Facebook Instagram Youtube

Jöjjön a KRESZ-módosítás! Tegyünk most a legvédtelenebb közlekedők életéért!

Jöjjön a KRESZ-módosítás! Tegyünk most a legvédtelenebb közlekedők életéért!
2023.07.18
A tragikus Árpád hídi baleset helyszínén július 10-én tartott megemlékezést és demonstrációt követően rengeteg bátorítást és pozitív visszajelzést kapott az azt szervező 18 civil szervezet, és további szervezetek is jelezték csatlakozásukat.


A változáshoz, és az áldozatok számának csökkenéséhez szükséges összefogás egyre széleskörűbb, a média érdeklődése pedig az egyes tragédiák helyett végre kezd a rendszerhibákra, szükséges változtatásokra irányulni. A kormányzati válasz is gyors volt, és már másnap bejelentésre került, hogy szeptemberben társadalmi egyeztetésre bocsátják az új KRESZ tervezetet, illetve egyéb változtatások is várhatók.

Ezek nagyon jó hírek, de fontos hogy mindez hatékonyan és valóban megtörténjen!

Ezért a javaslatcsomag kidolgozói, a Magyar Kerékpárosklub és a Kerékpáros Miskolc Egyesület szeretné, ha már most, a szövegezés és azt követő társadalmi egyeztetés előtt, újra összeülne a már 6 éve, de mindeddig eredménytelenül dolgozó KRESZ munkacsoport.

Ez a hazai viszonylatban egyedülálló szakmai és társadalmi egyeztetési fórum Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, majd államtitkár kezdeményezésére jött létre, egy asztalhoz ültetve illetékes minisztériumokat, rendőrséget, országos és fővárosi közútkezelőket, közlekedéskutatókat, autós, kerékpáros, sportkerékpáros, gyalogos és közösségi közlekedéssel foglalkozó civil és önkormányzati szervezeteket, cégeket és hivatalokat.

A mintegy 30 delegálttal működő munkacsoport 6 év alatt közel 30, egyenként 2-3 órás, nem könnyű ülésen jutott majdnem teljes konszenzusra a védtelen közlekedőket védő KRESZ csomagról. Eközben rengeteg külföldi gyakorlatot, szabályozást is megvizsgáltunk és építettünk az anyagba, ami 2016-ban még korszerűnek számított volna, de ma már a legtöbb környező országban évekkel ezelőtt megvalósult.

Fontosnak tartjuk, hogy ez az egyedülálló, de már lezajlott társadalmi egyeztetés ne váljon értelmetlenné a KRESZ most következő módosítása során, hanem a munkacsoport egy személyes találkozón ismertethesse szempontjait Lázár János miniszter úrral, aki ez alapján delegálhatja beépítésüket a minisztérium munkatársai számára! Bár ez a tárgyalás eddig nem jött létre, bízunk benne, hogy most olyan pillanatban vagyunk, mikor minden érintett a leggyorsabb és leghatékonyabb javulást szeretné, így ez is megvalósulhat még a szövegezési munka megkezdése előtt.

Tisztában vagyunk azzal, hogy a KRESZ csupán egy részterület, és még sok egyéb területen is lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a magyar közlekedés sokkal kevesebb áldozattal folyjon az eddigieknél (ehhez is vannak javaslataink). Azonban a kért szabályváltozások között több olyan is van, melynek 6 éves késlekedése már eddig is túl sok közlekedő életébe került.

Ezért most kérünk minden illetékest az államigazgatásban, és a média munkatársait is, hogy mindezt átérezve tegyen a csomag halogatásának végéért, és azért, hogy még idén bevezethessék az életmentő változtatásokat. Ez már közvetlenül is sok gyalogost és kerékpározót menthet meg, de az így biztonságosabbá váló biciklis közlekedés a várható élethosszt évekkel megnyújtó hatásán keresztül közvetetten is hasznos lesz az egész társadalomnak.

Itt olvashatjátok javaslatainkat:

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron