Az eredeti cikk The Irish Times oldalán jelent meg, szerző Paul Cullen: Impact of cycle lanes and other active travel ‘more positive’ than people expect, study finds. Fordította: Liptay Orsolya. Csatlakozz te is önkéntes fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!
Egy friss, ír kutatás szerint a kerékpársávok és más aktív utazási módok hatása a vártnál „pozitívabb”.
Az ESRI, az ír Economic and Social Research Institute kutatói szerint az ilyen infrastruktúrák tervezőinek meg kell kérdőjelezniük a kialakult status quo-t, hogy az új kezdeményezéseknek nagyobb támogatást szerezzenek. Az ESRI kutatói szerint „a közlekedéspolitikai változtatások elleni tiltakozás nem csak Írországra jellemző”
A kerékpározást és gyaloglást elősegítő infrastrukturális változtatások hatásait vizsgáló nemzetközi kutatás eredményeinek áttekintésekor a kutatók arra jutottak, hogy az aktív utazási lehetőségek javítása megsokszorozza a kerékpározás és a gyalogos közlekedés arányát.
A másodlagos, a helyi vendéglátóiparra és kiskereskedelemre gyakorolt hatás pedig pozitív vagy semleges, miközben az intézkedések csökkenthetik a közlekedési dugók számát.
Azonban a tanulmány arra is rámutat, hogy a csökkenő károsanyag-kibocsátás, a jobb levegőminőség és pozitív közegészségügyi hatások ellenére a meglévő infrastruktúra kerékpáros-és gyalogosbaráttá tételére irányuló javaslatok gyakran ellenállásba ütköznek a közösségekben, mivel azt gondolják, hogy azok negatív hatást gyakorolnak majd a vállalkozásokra és a közlekedésre.
A tanulmány rámutat azokra a pszichológiai előítéletekre, melyek miatt az emberek nem támogatják az ilyen változtatásokat. A status quo fennmaradására vonatkozó előítélet miatt az emberek szeretik, ha a dolgok úgy maradnak, ahogy voltak, még akkor is, ha a változás kedvező hatásokkal jár. A „kollektív illúzió” miatt a tervek támogatói azt hihetik, hogy kisebbségben vannak.
Emellett az emberek túl nagy jelentőséget tulajdoníthatnak az első információknak, amit a tervekről megtudnak („elsődleges hatás”), illetve hajlamosabbak az információkat az alapján megítélni, hogy kitől hallották, nem pedig azok tartalma alapján („a hírhozó hatása”).
A kutatás kiemeli azokat a dizájn elemeket, melyek teljessé tehetik az aktív utazási infrastruktúra-elemek pozitív hatásait. A dedikált, speciális igényekre szabott infrastruktúra, melynek segítségével a kerékpárosok utazásuk elejétől a végéig biztonságban érezhetik magukat, növeli a kerékpározás arányát, főleg a nők és idősebbek körében, akik a megfelelő infrastruktúra hiányában kevésbé valószínű, hogy bicikliznének.
A többi közlekedőtől szeparált, felfestett kerékpársávok, melyeknek a kereszteződésben a lámpák elsőbbséget adnak, növelik a kerékpárosok és gyalogosok valós és vélelmezett biztonságérzetét.
„Ezek a pozitív hatások nagyobbak, amikor a kezdeményezéseket forgalomcsillapítási intézkedések is kísérik, például csökkentik a járművek megengedett legnagyobb sebességét, illetve kiemelik a kereszteződéseket.”
Az ESRI viselkedéskutatója, Dr. Shane Timmons szerint „a közlekedéspolitikai változtatások elleni tiltakozás nem csak Írországra jellemző”.
„Azonban a kutatás szerint több országban az emberek véleménye pozitívabb lesz a változásokat illetően azok bevezetése után. A közösségekkel folytatott nyílt és méltányos, a közlekedéssel és a helyi vállalkozásokkal kapcsolatos aggodalmakkal és a biztonsággal foglalkozó konzultáció nagyon hasznos,” tette hozzá.
A kutatást a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Fingal Megyei Tanács rendelte meg.
„A közvélemény attitűdjei a klímaváltozással kapcsolatban és a klímacselekvési kezdeményezések elfogadása a közvéleményben nem kapcsolódnak össze”, jelentette ki David Storey, a Fingal Megyei Tanács képviselője.
„Szükséges, hogy az emberek tömegesen váltsanak aktív közösségi módokra annak érdekében, hogy jelentős hatást gyakoroljunk a klímaváltozásra. Ezt a kutatást már most használjuk arra, hogy olyan dizájnelemeket és kommunikációs elemeket válasszunk, melyek közelebb hozzák egymáshoz a klímaváltozás megértését és a klímaváltozás hatásainak csökkentését célzó magatartásformákat.”
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!