Közbringa - előzmények
A KKKR-ről az alábbi oldalt állítottuk össze 2010 májusában abból a célból, hogy ami nyilvános a projekttel kapcsolatban, az itt hozzáférhető legyen. A tanulmányterv és a munkaanyagok egyes szövegrészeit emeljük itt ki. A projektgazda és az alvállalkozói, valamint a városháza illetékesei a projekt minden fázisban meghallgatták az MK szakmai véleményét. Igyekszünk ezt is itt nyilvánosságra hozni. KÖZBRINGA FÓRUM ITT! Az oldal tartalma: /összefoglalónk még hiányos, folyamatosan bővítjük/ Mi a KKKR? Public Bike rendszerek és történetük Közbringa Budapesten A gyűjtőhelyekről Az utakról Kommunikációról Designról Korábbi cikkek
Mi a KKKR?
A közbringa hálózat olyan közlekedési csomópontokban elérhető, bárki számára ingyen vagy minimális díjért igénybe vehető, sűrű hálózati lefedettségű „egyéni közösségi közlekedési eszköz”, amely most robbanásszerűen terjed Európa, újabban pedig Észak-Amerika és Kelet-Ázsia szerte. A „punk” verziót, amit manapság első generációs rendszernek kereszteltek, még a 60-as években telepítették Amszterdamban. A városszerte falnak támasztott, fehérre mázolt „tanyabájkról” azt gondolták, hogy akinek kell, az használja, majd a városban ismét letámasztja valahová. Nem jött be: szétlopták. A második generáció (hol máshol?) Koppenhágában debütált, ami már rendelkezett zárszerkezettel, kijelölt gyűjtőhellyel és minimális kaucióval, amiért a használó megkapta a kulcsokat. A harmadik generáció (modern fizető-, zár-, regisztrációs- és járműkövető rendszerek) első prototípusát egyesek szerint az angliai Portsmouth, mások szerint a francia Rennes alkalmazta. Később Lyon (Velo’v) majd Párizs (Vélib) volt az első igazi nagyvárosi rendszer kiépítője. A KKKR abban különbözik a kerékpárkölcsönzőktől, hogy a bringa nem feltétlenül ugyanabba a dokkolóba kerül vissza, mint ahonnan regisztráció, kaució, díj ellenében kikölcsönözték. Célja a rövid idejű városi távolságok dinamikus áthidalása, a néhány perces (maximum néhány órás) használat és a mindennapi igénybevétel. Célcsoportját a belvárosban közlekedő 25-60 év közötti személyek jelentik. Alternatívát kínál a belvárosi utazásokra, idő-, és költségmegtakarítás mellett a környezetterhelést is csökkenti. Robusztus kerékpár-újraelosztó és napi szervízhálózat tartozik hozzá, amelyet a központi költségvetésből, vagy a rendszerbe integrált reklámbevételekből tartanak fenn. Újabban kialakulóban van a 4. generációs közbringa hálózat is, amit Montrealban kezdenek bevezetni. E rendszerben a terminálok nem igényelnek közmű kapcsolatot (napelemről üzemelnek) és ennek következtében moduláris rendszerűek: az egész egység dokkolóstul áttelepíthető, illetőleg bővíthető magasabb költségigény (közterület átalakítás) nélkül.
Budapest is be szeretne lépni a közbringát üzemeltető városok egyre bővülő körébe. A város a Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer megvalósításnak első ütemét egy 9,8 km2-es területre lőtte be, amely nagyjából a Nagykörúton belüli pesti oldalt, a teljes VI. és VII. kerületet, Újlipótváros déli részét, illetve a budai oldalon a Margit-híd és Petőfi híd közötti, Duna menti területeket fedi le. 73 gyűjtőállomást és 1009 db kerékpárt terveztek a rendszerbe, a gyűjtőhelyeket 300-500 méterenként alakítanák ki. A hálózat üzemeltetőjét közbeszerzéses eljárás keretében választaná ki a Főváros (Az eredeti cikket az Épiteszfórumon olvashatjátok )
A projekt közösségi kerékpáros közlekedési rendszer (KKKR) megvalósítását tartalmazza Budapest belvárosában. A KKKR olyan újfajta, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatás, amely a város nagy utazásszámot generáló területein sűrűn elhelyezett, mindenki számára könnyen hozzáférhető, alacsony díj ellenében kölcsönvehető kerékpárokat működtet. A rendszerben – hasonlóan a hagyományos közösségi közlekedéshez –biztosított az egyirányú utazás lehetősége. A KKKR létesítésével a cél a budapesti, elsősorban a belvárosi utazásokhoz hatékony és környezetbarát alternatíva létrehozása, a jelenleg elérhető kínálat szélesítése, a jelenlegi közlekedési problémák csökkentése.
Tehát a KKKR nem parkolásüzemeltetési feladat, se nem kerékpárkölcsönző, se nem kerékpártámasz-hálózat!
Public Bike rendszerek és történetük
...
Működő rendszerek a világ minden táján:
- Call a Bike, 2000. márciusában adták át Münchenbe
- Citybike, Bécsben 2003. júniusa óta működik
- Pekingben 2005. óta
- Bicing, Barcelonában 2007. márciusától lehet biciklit kölcsönözni
- Sevici, Sevillában 2007. áprilisában adták át a rendszert
- Vélib', melyet Párizsban 2007. júliusában avattak fel
- BikeOne, Krakkóban 2008. októbere óta
- HZ Bike, a kínai Hangzhou városban szintén 2008. októberében adták át a rendszert
- BikeMi, Milánóban 2008. decemberében mutatták be a közönségnek a kölcsönzési rendszert
- SmartBike DC, Washingtonban 2008. augusztusában indították el
- Rio de Janeiro-ban a "SAMBA" névre keresztelték a köztéri biciklikölcsönzést, mely egy városi mobiltelefon-társaság segítségével vehető igénybe: ez a Mobilicidade, mobiltelefonnal lehet kölcsönözni 2009. január óta.
- Bixi, Montrealban 2009. májusában adták át
- Villo!, Brüsszelben is idén egy éves a rendszer, szintén 2009. májusában adták át
- OYBike, London
- Hourbike, Bristol és Blackpool, Anglia
- Libélo Valenciában, Drôme-ban 2010. márciusa óta működik
További példák, bike sharing rendszerekről bővebben a wikipedián. Fotók, európai közbringákról>>
Közbringa Budapesten
A folyamat állása:
II. fázisú projektdokumentáció anyagai - (Részletes megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés, COWI Magyarország Kft., 2010. július) Hivatalos tájékoztató (2010 május 3.) Parking Kft. >> Zöld út a kerékpáros kölcsönző rendszernek Kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakítása Budapesten(Megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés) - 2009. május, COWI Magyarország Kft. letölthető itt. Rövid bemutató a KKKR-ről (Prezentáció) Hoffmann Research: Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer, Piackutatás (2009. Március)
A Parking Szervező Fejlesztő Kft. piackutatást kezdeményezett, hogy felmérje a kerékpáros potenciált Budapesten és környékén, tehát hogy mennyi ember szeretne és/vagy lenne hajlandó kerékpározni. Fontos cél volt, hogy meghatározzuk ezt a potenciális célcsoportot szocio-demográfiájuk és utazási, közlekedési szokásaik alapján, továbbá megtaláljuk azokat az érveket, amelyek hatására rendszeresen kerékpárra ülnének és kerékpárt használnának mindennapos közlekedési eszközként. A kutatási folyamat keretén belül megvizsgálták a Public Bike „platform” fogadtatását és vonzerejét. A kutatás Budapestre és agglomerációjára terjedt ki. A kutatási folyamat három modulból állt:
- Kvantitatív reprezentatív lakossági felmérés az általános közlekedési szokásokról és a biciklizéssel összefüggő attitűdökről
- Kvalitatív vizsgálat: a potenciális célcsoportok szokásainak és attitűdjének mélyebb megértése
- A Public Bike koncepció részletes vizsgálata
Fővárosi Közgyűlés határozatai a témában:
2009. június 3-i Közgyűlés döntött arról, hogy pályázatot nyújt be a KMOP-2009-2.3.1./A „A közösségi közlekedés kiemelt projektjei” címen meghirdetett pályázatára a „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” című projekt megvalósítása érdekében. Kijelentette, hogy a KMOP-2009-2.3.1./A „A közösségi közlekedés kiemelt projektjei” pályázat megvalósításához 420 mFt önrészt biztosít.
2009. október 29-i Közgyűlés egyetért a „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer” pályázati dokumentációjának benyújtásához szükséges tervek elkészítésével.
KMOP pályázati kiírás a témában itt olvasható.
2010. június 3.-i közgyűlés Közgyűlés dönt a gyűjtőállomások tervezett helyszíneinek jóváhagyásáról. Az előterjesztési anyagban a pontos helyszínlista megtalálható.
2010. augusztus 26.-i közgyűlés A közgyűlés dönt a Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása c. projekt aktuális feladatairól. Az előterjesztési anyagban az Intézkedési terv részletesen megtalálható.
A kiválasztott fejlesztési változat bemutatása
A kiválasztott rendszer a legnagyobb népsűrűségű és utazássűrűséggel jellemezhető, vegyes terület felhasználású körzetekben működik, amely Pesten a belvárosi térség, mely a Dunától nagyjából a Nagykörút térségéig terjed, Budán pedig a Dunapart, a Víziváros egy része, illetve BME területének északi része és annak környéke. A rendszert 73 db (Pesten 60 db, Budán 13 db) gyűjtőállomás szolgálja ki, állomásonként átlagosan 22 db dokkoló állással. A gyűjtő állomások egymástól való távolsága átlagosan 300 m. A rendszerben használt kerékpárok száma 1009 db.
A kerékpárok felvétele és leadása automata gyűjtőállomásokon önkiszolgáló módon történik, bankkártya/hitelkártya, chipkártya és/vagy mobiltelefon használatával. A visszaadás helye a hálózaton belül tetszőleges (bármely gyűjtőállomás) A gyűjtőállomásokat közterületen (parkolósávokban és gyalogos felületeken) alakítják ki a legfontosabb közösségi közlekedési csomópontok közelében, illetve a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett. A rendszer éjjel-nappal működik, használata rövid időre ingyenes, a kezdő időszak után fokozatosan emelkedő fajlagos árakkal (progresszív díjrendszer).
A tanulmány V. mellékletben a található részletes lista, és a 78. oldalon a térkép. A helyszínek a részletes tervezés során még változnak, a kerületekkel való egyeztetés 2010. május-júniusában zajlott folyamatban van. 2010. júliusában véglegesített térkép a gyűjtőállomásokról >>
A gyűjtőhelyekről:
A gyűjtőhelyeket mindenekelőtt a jelenleg a gépjárműközlekedés számára rendelkezésre álló területeken (forgalmi sávok és gépjármű-parkolóhelyek megszüntetésével/kiváltásával) alakítsák ki, hiszen ez erősíti a KKKR és a teljes fenntartható közlekedési rendszer pozitív hatásait, képviseli a KKKR fő üzenetét.
Fontos az állomások láthatósága, kényelmes megközelítése, a kerékpárokhoz való hozzáférhetőség, és az akadálymentesség. >>Véleményünk a KKKR gyűjtőállomásairól
A KKKR sikeres megvalósításának feltételrendszer magába foglalja a kerékpáros közlekedés fejlesztési, finanszírozási és jogi-szervezeti hátterét. A BFFH megbízásából 2008-ban elkészült Kerékpáros Budapest Koncepció szerint és a Közelekedési Rendszerfejlesztési terv szempontjai szerint. A teljes hatásterületnek kerékpározhatónak kell lennie, annak érdekében hogy valóban sokan, bátran és biztonságosan használhassák Budapesten ezt az új közösségi közlekedési módot.
Miért tartjuk fontosnak, hogy a szükséges forgalomtechnikai intézkedések MINDEGYIKE megtörténjék még a rendszer beüzemelése előtt?
Mert ha ez nem történik meg, nem fogják használni a bicikliket. Mert a célcsoport nem a most már kerékpározók, hanem, akik eddig autóval, busszal vagy gyalog jártak. A városban a biciklizés ma sok kreativitást, ötletek és ügyességet kíván. A KKKR a gyakorlatlan átlagot célozza meg. Ha ő nem fog tudni átkelni egy csomóponton, mert gőze sincs, hogy ezt hogy tegye, vagy kerülgetni kell háztömböket, mert nem hajthat be az egyirányú utcákba szemből, akkor a második nap már biztosan nem fogja kikölcsönözni a masinákat, és az egész rendszer egy év alatt meghal.
A megvalósíthatósági tanulmány is említi, és a több fázisú ütemterv is tartalmazni fogja azokat az alapvető intézkedéseket amik a tágabban vett belváros kerékpározhatóságát biztosítják. Ezek a következők:
- Dunahidakon való átkelés
- Euro-Velo nyomvonal kiépítése
- belvárosi főhálózati elemek ütemezett kialakítása
- belvárosi egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpáros forgalom számára
- csomópontokon való kerékpáros áthaladás segítése
- kerékpárosra különösen veszélyes pontok, és akadályok kiiktatása
Az 2010 júliusában elkészült intézkedési terv itt megtalálható. >>Véleményünk a KKKR infrastruktúrális intézkedési tervéről
Kommunikációról
>>Véleményünk a KKKR kommunikációs stratégiájárol
Designról
2009 tavaszán Kele Sári BME GTK terméktervező hallgató készített egy design ötletet. BICO névre keresztelte, és bemutatta azokat a legfontosabb szempontokat, amiknek egy budapesti közbringa meg kell feleljen. Várhatóan idén ki fognak írni ötletpályázatot a rendszer magyar elnevezésére. Névpályázat 2010. auguusztus:Adj nevet a közbringának>>
Kapcsolódó cikkek
Parking Kft. hírei a témában:
- Zöld út a kerékpáros kölcsönző rendszernek
- Nagyon várták a Parkingot a koppenhágai kerékpáros konferencián
- Bubi lesz a közbringa rendszer neve!
- A Parking Kft. oldala a KÖZBRINGÁRÓL>>
Vélemények szabadon:
- [origo] 2010.jún. 21. Ötször annyiba fog kerülni, de jön a közös bicikli Budapestre
- PromontorBlog: Budapest biciklibarátabb lesz, mint Helsinki? (2010. április 24)
- CM Blog a témában
- [Urbanistablog] (2010. augusztus. 06) Budapesten is lesz közbringarendszer. A nevére most lehet szavazni
- EPOMM-PLUS közbringa fórum 2011.02.18. Az MK prezentációja: "A kerékpár szerepe Budapest közlekedésében, ezen belül a Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer működésének feltételei" >>
Oszd meg kerékpáros élményeidet
Használd instagramon fotóid alatt a #kerekparosklub hashtaget és oszd meg a többiekkel merre tekertél, milyen kerékpáros fejlesztésekben botlottál a városban vagy ha részt vettél egy kerékpárosklub által szervezett rendezvényen.