A központi pályaudvar melletti sétahajók és kristálytiszta víz alatt található egy igazi mérnöki bravúr, a közel 7000 kerékpár befogadására alkalmas víz alatti kerékpártároló.
Az eredeti szöveg Senay Boztas, a The Guardian újságírója által készült, a magyar verziót Kondorosi Éva írta, Kádár Melinda szerkesztette.
Az amszterdami központi pályaudvar kerékpártárolója az első 24 órában ingyenes lesz és a kerékpározást hivatott a vasúthálózattal összekötni. Fényképezte: Senay Boztas
A központi pályaudvar melletti sétahajók és kristálytiszta víz alatt található egy igazi mérnöki bravúr, a 7000 kerékpár befogadására alkalmas vízalatti kerékpártároló.
A január 26-án nyíló parkolóház egy 4 éves, €60m (23,5 milliárd Ft) eurós beruházás, amelynek az a célja, hogy felszabadítsa a köztereket az ingázók által széthagyott rozsdás kerékpár halmazoktól, és helyette rendezett, biztonságos földalatti kerékpártárolót hozzon létre, ahol 24 órán keresztül lehet majd ingyen parkolni, valamint utána naponta €1.35-ért (526Ft).
A mozgójárdák felviszik a gyalogosokat a pályaudvarra, amelyen naponta 200 ezren fordulnak meg. Az IJ kikötő mellett van egy másik 4000 kerékpár tarolására alkalmas parkolóház is, amely szintén a vízre, cölöpökre épült, csupán csak pár centire az észak-déli metróhálózattól.
Mozgólépcsők vezetnek az újonnan épített vízparti kerékpár mélygarázshoz, az amszterdami központi pályaudvar mellett. Fényképezte: Senay Boztas
A vízalatti kerékpár mélygarázs építése, amely az alábbi videóban meg is tekinthető, 2019-ben kezdődött és egy tavat is le kellett hozzá ideiglenesen csapolni a XIX-dik századi vasútállomás mellett, amely már eleve 3 mesterséges szigeten helyezkedett el.
Piros és zöld fény jelzi majd a szabad parkolóhelyeket, áprilistól pedig online alapú rendszer, valós időben fogja jelezni az ingázók számára melyik parkolóházban van szabad férőhely.
“A központi pályaudvar az egyik legforgalmasabb hely Amszterdamban”-nyilatkozta az önkormányzat kerékpáros projektmenedzsere, Pieter Visser. “Nagyon sok kerékpáros használja ezt az értékes közterületet kerékpározásra és parkolásra. Az önkormányzat úgy döntött lehetővé teszi a föld (ez esetben víz) alatti kerékpártárolást, hogy ezáltal mind a gyalogosok, mind pedig a turisták és a mozgáskorlátozottak számára is elérhetővé váljon ez a terület.”
Amszterdami központi pályaudvar. Fényképezte: Senay Boztas
Ebben a kis országban több kerékpár van, mint ember – a BOVAG es RAI kerékpáros és motoros szervezetek becslése szerint közel 23.4 millió kerékpár jut, 17.8 millió lakosra. A kerékpározás messze a legelterjedtebb közlekedési forma az olyan városokban, mint Amszterdam.
A főváros legfrissebb statisztikái szerint 835 ezer lakosa, átlagosan 665 ezer kerékpárutat tesz meg naponta, amelyből 36% kizárólag kerékpárt használ (24% autóhasználóhoz képest).
A vasút szempontjából pedig a beruházás egyszerűbbé és vonzóbbá teszi az ingázást. “Nagyszerű, hogy az emberek kerékpárra pattanhatnak, hogy eltekerjenek a vasútállomàshoz, majd onnan pedig gond nélkül tovább utazhatnak” mondta Jeroen Wienen, a ProRail szóvivője, amely a holland kormány vasúthálózat fejlesztésért és karbantartásáért felelős szervezete.
“Hollandia igazi kerékpáros ország, sok ember jön a pályaudvarra biciklivel, mi pedig az önkormányzat részéről nem szeretnénk, ha az a sok kerékpár csak foglalná a helyet. Lehetővé kell tenni az emberek számára a biztonságos kerékpártárolást, annak érdekeben, hogy tiszta es rendezett legyen a környék.”
A rendezetlen felszíni kerékpárparkolót, a még 2019-ben készült képen, felváltja a vízalatti parkolóház. Fényképezte: Jochen Tack/Alamy
A kerékpárosok, valamint Amszterdam lakosai - megkönnyebbüléssel fogadták, hogy a városi vízpart többé nem építési terület és - nagyon örülnek a beruházásnak.
Marco te Brömmelstroet, a magát kerékpár professzornak valló, Amszterdami Egyetem Kerékpáros Intézetének igazgatója, azt nyilatkozta:
a siker titka abban rejlett, hogy többféle közlekedési formát tudtak összekapcsolni.
“Ez egy csodálatos beruházás, mivel ez nem csupán kerékpáros beruházás” mondta. “A project rávilágít a holland közlekedés és helykihasználás valódi (sokszor láthatatlan) sikerének kulcsára, amely a vasút és kerékpár szoros összefonódása. Korábban emeletes kültéri kerékpártárolók voltak, amelyek rögtön megteltek. Ez volt Amszterdam egyik leggyakrabban fényképezett látványossága, ami viszont a helyi önkormányzatot kínosan érintette.”
Más országok viszont tanulhatnak a hollandoktól, hogyan népszerűsítsék a kerékpározást azáltal, hogy megfelelő tarolókat hoznak létre vasútállomások közelében, mondta Lucas Snaije, a BYCS kerékpározást népszerűsítő egyesület kutatója és képviselője.
“A kerékpározás előnyben részesítése hihetetlenül hatékony módszer arra, hogy emberközelibb városokat hozzunk létre, mivel közösséget épít, bizalomra tanít, valamint egészségesebb életmódra nevel” állapította meg.
Azonban te Brömmelstroet rámutatott, hogy még ez a €85 millió eurós kerékpár infrastruktúra beruházás is minimálisnak számít Hollandia 9 millió gépjárművéhez képest. Walther Ploos van Amstel, az amszterdami egyetem alkalmazott tudományok városi logisztika szakos professzora szerint a legegészségesebb és legbiztonságosabb városok a gyalogos közlekedést támogatják.
“Szerintem ez egy fantasztikus projekt”, mondta, “azonban én azt tanácsolnám a városok vezetőinek, ne feledjék, hogy sok ember gyalog szeret járni.”