? Erre a kérdésre csak Filip Watteeuw, Gent Mobilitásügyi alpolgármestere tudja a választ. Bátor hozzáállásának köszönhetően Gent város közlekedése, a korlátozott költségvetés ellenére is, kevesebb, mint egy évtized alatt, átalakult.

2024.07.19 |  melinda