Facebook Instagram Youtube

Közbringa - előzmények

A KKKR-ről az alábbi oldalt állítottuk össze 2010 májusában abból a célból, hogy ami nyilvános a projekttel kapcsolatban, az itt hozzáférhető legyen. A tanulmányterv és a munkaanyagok egyes szövegrészeit emeljük itt ki. A projektgazda és az alvállalkozói, valamint a városháza illetékesei a projekt minden fázisban meghallgatták az MK szakmai véleményét. Igyekszünk ezt is itt nyilvánosságra hozni. KÖZBRINGA FÓRUM ITT! Az oldal tartalma: /összefoglalónk még hiányos, folyamatosan bővítjük/ Mi a KKKR? Public Bike rendszerek és történetük Közbringa Budapesten A gyűjtőhelyekről Az utakról Kommunikációról Designról Korábbi cikkek

Mi a KKKR?

A közbringa hálózat olyan közlekedési csomópontokban elérhető, bárki számára ingyen vagy minimális díjért igénybe vehető, sűrű hálózati lefedettségű „egyéni közösségi közlekedési eszköz”, amely most robbanásszerűen terjed Európa, újabban pedig Észak-Amerika és Kelet-Ázsia szerte. A „punk” verziót, amit manapság első generációs rendszernek kereszteltek, még a 60-as években telepítették Amszterdamban. A városszerte falnak támasztott, fehérre mázolt „tanyabájkról” azt gondolták, hogy akinek kell, az használja, majd a városban ismét letámasztja valahová. Nem jött be: szétlopták. A második generáció (hol máshol?) Koppenhágában debütált, ami már rendelkezett zárszerkezettel, kijelölt gyűjtőhellyel és minimális kaucióval, amiért a használó megkapta a kulcsokat. A harmadik generáció (modern fizető-, zár-, regisztrációs- és járműkövető rendszerek) első prototípusát egyesek szerint az angliai Portsmouth, mások szerint a francia Rennes alkalmazta. Később Lyon (Velo’v) majd Párizs (Vélib) volt az első igazi nagyvárosi rendszer kiépítője. A KKKR abban különbözik a kerékpárkölcsönzőktől, hogy a bringa nem feltétlenül ugyanabba a dokkolóba kerül vissza, mint ahonnan regisztráció, kaució, díj ellenében kikölcsönözték. Célja a rövid idejű városi távolságok dinamikus áthidalása, a néhány perces (maximum néhány órás) használat és a mindennapi igénybevétel. Célcsoportját a belvárosban közlekedő 25-60 év közötti személyek jelentik. Alternatívát kínál a belvárosi utazásokra, idő-, és költségmegtakarítás mellett a környezetterhelést is csökkenti. Robusztus kerékpár-újraelosztó és napi szervízhálózat tartozik hozzá, amelyet a központi költségvetésből, vagy a rendszerbe integrált reklámbevételekből tartanak fenn. Újabban kialakulóban van a 4. generációs közbringa hálózat is, amit Montrealban kezdenek bevezetni. E rendszerben a terminálok nem igényelnek közmű kapcsolatot (napelemről üzemelnek) és ennek következtében moduláris rendszerűek: az egész egység dokkolóstul áttelepíthető, illetőleg bővíthető magasabb költségigény (közterület átalakítás) nélkül.

Budapest is be szeretne lépni a közbringát üzemeltető városok egyre bővülő körébe. A város a Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer megvalósításnak első ütemét egy 9,8 km2-es területre lőtte be, amely nagyjából a Nagykörúton belüli pesti oldalt, a teljes VI. és VII. kerületet, Újlipótváros déli részét, illetve a budai oldalon a Margit-híd és Petőfi híd közötti, Duna menti területeket fedi le. 73 gyűjtőállomást és 1009 db kerékpárt terveztek a rendszerbe, a gyűjtőhelyeket 300-500 méterenként alakítanák ki. A hálózat üzemeltetőjét közbeszerzéses eljárás keretében választaná ki a Főváros (Az eredeti cikket az Épiteszfórumon olvashatjátok )

A projekt közösségi kerékpáros közlekedési rendszer (KKKR) megvalósítását tartalmazza Budapest belvárosában. A KKKR olyan újfajta, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatás, amely a város nagy utazásszámot generáló területein sűrűn elhelyezett, mindenki számára könnyen hozzáférhető, alacsony díj ellenében kölcsönvehető kerékpárokat működtet. A rendszerben – hasonlóan a hagyományos közösségi közlekedéshez –biztosított az egyirányú utazás lehetősége. A KKKR létesítésével a cél a budapesti, elsősorban a belvárosi utazásokhoz hatékony és környezetbarát alternatíva létrehozása, a jelenleg elérhető kínálat szélesítése, a jelenlegi közlekedési problémák csökkentése.

Tehát a KKKR nem parkolásüzemeltetési feladat, se nem kerékpárkölcsönző, se nem kerékpártámasz-hálózat!

Public Bike rendszerek és történetük

...

Működő rendszerek a világ minden táján:

  • Call a Bike, 2000. márciusában adták át Münchenbe
  • Citybike, Bécsben 2003. júniusa óta működik
  • Pekingben 2005. óta
  • Bicing, Barcelonában 2007. márciusától lehet biciklit kölcsönözni
  • Sevici, Sevillában 2007. áprilisában adták át a rendszert
  • Vélib', melyet Párizsban 2007. júliusában avattak fel
  • BikeOne, Krakkóban 2008. októbere óta
  • HZ Bike, a kínai Hangzhou városban szintén 2008. októberében adták át a rendszert
  • BikeMi, Milánóban 2008. decemberében mutatták be a közönségnek a kölcsönzési rendszert
  • SmartBike DC, Washingtonban 2008. augusztusában indították el
  • Rio de Janeiro-ban a "SAMBA" névre keresztelték a köztéri biciklikölcsönzést, mely egy városi mobiltelefon-társaság segítségével vehető igénybe: ez a Mobilicidade, mobiltelefonnal lehet kölcsönözni 2009. január óta.
  • Bixi, Montrealban 2009. májusában adták át
  • Villo!, Brüsszelben is idén egy éves a rendszer, szintén 2009. májusában adták át
  • OYBike, London
  • Hourbike, Bristol és Blackpool, Anglia
  • Libélo Valenciában, Drôme-ban 2010. márciusa óta működik

További példák, bike sharing rendszerekről bővebben a wikipedián. Fotók, európai közbringákról>>

Közbringa Budapesten

A folyamat állása:

II. fázisú projektdokumentáció anyagai - (Részletes megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés, COWI Magyarország Kft., 2010. július) Hivatalos tájékoztató (2010 május 3.) Parking Kft. >> Zöld út a kerékpáros kölcsönző rendszernek Kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakítása Budapesten(Megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés) - 2009. május, COWI Magyarország Kft. letölthető itt. Rövid bemutató a KKKR-ről (Prezentáció) Hoffmann Research: Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer, Piackutatás (2009. Március)

A Parking Szervező Fejlesztő Kft. piackutatást kezdeményezett, hogy felmérje a kerékpáros potenciált Budapesten és környékén, tehát hogy mennyi ember szeretne és/vagy lenne hajlandó kerékpározni. Fontos cél volt, hogy meghatározzuk ezt a potenciális célcsoportot szocio-demográfiájuk és utazási, közlekedési szokásaik alapján, továbbá megtaláljuk azokat az érveket, amelyek hatására rendszeresen kerékpárra ülnének és kerékpárt használnának mindennapos közlekedési eszközként. A kutatási folyamat keretén belül megvizsgálták a Public Bike „platform” fogadtatását és vonzerejét. A kutatás Budapestre és agglomerációjára terjedt ki. A kutatási folyamat három modulból állt:

  1. Kvantitatív reprezentatív lakossági felmérés az általános közlekedési szokásokról és a biciklizéssel összefüggő attitűdökről
  2. Kvalitatív vizsgálat: a potenciális célcsoportok szokásainak és attitűdjének mélyebb megértése
  3. A Public Bike koncepció részletes vizsgálata

Fővárosi Közgyűlés határozatai a témában:

2009. június 3-i Közgyűlés döntött arról, hogy pályázatot nyújt be a KMOP-2009-2.3.1./A „A közösségi közlekedés kiemelt projektjei” címen meghirdetett pályázatára a „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” című projekt megvalósítása érdekében. Kijelentette, hogy a KMOP-2009-2.3.1./A „A közösségi közlekedés kiemelt projektjei” pályázat megvalósításához 420 mFt önrészt biztosít.

2009. október 29-i Közgyűlés egyetért a „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer” pályázati dokumentációjának benyújtásához szükséges tervek elkészítésével.

KMOP pályázati kiírás a témában itt olvasható.

2010. június 3.-i közgyűlés Közgyűlés dönt a gyűjtőállomások tervezett helyszíneinek jóváhagyásáról. Az előterjesztési anyagban a pontos helyszínlista megtalálható.

2010. augusztus 26.-i közgyűlés A közgyűlés dönt a Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása c. projekt aktuális feladatairól. Az előterjesztési anyagban az Intézkedési terv részletesen megtalálható.

A kiválasztott fejlesztési változat bemutatása

A kiválasztott rendszer a legnagyobb népsűrűségű és utazássűrűséggel jellemezhető, vegyes terület felhasználású körzetekben működik, amely Pesten a belvárosi térség, mely a Dunától nagyjából a Nagykörút térségéig terjed, Budán pedig a Dunapart, a Víziváros egy része, illetve BME területének északi része és annak környéke. A rendszert 73 db (Pesten 60 db, Budán 13 db) gyűjtőállomás szolgálja ki, állomásonként átlagosan 22 db dokkoló állással. A gyűjtő állomások egymástól való távolsága átlagosan 300 m. A rendszerben használt kerékpárok száma 1009 db.

A kerékpárok felvétele és leadása automata gyűjtőállomásokon önkiszolgáló módon történik, bankkártya/hitelkártya, chipkártya és/vagy mobiltelefon használatával. A visszaadás helye a hálózaton belül tetszőleges (bármely gyűjtőállomás) A gyűjtőállomásokat közterületen (parkolósávokban és gyalogos felületeken) alakítják ki a legfontosabb közösségi közlekedési csomópontok közelében, illetve a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett. A rendszer éjjel-nappal működik, használata rövid időre ingyenes, a kezdő időszak után fokozatosan emelkedő fajlagos árakkal (progresszív díjrendszer).

A tanulmány V. mellékletben a található részletes lista, és a 78. oldalon a térkép. A helyszínek a részletes tervezés során még változnak, a kerületekkel való egyeztetés 2010. május-júniusában zajlott folyamatban van. 2010. júliusában véglegesített térkép a gyűjtőállomásokról >>

A gyűjtőhelyekről:

A gyűjtőhelyeket mindenekelőtt a jelenleg a gépjárműközlekedés számára rendelkezésre álló területeken (forgalmi sávok és gépjármű-parkolóhelyek megszüntetésével/kiváltásával) alakítsák ki, hiszen ez erősíti a KKKR és a teljes fenntartható közlekedési rendszer pozitív hatásait, képviseli a KKKR fő üzenetét.

Fontos az állomások láthatósága, kényelmes megközelítése, a kerékpárokhoz való hozzáférhetőség, és az akadálymentesség. >>Véleményünk a KKKR gyűjtőállomásairól

A KKKR sikeres megvalósításának feltételrendszer magába foglalja a kerékpáros közlekedés fejlesztési, finanszírozási és jogi-szervezeti hátterét. A BFFH megbízásából 2008-ban elkészült Kerékpáros Budapest Koncepció szerint és a Közelekedési Rendszerfejlesztési terv szempontjai szerint. A teljes hatásterületnek kerékpározhatónak kell lennie, annak érdekében hogy valóban sokan, bátran és biztonságosan használhassák Budapesten ezt az új közösségi közlekedési módot.

Miért tartjuk fontosnak, hogy a szükséges forgalomtechnikai intézkedések MINDEGYIKE megtörténjék még a rendszer beüzemelése előtt?

Mert ha ez nem történik meg, nem fogják használni a bicikliket. Mert a célcsoport nem a most már kerékpározók, hanem, akik eddig autóval, busszal vagy gyalog jártak. A városban a biciklizés ma sok kreativitást, ötletek és ügyességet kíván. A KKKR a gyakorlatlan átlagot célozza meg. Ha ő nem fog tudni átkelni egy csomóponton, mert gőze sincs, hogy ezt hogy tegye, vagy kerülgetni kell háztömböket, mert nem hajthat be az egyirányú utcákba szemből, akkor a második nap már biztosan nem fogja kikölcsönözni a masinákat, és az egész rendszer egy év alatt meghal.

A megvalósíthatósági tanulmány is említi, és a több fázisú ütemterv is tartalmazni fogja azokat az alapvető intézkedéseket amik a tágabban vett belváros kerékpározhatóságát biztosítják. Ezek a következők:

  • Dunahidakon való átkelés
  • Euro-Velo nyomvonal kiépítése
  • belvárosi főhálózati elemek ütemezett kialakítása
  • belvárosi egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpáros forgalom számára
  • csomópontokon való kerékpáros áthaladás segítése
  • kerékpárosra különösen veszélyes pontok, és akadályok kiiktatása

Az 2010 júliusában elkészült intézkedési terv itt megtalálható. >>Véleményünk a KKKR infrastruktúrális intézkedési tervéről

Kommunikációról

>>Véleményünk a KKKR kommunikációs stratégiájárol

Designról

2009 tavaszán Kele Sári BME GTK terméktervező hallgató készített egy design ötletet. BICO névre keresztelte, és bemutatta azokat a legfontosabb szempontokat, amiknek egy budapesti közbringa meg kell feleljen. Várhatóan idén ki fognak írni ötletpályázatot a rendszer magyar elnevezésére. Névpályázat 2010. auguusztus:Adj nevet a közbringának>>

Kapcsolódó cikkek

Parking Kft. hírei a témában:

Vélemények szabadon:

Oszd meg kerékpáros élményeidet

Használd instagramon fotóid alatt a #kerekparosklub hashtaget és oszd meg a többiekkel merre tekertél, milyen kerékpáros fejlesztésekben botlottál a városban vagy ha részt vettél egy kerékpárosklub által szervezett rendezvényen.