Facebook Instagram Youtube

Interjú Désirée Bonisszal, a Holland Királyság magyarországi nagykövetével

Interjú Désirée Bonisszal, a Holland Királyság magyarországi nagykövetével
2023.04.20
Cimkék: ibikebudapest
Désirée Bonis, őexcellenciáját, a Holland Királyság magyarországi nagykövetét kérdeztük arról, hogyan tanulhatunk holland partnereinktől a kerékpározás jobbítása terén Magyarországon.

Április 22-én lesz az I bike Budapest bringás felvonulás, melyet Désirée Bonis, a Holland Királyság magyarországi nagykövete fogja megnyitni, mert a világ legbringásabb országa több mint 10 éve segíti a magyar kerékpáros fejlődést és az I bike Budapest felvonulást.

Az esemény kapcsán arról kérdeztük őexcellenciáját, hogyan tanulhatunk holland partnereinktől a kerékpározás jobbítása terén Magyarországon.

  • A gyerekek körülbelül hány évesen tanulnak meg kerékpározni Hollandiában? Hány évesen mehetnek iskolába a holland gyerekek először egyedül kerékpárral?

A gyerekek nagyon fiatalon tanulnak meg kerékpározni, általában 4 éves koruk körül, és amikor 6 évesek lesznek, a szüleik gyakran elengedik őket egyedül az iskolába kerékpárral.

  • Ön szokott biciklizni Budapesten? Milyen biciklit szokott használni?

Nagykövetként nagyon elfoglalt vagyok, de ha van egy kis időm, szeretek biciklizni, általában Buda zöld részein, ahol lakom. Általában a nagykövetség elektromos kerékpárját használom, ami narancssárga, Hollandia jellegzetes színét viseli.

  • Hollandiában több autó van 1000 lakosra vetítve, mint Magyarországon, mégis, a modal share megoszlásban a kerékpározás részaránya több, mint 15(!)-ször nagyobb Amszterdamban, mint Budapesten. Vajon miért döntenek a hollandok a kerékpározás mellett?

A kerékpározás egészséges, olcsó és környezetbarát tevékenység, és különösen praktikus egy olyan országban, ami szinte teljesen lapos.

  • A holland városok nem voltak mindig annyira kerékpáros-barátak, mint ma, az 1970-es években Amszterdam a kerékpáros-barát infrastruktúra szempontjából nagyon úgy festett, mint az 1990-es évek Budapestje. Mégis, mi változott azóta?

Hollandiában a közgondolkodást az olajválság, valamint a gyakran gyermekek sérülésével járó, nagyszámú közlekedési baleset változtatta meg. Lassan, de biztosan a várostervezők, a közlekedésmérnökök, a döntéshozókkal karöltve létrehozták a jelenlegi infrastruktúrát, biztonságos kerékpársávokkal, melyek hossza mára már több, mint 35.000 kilométer.

  • Ön milyennek szeretné látni Budapestet az elkövetkezendő 20 évben?

A nagykövetség együttműködik a Magyar Kerékpárosklubbal a 2000-es évek vége óta, és a közös munka egyik fénypontja a minden évben megrendezésre kerülő, nagyszabású I Bike Budapest felvonulás. A magyar biciklis mozgalom példaértékű nemcsak az elmúlt évtizedekben tapasztalt fejlődési üteme miatt, hanem azért is, mert egy alulról szerveződő, civil kezdeményezés, amely valódi sikertörténetté vált. Nagyrészt a Kerékpárosklub szakmai munkájának köszönhetően a paradigmaváltás már kézzel fogható egyrészt a Budapesten és vidéken tapasztalható kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés, másrészt pedig a kerékpárosok gyorsan növekvő száma révén. Sok sikert kívánok Önöknek értékes munkájukhoz, és remélem, hogy az Önök segítségével minél többen rájönnek, hogy a kerékpározás mindannyiunk előnyére válik.

Köszönjük a Holland Nagykövetség több mint 10 éve tartó támogatását.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Több mint 80 biciklivel tiltakoztunk a Bubi bezárása ellen a BKK székházánál

A Magyar Kerékpárosklub felhívására vasárnap – gyülekezésmentes egyéni akcióként – több mint 85 Bubit lakatoltak a BKK székháza elé a közbringa-rendszer hétfői bezárása miatt tiltakozva. Bár ideje felújítani a Bubit, a szükségtelenül hosszú leállás elveszi az egészséges közlekedés lehetőségét azoktól, akik Bubival kerülték volna el a fertőzésveszélyt – üzente az akcióval a Kerékpárosklub.

2020.11.30 |  aron
Önkormányzati roadshow: javaslatcsomagokkal, előadásokkal keressük fel az új helyi vezetőket

2019 októberében sok budapesti és vidéki településen új önkormányzati vezetés, új képviselő-testület alakult. A Kerékpárosklub - ahogy eddig is - pártállástól függetlenül minden vezetéssel és illetékes szervezettel az együttműködést keresi egy bicikli- és ezen keresztül emberbarát Magyarország felépítéséhez. Úgy gondoljuk, hogy ahol jó bringázni, ott jó élni - ehhez pedig ideális esetben rendszeres szakmai együttműködés szükséges. De persze ha szükséges, akkor mindig eljöhet a demonstrációk és tiltakozások ideje. Ebben a cikkünkben összefoglaljuk az eddigi találkozók eredményeit, és megmutatjuk helyi javaslatcsomagjainkat. 

2020.03.23 |  aron