Facebook Instagram Youtube

Kerékpáros forgalom méréséről

2010.07.06
Jelen dokumentum célja, hogy felhívja a figyelmet a nem motorizált forgalom – azon belül a kerékpáros forgalom – megfigyelésének szükségességére, valamint összefoglalja a jelenleg rendelkezésre álló ismereteket e témában. Az összeállításkor törekedtünk arra, hogy közérthetően fogalmazzunk, ezért sok esetben a szakemberek számára fontos részleteket a feltüntetett hivatkozások ismertetik.
Jelen dokumentum célja, hogy felhívja a figyelmet a nem motorizált forgalom – azon belül a kerékpáros forgalom – megfigyelésének szükségességére, valamint összefoglalja a jelenleg rendelkezésre álló ismereteket e témában. Az összeállításkor törekedtünk arra, hogy közérthetően fogalmazzunk, ezért sok esetben a szakemberek számára fontos részleteket a feltüntetett hivatkozások ismertetik. Léteznek becslések arra vonatkozóan, hogy Budapesten hányan kerékpároznak és mekkora távolságot, de ezek pontossága erősen vitatott. Ennek egyik oka, hogy a motorizált és nem motorizált forgalom sok szempontból különbözik, tehát az eseti kerékpáros mérések eredményét nem tudjuk a jelenleg általánosan alkalmazott módszerrel feldolgozni. A rövid idejű mérésekből nem tudunk következtetni a forgalom éves nagyságára. A modell nem veszi figyelembe az időjárási körülményeket, továbbá a nem motorizált forgalom nagyobb mértékű évközi ingadozását sem. Hogy pontosabb képet kapjunk, szükség lenne az állandó kerékpáros (és gyalogos) számlálásokra az úthálózat több különböző keresztmetszetében. A budapesti városvezetés eddig összesen 6 különböző évben (1994, 1995, 1997, 1998, 1999 és 2006) adott megbízást kerékpáros forgalom számlálásra. Ezen a mérési eredményeket széles körben nem hozták nyilvánosságra. Sajnos egyik évben sem készült a városról átfogó mobilitási jelentés, mely feldolgozta és értékelte volna ezeket a felméréseket. Mindezek alapján hatalmas előrelépésnek számít, hogy 2010. júniusban üzembe helyezik az ország első digitális kerékpár érzékelőjét a budapesti Múzeum körúton. Egyetlen keresztmetszet vizsgálatából ugyan nem lehet általános következtetéseket levonni, de ezt egy hosszú folyamat első lépéseként kell értelmezni. Ebben az értelmezésben pedig újabb lépést teszünk a fenntartható, kerékpárosbarát közlekedés irányába. A nem-motorizált forgalom mérésére alkalmazható mérési módszerek, eszközök:
  • Kézi számlálás
  • Infravörös eszközök
  • Induktív hurokdetektor
  • Lézeres megfigyelő
  • Ultrahangos megfigyelő
  • Pneumatikus és piezo eszközök
  • Kamerás rendszerek
Bécsben egyébként 7 helyszínen mérik az év minden napján a kerékpáros forgalmat, ezen kívül pedig mintegy 50 helyszínen kézi számolást is alkalmaznak évente három alkalommal (3 éves „rotációs” mérési terv alapján). A mérési pontok számának meghatározására nincs „aranyszabály”, de a város szerkezetétől és méretétől függően 5 – 20.000 lakosonként célszerű mérőpontokat kijelölni. Ezek egy részét lehetőség szerint ajánlott állandó mérőpontként kiépíteni. Összességében elmondható, hogy a megfelelően megtervezett mérési módszertan értékes információkat szolgáltat városvezetőknek, közgazdászoknak és közlekedésmérnököknek egyaránt. Az információk felhasználását három csoportba sorolhatjuk. 1. Közlekedés tervezése, szervezése A mennyiségi trendek megfigyelése. A keresztmetszeti és aggregált forgalmak számítsa. Mennyiségi változás egy beruházás előtt és után. Integrálás már létező forgalomfelügyeleti rendszerbe. Integrálás már létező meteorológiai és légminőség mérő rendszerekkel. 2. Közlekedéspolitika, támogatások kiértékelése A kerékpáros és gyalogos közlekedésre fordított támogatások megítélésekor. Helyi és/vagy regionális projektek priorizálásakor. Esélyegyenlőség biztosítása a közlekedési projektekben. Közlekedési hatástanulmányokhoz. A szükséges fejlesztések hatásainak feltárására. 3.További lehetséges kutatások. Gyalogos és kerékpáros közlekedés függése az időjárási körülményektől Területrendezési, várostervezési, jogszabályi háttér szükséges változtatásainak feltérképezése. Társadalom- és gazdaságtudományi, továbbá pszichológiai kutatások. Példa: http://www.snizek.at/radverkehr/dauerzaehlung2.php >> Teljesebb áttekintést és ábrákat tartalmaz a csatolt dokumentum. Tartalom: A nem-motorizált forgalom mérése Mire keressük a választ? Miért és mit kell mérünk? Mérési módszerek, eszközök A mérési eredmények feldolgozása, hasznosítása 1. számú melléklet – automata mérések eredményei (Bécs) 2. számú melléklet – kérdőíves felmérések eredményei (Bécs) 3. sz. melléklet – Térképi ábrázolás 4. sz. melléklet – Automata eszközök áttekintése >>A Múzeum körúton létesített automata kerékpár számlálóról minden részletes információ