Facebook Instagram Youtube

Korzó lesz a pesti alsó rakpart

Korzó lesz a pesti alsó rakpart
2024.07.30
Még 2020-ban 24 civil szervezettel együtt írtunk nyílt levelet a városvezetésnek, hogy a Pesti alsó rakpart teljes felújítása után ne a várost a folyótól elválasztó autóutat, hanem a Dunaparthoz méltó korzót hozzanak létre. Azóta a hétvégente - és jelenleg hétköznap is - megnyitott Pesti alsó rakpart pillanatok alatt a város egyik legnépszerűbb köztere lett.

2022-ben írtuk alá a pesti alsó rakpart fejlesztéséről szóló nyilatkozatot. Hosszas előkészítés és megannyi egyeztetés előzte meg a nyilatkozat aláírását. A Kerékpárosklub mérnöke rendszeresen részt vett a pesti alsó rakpart jövőjével kapcsolatos szakmai konzultációkon, ahol célkitűzésként a rakparti gyalogos sétány megvalósítását képviselte, ahol helyet kapnak a mikromobilitási eszközök is - a szükséges, szolgáltatásokat kiszolgáló egyéb járműforgalom megtartásával.

A konzultációk minden esetben a főváros kezdeményezésére jöhettek létre, ezeken a megbeszéléseken mind a rakparti fejlesztésről szóló terveket ellenző és a mellettük álló szervezeteket is részt vettek. Így közvetlenül zajlott egyfajta diskurzus és az érdekek szembeállítása. Már magát a kezdeményezést is sikeresnek tartottuk, hiszen a közvetlen egyeztetés nem enged teret a félreértéseknek, így az álláspontok is könnyebben közeledhetnek egymás felé.

A napokban pedig bemutatták a terveket is:

  • Id. Antall József rakpart: a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják, hogy biztonságosabb legyen a közlekedés, csökkenjen a zajszennyezés, és a korábbi parkolósávok helyét felhasználva irányhelyes biciklisávokat alakítanak ki. Aszfalt helyett térkővel burkolják az útpályát, hogy hétvégén és rendezvények alatt közösségi térként is működjön. Ezáltal egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós és biciklis közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet.
  • A Jane Haining rakpart a Főváros szándékai szerint az átmenő autóforgalomtól teljesen mentes lesz – erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom (hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálására) hajthat be járművel.
  • Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához. A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák.
  • A Belgrád rakpart tervezése is megkezdődött, azon a szakaszon is szeretnék növelni a gyalogosbarát zónákat és a zöldfelületeket, az autóforgalom helyigényét pedig csökkentenék.

Fotók: MG Építész Kft. / BKK / Főpolgármesteri Hivatal

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron