Egy autópálya-felújításánál már megszoktuk és el is várjuk, hogy időben jelezzék - akár hónapokkal hamarabb-, mikor várható a lezárás, meddig fognak tartani a munkálatok, milyen kerülőutat javasolnak, mi az elvárt viselkedés a közlekedők részéről. Erre azért van szükség, hogy az emberek fel tudjanak készülni rá, időben újratervezzék az útvonalukat, a lehető legkevesebb legyen a konfliktus.
Ezzel szemben Budapest legforgalmasabb belvárosi hídján tervezett munkákról, a Margit hídi kerékpárút felújításáról 3 nappal korábban tett közzé információt a BKK - Budapesti Közlekedési Központ - akkor is a megújulás pozitív üzenetére hangolva a címét, ami inkább az utókommunikációnál van rendben.
Sem a BKK, sem a Budapest Közút munkatársai fejében nem fordult meg, hogy érdemes lenne előzetesen tájékoztatni a kerékpáros és gyalogos szervezeteket az egész felújításról, akár annak érdekében, hogy napi több tízezer arra járó bringázót, sétálót tájékoztatni tudjuk, akár azért, hogy a felújítás körülményeit megvizsgáljuk.
A felelős tájékoztatásban más esetekben gondosan eljáró BKK ezúttal csak annak kötelező körös teljesítésére törekedett, a hatékonyságára már nem eléggé. A felújításhoz és tereléshez kapcsolódóan: - nem kommunikálja az elvárt viselkedési formát, - a terelés első napja óta nem segít a közlekedőknek abban, hogy a lehető legkevesebb konfliktus legyen a lezárt területen, - ahogy nem tájékoztatja a közlekedőket az alternatív útvonalakról sem.
Rendszeresek a konfliktusok az elválasztott sávban, ahová most több ezer kerékpározó és gyalogos kényszerül, köztük turisták, kisgyerekes családok. A gyalogosok sokszor a padkára szorulva, libasorban közlekednek, mert a bringával közlekedők csöngetnek, nem lassítanak. Számos baleset történt már az elmúlt egy hónapban, ami mind megelőzhető lett volna, ha a felelősök szakszerűen és időben kommunikálnak.
A BKK részéről már az átépítés kezdete előtt szükség lett volna arra, hogy felhívják a bringázók és gyalogosok figyelmét, hogy ez itt egy kényszerhelyzet, most mindenkinek türelmesnek kell lennie. Vannak erre már meglévő eszközök a BKK-nál is, de új táblákat, plakátokat sem tart hetekig legyártani.
A BKK-t, a Fővárost és a Budapest Közutat is megkerestük hivatalosan, levélben. Kérjük tőlük, hogy azonnal lépjenek, tegyék biztonságossá a terelést a közlekedők számára.
Augusztus 4. és 31. között a pesti hídfő és a szigeti bejáró közötti szakaszon lesznek munkálatok, így a terelés is átkerül arra a szakaszra.
A Budapest Közúttól bekértük az az előzetes terelési tervet, amire már megtettük a módosítási kéréseinket. Tudjuk, hogy csodát nem lehet elérni, de igyekezni kell minimalizálni a konfliktusokat. Az első szakasz kialakításából azt a tapasztalatot vontuk le, hogy több segítséget és több kommunikációt kell adni mind a kerékpárosok, mind a gyalogosok számára, mert a szűk hely és a beláthatatlan (korlát által kitakart) csomópontok gócpontokká alakultak.
Továbbá: a Margit híd felújításából nem maradhat ki a kerékpáros piktogramok felfestése az úttesten, az északi és a déli oldalon egyaránt. A piktogramok felfestését is kérjük minél hamarabb, ne várják meg ezzel a munkálatok- és a nyár végét.