Facebook Instagram Youtube

A Margit hídi kerékpárút felújításának baljós körülményei

A Margit hídi kerékpárút felújításának baljós körülményei
2024.08.01
Nagyon örülünk, hogy felújítják Budapest legforgalmasabb kerékpárútját, és előremutató, hogy az útfelületi panaszokat komolyan véve, a lokális javítások helyett bevállalták a hosszú távú felületkezelést.

Egy autópálya-felújításánál már megszoktuk és el is várjuk, hogy időben jelezzék - akár hónapokkal hamarabb-, mikor várható a lezárás, meddig fognak tartani a munkálatok, milyen kerülőutat javasolnak, mi az elvárt viselkedés a közlekedők részéről. Erre azért van szükség, hogy az emberek fel tudjanak készülni rá, időben újratervezzék az útvonalukat, a lehető legkevesebb legyen a konfliktus.

Ezzel szemben Budapest legforgalmasabb belvárosi hídján tervezett munkákról, a Margit hídi kerékpárút felújításáról 3 nappal korábban tett közzé információt a BKK - Budapesti Közlekedési Központ - akkor is a megújulás pozitív üzenetére hangolva a címét, ami inkább az utókommunikációnál van rendben.

Sem a BKK, sem a Budapest Közút munkatársai fejében nem fordult meg, hogy érdemes lenne előzetesen tájékoztatni a kerékpáros és gyalogos szervezeteket az egész felújításról, akár annak érdekében, hogy napi több tízezer arra járó bringázót, sétálót tájékoztatni tudjuk, akár azért, hogy a felújítás körülményeit megvizsgáljuk.

A felelős tájékoztatásban más esetekben gondosan eljáró BKK ezúttal csak annak kötelező körös teljesítésére törekedett, a hatékonyságára már nem eléggé. A felújításhoz és tereléshez kapcsolódóan: - nem kommunikálja az elvárt viselkedési formát, - a terelés első napja óta nem segít a közlekedőknek abban, hogy a lehető legkevesebb konfliktus legyen a lezárt területen, - ahogy nem tájékoztatja a közlekedőket az alternatív útvonalakról sem.

Rendszeresek a konfliktusok az elválasztott sávban, ahová most több ezer kerékpározó és gyalogos kényszerül, köztük turisták, kisgyerekes családok. A gyalogosok sokszor a padkára szorulva, libasorban közlekednek, mert a bringával közlekedők csöngetnek, nem lassítanak. Számos baleset történt már az elmúlt egy hónapban, ami mind megelőzhető lett volna, ha a felelősök szakszerűen és időben kommunikálnak.

A BKK részéről már az átépítés kezdete előtt szükség lett volna arra, hogy felhívják a bringázók és gyalogosok figyelmét, hogy ez itt egy kényszerhelyzet, most mindenkinek türelmesnek kell lennie. Vannak erre már meglévő eszközök a BKK-nál is, de új táblákat, plakátokat sem tart hetekig legyártani.

A BKK-t, a Fővárost és a Budapest Közutat is megkerestük hivatalosan, levélben. Kérjük tőlük, hogy azonnal lépjenek, tegyék biztonságossá a terelést a közlekedők számára.

Augusztus 4. és 31. között a pesti hídfő és a szigeti bejáró közötti szakaszon lesznek munkálatok, így a terelés is átkerül arra a szakaszra.

A Budapest Közúttól bekértük az az előzetes terelési tervet, amire már megtettük a módosítási kéréseinket. Tudjuk, hogy csodát nem lehet elérni, de igyekezni kell minimalizálni a konfliktusokat. Az első szakasz kialakításából azt a tapasztalatot vontuk le, hogy több segítséget és több kommunikációt kell adni mind a kerékpárosok, mind a gyalogosok számára, mert a szűk hely és a beláthatatlan (korlát által kitakart) csomópontok gócpontokká alakultak.

Továbbá: a Margit híd felújításából nem maradhat ki a kerékpáros piktogramok felfestése az úttesten, az északi és a déli oldalon egyaránt. A piktogramok felfestését is kérjük minél hamarabb, ne várják meg ezzel a munkálatok- és a nyár végét.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron