Facebook Instagram Youtube

Dugómentes, átjárható marad a Lánchíd!

Dugómentes, átjárható marad a Lánchíd!
2023.06.20
Régi álmunk válik valóra: 150 év után átjárható a Lánchíd kerékpárral.

A Budapesti Lakógyűlésen a szavazók közel 80 százaléka választotta az átjárható Lánchidat! Ennek értelmében a tesztidőszakban kipróbált forgalmi rend marad a hídon, a jövőben is csak a kerékpárosok, taxisok, a buszok, a motorosok és a gyalogosok használhatják majd a hidat.

Egy 2015-ös esős hétvégi napon tartott I bike Budapest demonstráció és előadás alkalmával hívtuk fel először a közvélemény figyelmét Lánchíd kerékpáros átjárhatatlanságára, majd azóta szinte minden tavaszi felvonuláson célként tűztük ki.

Ezért tekertünk az idei felvonuláson is több mint 15.000-en, hogy a Lánchíd végre átjárható legyen, és Budapest egy jobb hellyé váljon!

A Lánchíd Budapest egyik legfontosabb jelképe, a világ egyik leghíresebb átkelője azért épült, hogy összekösse és fellendítse az akkor még különálló Buda és Pest városát.

A felújítást megelőzően szinte lehetetlen volt közlekedni az állandó forgalmi dugók miatt, most azonban egy vonzó útvonal a fenntartható közlekedési eszközöket előnyben részesítők számára.


Közlekedéssel, urbanisztikával, és környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezeteink azért fogtak össze és kezdeményezték tavaly ősszel, hogy a Lánchíd - a teljes felújítást követően - dugómentes és a fenntartható közlekedési eszközök számára átjárható terület maradjon. Szakmai szervezeteink szerint ez a lépés az egyetlen elfogadható megoldás a 21. században, és hatalmas mérföldkő az élhető Budapestért való küzdelmünkben.


Közös sikernek tekintjük, hogy a Lánchíd tesztidőszak alatt kipróbált forgalmi rendjét véglegesítik, és ezentúl is busszal, kerékpárral, taxival, motorral és gyalogosan használhatjuk a hidat.

Végső célunk azonban az élhető Budapest megteremtése, ami nem érhető el csupán a Lánchíd autómentessé válásával. Úgy látjuk, hogy további lépésekre van szükség, ezért arra kérjük a városvezetést, hogy újítsák meg a Lánchíd környezetét is, kiemelt figyelmet fordítva:

  • a Clark Ádám térre, a Széchenyi térre, hogy ezek a terek ne akadályok legyenek az emberek számára, hanem olyan helyszínek, ahol jó lenni;
  • valamint a Lánchídra vezető utakra, hogy a kerékpárral közlekedők számára is biztonságosan használhatóvá váljon a József Attila utca és az Alagút.

A Lánchíd autómentessé válása hatalmas előrelépést jelent a fenntartható városfejlesztés terén. Azonban ez csak az első lépés. Mostantól középpontban a Lánchíd környezetének megújítása áll, hogy biztonságosabbá és kényelmesebbé tegyük a közlekedést a busszal, kerékpárral és gyalogosan közlekedők számára. Ezzel hozzájárulva Budapest fejlődéséhez, fenntarthatóságához és az élhető városi környezet megteremtéséhez.

Az ügy kapcsán olyan civil összefogás és erőközpont jött létre, ami végre elhivatottan képviseli a lakosság körében már többségi akarattá nőtt igények gyors megvalósítását. A 21 civil szervezet elkötelezetten támogat minden olyan törekvést, amely céljául tűzi ki, hogy Budapest városa egy zöld, élhető és fenntartható hely legyen a jövő generációi számára!

A járda a gyalogosoké
BringaAkadémia
 C8 Civilek Józsefvárosért
 Extinction Rebellion Magyarország
 Fridays For Future Magyarország
 Jarokelo.hu
 KÉK - Contemporary Architecture Centre
 Közlekedő Tömeg
 Kis Távolságok Városa
 Kulcs a Városhoz, Kulcs a Közélethez Egyesület
 Levegő Munkacsoport
 Maradjanak a FÁK a Rómain
 Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség - Maketusz
 Magyar Kerékpárosklub
 Magyar Közlekedési Klub
 Miutcánk
 Rehab Critical Mass
 Újlipótváros - szuperblokk
 Valyo, város és a folyó
 Város és Mobilitás Intézet
 Velo Budapest

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron