Facebook Instagram Youtube

Európa legjobb gyermekbarát mobilitású városainak rangsora: Párizs az élen

Európa legjobb gyermekbarát mobilitású városainak rangsora: Párizs az élen
2025.05.19
Párizs, London és Brüsszel látványos előrelépése komoly kihívás elé állította a hagyományos éllovasokat, például Amszterdamot és Koppenhágát.

Az eredeti cikk a Clean Cities Campaign oldalán jelent meg.

Párizs jelentős fejlődést ért el, és ma már Európa leginkább gyermekbarát városaként tartják számon, ahol a gyerekek biztonságosan közlekedhetnek gyalogosan, kerékpárral vagy más önálló módon – derül ki a Clean Cities Campaign friss rangsorából, amelyet a napokban tettek közzé.

A francia főváros 36 város közül végzett az első helyen, köszönhetően kiterjedt, védett kerékpársáv-hálózatának, az alacsony sebességű zónáknak, valamint az iskolák körül kialakított forgalomcsillapított övezeteknek.

A rangsorban Amszterdam, Antwerpen, Brüsszel, Lyon és Helsinki követik Párizst – a lista élén így a progresszív városfejlesztés régi úttörői és az újonnan felzárkózó nagyvárosok egyaránt szerepelnek.

Módszertan: három gyerekbarát mutató alapján

A rangsor alapját a Clean Cities Campaign nemzetközi civil szervezet által összegyűjtött hivatalos adatok képezték. A szervezet három olyan mutatót vizsgált, amelyek összhangban vannak az ENSZ és más nemzetközi szakértők ajánlásaival, és amelyek különösen fontosak a gyerekekre szabott városi mobilitás szempontjából:

Iskolautcák száma: olyan utcák, ahol korlátozzák vagy kizárják a forgalmat az iskolák környékén, ezzel növelve a biztonságot, csökkentve a zaj- és légszennyezést, és ösztönözve a gyaloglást, biciklizést. – London 525 iskolautcával messze a legtöbbet hozta létre, megelőzve Milánót és Párizst.

Védett kerékpársávok aránya: fizikailag elválasztott sávok, amelyek bizonyítottan növelik a gyermekek biztonságérzetét. – Párizs és Helsinki esetében ez a hálózat az úthálózat 48%-át teszi ki – a legmagasabb arány a vizsgált városok között. Koppenhága a harmadik helyen áll 43%-kal.

30 km/h-s sebességhatárok aránya: a WHO, az OECD és az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács által is támogatott intézkedés, amely csökkenti a balesetek és a légszennyezés kockázatát. – Párizsban az utak 89%-án érvényben van ez a korlátozás – ez a legmagasabb arány –, Brüsszel és Lyon követi.

„A gyerekek ma kevésbé önállóak és kevésbé aktívak, mint korábban – különösen igaz ez a lányokra. Ranglistánk azonban azt mutatja: a szülők, pedagógusok és városvezetők gyors és jelentős változást tudnak elérni.”
„Párizsban ma már szinte fellélegezhet az ember, ha végigsétál az utcákon – tíz évvel ezelőtt ez elképzelhetetlen volt. A sikerhez vízió, vezetői elkötelezettség és folyamatos beruházás kell – de a legtöbb városnak megvan a lehetősége, hogy hasonló utat járjon be.” – Barbara Stoll, igazgató, Clean Cities Campaign

A siker kulcsa: politikai vezetés és elkötelezettség

A hagyományos élmezőny tagjai – például Amszterdam (2. hely, B osztályzat) és Koppenhága (11. hely, C) – továbbra is jól szerepelnek, de Párizs, Brüsszel (4. hely, C) és London (14. hely, C) az utóbbi években dinamikusan zárkóztak fel.

A Clean Cities megállapítása szerint mind a régi, mind az új élmezőnybeli városok sikere mögött erős városi vezetők állnak – ez a tényező pedig képes áthidalni a hagyományos földrajzi és gazdasági különbségeket Észak és Dél, Nyugat és Kelet között. A nemzeti politika kevésbé meghatározó: sok országon belül is jelentős különbségek vannak.

– Olaszországban Bologna (16. hely, C) a legjobb, miközben Firenze (29.) és Róma (32.) az utolsók között szerepelnek.

– Spanyolországban Barcelona (7. hely, C) előzi Madridot (26. hely, D) és Zaragozát (28. hely, D).

- Budapest a 30. helyen végzett.


Egyenlőtlen előrehaladás és kihívások

A legtöbb város jó eredményt ért el a sebességkorlátozások bevezetésében, viszont az iskolautcák hiánya általános probléma – emiatt egyik város sem kapott A osztályzatot.

– Párizs közel állt hozzá, de további iskolautcák kialakítása szükséges.

– A lista végén dél-, közép- és kelet-európai városok szerepelnek – például Firenze, Róma, Krakkó, Szófia – jellemzően politikai elkötelezettség, beruházások vagy lakossági támogatás hiányában.

Néhány további tanulság:

  • Olaszországban kiváló minőségű gyalogos iskolautcák vannak, de hiányzik a következetes, országos szintű vezetés.
  • Németország és Lengyelország egyik városa sem került be a top 10-be, jellemzően az autóközpontú kultúra és a korlátozott városi önállóság (pl. sebességkorlátozások és parkolás terén) miatt.
    – Mindezek ellenére München (12. hely, C) és Wrocław (20. hely, D) erős városi vezetéssel tudtak előrelépni.
  • Tíz városban egyáltalán nincs iskolautca, és sok helyen azok csak iskolakezdés és -zárás idején élnek.
  • Öt városban az utak kevesebb mint 10%-án van 30 km/h-s sebességhatár.
  • A védett kerékpársávok átlagosan csak a városi úthálózat 17%-át teszik ki.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!



Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron