2008 május 21. fontos napja volt a Magyar Kerékpárosklub szakmai tevékenységének. A Főváros megbízásából már vagy fél éve dolgozott egyre növekvő létszámú csapatunk, közösen a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út- és Vasút Tanszékével (UVT), hogy végiggondolja a budapesti kerékpáros közlekedés mai helyzetét, és javaslatot tegyen annak jobbítására.
2008 május 21. fontos napja volt a Magyar Kerékpárosklub szakmai tevékenységének. A Főváros megbízásából már vagy fél éve dolgozott egyre növekvő létszámú
csapatunk, közösen a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út- és Vasút Tanszékével (UVT), hogy végiggondolja a budapesti kerékpáros közlekedés mai helyzetét, és javaslatot tegyen annak jobbítására.
Eljutottunk végre addig, hogy elkészült egy
vitaanyag, ezt mutattuk be önkormányzati szakembereknek, tervezőknek, érdeklődőknek egy konferencia keretében.
Előadások
A találkozón elsőként
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes rövid előadást tartott arról, mit tett eddig a város a kerékpározásért, és mik a tervek.
Ezután
László János mutatta be, hogy az MK és az elkészült anyag szerint mi a kapcsolat a közlekedés egésze, fenntarthatósága és a kerékpár között.
Nagyon érdekes előadást tartott harmadikként
Greg Spencer (
Közép- és Kelet-Európai Regionális Környezetvédelmi Központ munkatársa), egy kis nemzetközi kitekintést lehetővé téve a hallgatóság számára, kiemelve Párizs „kerékpáros történetét”.
Végül
Kisgyörgy Lajos docens, a munka vezetője az UVT részéről, mutatta be egy prezentáció segítségével a munkánk vázlatát.
Az előadások csatolva találhatóak.
Hogyan készült a vitaanyag?
Néhány szó arról, hogyan dolgoztunk a Kerékpáros Budapest-nek elnevezett anyagon. Először el kellett jutnunk odáig, hogy egységre jussunk az elvekben:
mi a közlekedésben a kerékpár szerepe, jelentősége, és mi az a városfejlesztési mód, ami az így meghatározott célhoz vezet. Sok-sok vita, szakirodalmak és nemzetközi tapasztalatok összevetése, „radikális” és „konzervatív” szemléletmód ütközése, ez jellemezte a munkánkat. Sokszor ültünk egy-egy kérdés felett fél éjszakán keresztül, alig előre jutva.
Velünk dolgoztak egyetemisták is. Volt, akinek a diplomadolgozata témája volt a munkánk egy része, más TDK előadást készített egy részterület feldolgozásából. Fontos „mellékterméke” ennek, hogy az
az új gondolkodás, ami az elkészült anyagot jellemzi, így néhány – frissen kikerülő – mérnök sajátja lesz a tervezések során is.
Hogyan tovább?
Az elkészült „mű” egy vitaanyag. A teljes anyag nyilvánosságra kerül szervezetünk és a Főváros honlapján, innét kezdve mindenkinek lehetősége van arra, hogy hozzá szóljon, javítson azon. Tervezünk néhány konkrét kérdés megvitatására szakmai kerekasztal beszélgetéseket, meghívott résztvevőkkel, ezek időpontjára és helyére is az MK honlapjáról lehet majd informálódni.
Az a munkánk végcélja, hogy a Főváros a jövőben minden fejlesztésében az ebben az anyagban rögzített elveket érvényesítse, a kitűzött célok érdekében a szükséges határozatokat meghozza, a forrásokat biztosítsa, váljon végül Budapest Európa Kerékpáros Fővárosává!
Kerékpáros Budapest Program médiamegjelenései >>