Facebook Instagram Youtube

8 bringa / 1 autó

8 bringa / 1 autó
2024.01.30
Még tavaly novemberben történt, hogy Újbuda egyik csendes, családias környékén, a Kanizsai utcában 8 kerékpár férőhelynyi tároló "nőtt ki a földből" az egyik ház előtt. Persze, ennél kevésbé meseszerű a történet, hiszen sajnos nem létezik bringatároló magkeverék, amit bárhová elszórhatunk a városban és másnapra ott terem az ideális (vagyis nem küllőtörő) parkoló.

A Kanizsai utcai kerékpártárolók valójában két elszánt srác - és a támogató közösség - kitartó munkájának köszönhető, akik nem akarták tétlenül nézni, hogy a házuk előtti zöldfelület teljes mértékben a környezetromboló autóparkolást szolgálja ki.


Az egész történet a járdára festett parkolósávval kezdődött: " Kanizsai utcában az autók a járda egy részét elfoglalva parkolnak. A választókerület LMP-s önkormányzati képviselője lépett az ügyben: egy félméternyi járdát elvett a gyalogosoktól és odaadta az autósoknak." (444.hu)

Ez a meglehetősen igazságtalan intézkedés késztette a Kanizsai utca lakóit, hogy megpróbáljanak változást elérni: "az a cél, hogy ne csak a házon belül, hanem az egész utca közösségében egy jó példával elindított értelmes vita alakuljon ki arról, hogy vajon tényleg megérte-e a fák közötti zöld területet feláldozni azért, hogy egy-egy tizenöt lakásos ház előtt két vagy három lakó autóval parkolhasson."

Az is látványos, hogy a környéken egyre többen közlekednek kerékpárral, viszont nincs elegendő kerékpártároló, közterületen szinte 0. Emiatt sokan a kerítéshez rögzítve, vagy a lépcsőházakban parkolják a bicikliket, ami nem csak a kerékpározóknak kényelmetlen, hanem a kerítésnél a járdát szűkíti, a lépcsőházban a menekítési útvonalba lóg, így balesetveszélyes is.

Ezért elindultak az Újbudai Önkormányzat "Szabad a tér!" pályázatán, aminek keretében a Kanizsai utca 16 elé eső rövid szakaszon, a járda és az úttest közötti területen, biciklitárolók kialakítását és egy minipark létrehozására tettek javaslatot.

Nem várt nehézséget a közterület-használat egyeztetése és engedélyeztetése, valamint a kerékpártárolók és a kert későbbi üzemeltetésének megoldása okozott, de egy támogató mentor segítségével ezeket az akadályokat is áthidalták.


Ez a projekt megmutatja, hogy hogyan is néz ki a valóságban az, amikor másra is használjuk az utcát mint parkolásra, amikor van hely elférni a járdán, nem a kerítéshez kell kikötni a biciklit, van valódi zöldfelület, le lehet kellemes környezetben egy pillanatra ülni.

"A megvalósult példa alapján pedig a hangosan ellenző kisebbség mellett sokkal könnyebb hangot adni a csendesebb, de az egészségesebb közterület-használatot igazából támogató valós többség számára."


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron