A tárgyi gazdasági együttműködési megállapodással kapcsolatban az alábbi észrevételeket tesszük:
- 3. cikk, Magyar Kormány vállalásai c) pont „a Projekt megvalósításához szükséges állami infrastrukturális fejlesztéseket (gyalogos felüljáró, vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pálya fejlesztése, a vasúti pálya befedése arra alkalmas módon, hogy felette egy park kialakítható legyen, M1 metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút) megvalósítja, és az ehhez szükséges forrást legalább 800 millió EUR becsült összeg erejéig biztosítja
és
3. cikk, Egyesült Arab Emírségek vállalásai a) pont a) vállalja, hogy ösztönzi a kijelölt Jogalanyt, hogy a pénzügyi megvalósíthatóság és az erre vonatkozó kötelező érvényű megállapodás feltételével a Projekt keretében 5 milliárd EUR összegű beruházást valósítson meg, beleértve a tervezett rákosrendezői vasútállomás megépítését (amely magában foglalhat saját forrásokat, banki vagy társult féltől vagy részvényesektől származó kölcsönöket, eladásokat, harmadik féltől származó előzetes befektetési bevételeket stb.). között nem egyértelmű az infrastrukturális feladatok lehatárolása, javasoljuk pontosítani. - Kérjük, hogy a 3. cikk, Magyar Kormány vállalásai c) pontjában pontosítsák a felsorolt létesítmények (felüljárók) megnevezését úgy, hogy azok feleljenek meg Budapest Kerékpárforgalmi Főhálózati Tervében foglaltaknak, amelyet 2023.06.28-án Budapest Közgyűlése hagyott jóvá a FPH059/1520-2/2023 isz. határozattal a Közlekedésbiztonsági Stratégia mellékleteként.
Részlet a Budapest Kerékpárforgalmi Főhálózati terv Intézkedési tervének IN01 számú „Kerékpárforgalmi Főhálózat” rajzáról:
A térképrészletből jól kivehető, hogy a Rákosrendező állomás területén és környezetében:
1. a Hungária körút vonalában
2. a Szegedi út tengelyében
3. a Tahi utca és Rákospatak utca között
4. illetőleg a Rákospalotai körvasútsor és Madridi utca/Kámfor utca tengelyben
kell kerékpáros kapcsolatot létesíteni a vasutat keresztezve. Amennyiben a 3. cikk c) pontjának felsorolásában ezen keresztezések gyalogos felüljáróként szerepeltek, kérjük, hogy javítsák gyalogos és kerékpáros felüljáróra. Azt is szükséges megjegyeznünk, hogy a hálózati terv nem számolt a tárgyi megállapodás alapját képező beruházással, ezért a tervezés során az a lehetőség is felmerülhet, hogy az épülő városnegyed további kerékpáros kapcsolat létrehozását is igényli. - Felhívjuk figyelmüket az épülő beruházással kapcsolatban, hogy bármely út tervezése vagy fejlesztése során – függetlenül a tervező nemzetiségétől – be kell tartani az 1988. évi I. (A közúti közlekedésről) törvény 8.§. (1a.) bekezdését, miszerint:
„A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.” - azaz biztosítani kell a biztonságos kerékpározás feltételeit is, amelynek kritériumait a szakági Útügyi Műszaki Előírások tartalmazzák. - Ezúton szeretnénk felajánlani a civil és szakmai tudásunkat a tervek készítésekor és a társadalmi egyeztetés idején - keressenek minket az alább megadott bármely elérhetőségünkön.