2022-ben írtuk alá a pesti alsó rakpart fejlesztéséről szóló nyilatkozatot. Hosszas előkészítés és megannyi egyeztetés előzte meg a nyilatkozat aláírását. A Kerékpárosklub mérnöke rendszeresen részt vett a pesti alsó rakpart jövőjével kapcsolatos szakmai konzultációkon, ahol célkitűzésként a rakparti gyalogos sétány megvalósítását képviselte, ahol helyet kapnak a mikromobilitási eszközök is - a szükséges, szolgáltatásokat kiszolgáló egyéb járműforgalom megtartásával.
A konzultációk minden esetben a főváros kezdeményezésére jöhettek létre, ezeken a megbeszéléseken mind a rakparti fejlesztésről szóló terveket ellenző és a mellettük álló szervezeteket is részt vettek. Így közvetlenül zajlott egyfajta diskurzus és az érdekek szembeállítása. Már magát a kezdeményezést is sikeresnek tartottuk, hiszen a közvetlen egyeztetés nem enged teret a félreértéseknek, így az álláspontok is könnyebben közeledhetnek egymás felé.
A napokban pedig bemutatták a terveket is:
- Id. Antall József rakpart: a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják, hogy biztonságosabb legyen a közlekedés, csökkenjen a zajszennyezés, és a korábbi parkolósávok helyét felhasználva irányhelyes biciklisávokat alakítanak ki. Aszfalt helyett térkővel burkolják az útpályát, hogy hétvégén és rendezvények alatt közösségi térként is működjön. Ezáltal egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós és biciklis közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet.
- A Jane Haining rakpart a Főváros szándékai szerint az átmenő autóforgalomtól teljesen mentes lesz – erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom (hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálására) hajthat be járművel.
- Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához. A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák.
- A Belgrád rakpart tervezése is megkezdődött, azon a szakaszon is szeretnék növelni a gyalogosbarát zónákat és a zöldfelületeket, az autóforgalom helyigényét pedig csökkentenék.
Fotók: MG Építész Kft. / BKK / Főpolgármesteri Hivatal