Facebook Instagram Youtube

Hollandia zéró kibocsátású övezeteket vezet be a városi áruszállításban

Hollandia zéró kibocsátású övezeteket vezet be a városi áruszállításban
2025.01.16
Hollandia 14 városában léptek életbe zéró kibocsátású övezetek a városi logisztika szén-dioxid-mentesítése érdekében. 2025 január 1-jétől ezekben az övezetekben tilos a szennyező furgonok és teherautók behajtása, céljuk pedig az áruszállításhoz kapcsolódó CO₂-kibocsátás csökkentése.

Az eredeti cikk a zagdaily.com oldalán The Netherlands launches zero-emission zones for urban freight jelent meg , szerző: Sela Musa, Eredeti publikáció: 2025. január 02. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!

A zéró kibocsátású övezeteket bevezető városok között van Amszterdam, Rotterdam, Utrecht és Hága is. Összesen körülbelül 30 holland város tervezi ezek bevezetését.

„Hollandia régóta élen jár a személyszállításban a gépjárműforgalom csökkentésében” – mondta Chris Bruntlett, a Holland Kerékpáros Nagykövetség nemzetközi kapcsolatokért felelős vezetője a Zag Daily-nek. „Az 1970-es évek óta az ország városaiban hatékonyan alkalmazzák a ’jutalmazás és korlátozás’ megközelítést: vonzó alternatívákat kínálnak az autózás helyett (például sűrű, magas színvonalú kerékpáros és tömegközlekedési hálózatokat), miközben a forgalomcsillapítással és a közlekedés szabályozásával csökkentik az autózás vonzerejét.”

„Azonban az áruszállítás volumene folyamatosan nőtt ezekben a városokban, különösen az e-kereskedelem terjedésével. A zéró kibocsátású övezetek tehát egy hasonló ’jutalmazás és korlátozás’ stratégia részei, amelynek célja az áruszállítás lakosságra és környezetre gyakorolt hatásának csökkentése. A vállalkozóknak nyújtott bőkezű támogatások – például a szennyező járműpark elektromos furgonokra és teherkerékpárokra történő lecserélésére – és az ötéves átmeneti időszak alatt fokozatosan bevezetett korlátozások felgyorsítják ezt a szükséges átalakulást.”

A zéró kibocsátású övezetek kizárólag a kereskedelmi járművekre vonatkoznak, például a kiszállítást végző furgonokra, teherautókra és autókra. Az övezetek határán elhelyezett kamerák rögzítik a belépő járművek rendszámát, és összevetik azt egy központi adatbázissal. Amennyiben a jármű nem felel meg az előírásoknak, automatikusan büntetést küldenek postán.

A Clean Cities Campaign tavaly 35 európai várost azonosított, amelyek 2030-ig tervezik zéró kibocsátású övezetek bevezetését az áruszállításra vonatkozóan – ezek többsége Hollandiában található.

A holland városok élen járnak a városi logisztika szén-dioxid-mentesítésében, amit részben a nemzeti jogszabályok is elősegítenek. A 2019-es Nemzeti Klímaegyezmény részeként Hollandia célul tűzte ki, hogy 2025-től 30-40 közepes méretű zéró kibocsátású övezetet vezet be az áruszállításban. Bár a zéró kibocsátású övezetek kereteit országos szinten dolgozták ki, Bruntlett kiemelte, hogy az önkormányzatok szabadon dönthetnek azok bevezetéséről.

„14 önkormányzat csatlakozott a programhoz január 1-jén, további négy pedig 2025 végéig tervezi a csatlakozást. Nem véletlen, hogy a 18 város között megtalálható az ország hat legnagyobb települése is: Amszterdam, Rotterdam, Hága, Utrecht, Eindhoven, Groningen és Tilburg, hiszen ezek szenvednek leginkább a szennyező és zsúfolt áruszállító járművek hatásaitól.”

Az ötéves átmeneti időszak alatt fokozatosan vonják ki a forgalomból a szennyező járműveket, míg 2030-ra már csak zéró kibocsátású járművek hajthatnak be ezekbe az övezetekbe. Az Euro 5-ös besorolású furgonok 2027. január 1-jéig közlekedhetnek, az Euro 6-osok pedig 2028. január 1-jéig. A teherautókra vonatkozó átmeneti szabályok 2030-ig érvényesek. Az Euro 5-ös besorolásnál alacsonyabb kibocsátású furgonok már 2025. január 1-jétől nem hajthatnak be.

Szemléletváltás

A zéró kibocsátású övezetek bevezetésével a teherkerékpárok szerepe egyre fontosabbá válik az áruszállításban. Jelenleg körülbelül 9 500 holland gyártású teherkerékpár van forgalomban az országban, miközben a globális teherkerékpár-piac értéke várhatóan eléri a 2,4 milliárd eurót 2031-re.

„Számos ország és város tanulhat Hollandia bátor lépéseiből a közlekedési szektor szén-dioxid-mentesítésében. A legfontosabb talán az a vízió és vezetői hozzáállás, amelyet a nemzeti kormány mutatott, lehetőséget adva az egyes városoknak és településeknek, hogy hatékony és átfogó megoldásokat vezessenek be anélkül, hogy ez indokolatlan terhet róna a vállalkozókra.

Nem csupán a jelenlegi rendszer elektromosításáról van szó, hanem ösztönzik az áruszállítás és szolgáltatások átterelését a rugalmasabb teherkerékpárokra is, hiszen adott az infrastruktúra, amely biztonságossá és időhatékonnyá teszi ezt a megoldást. Ez klasszikus ’win-win’ helyzet a vállalkozók és a városok számára egyaránt.”

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron