A tervek szerint legkésőbb fél éven belül már az új rendszerrel működik majd a budapesti közbringa-szolgáltatás. Addig a BKK is keresi a megoldást arra, hogyan lehetne kezelni az átmeneti időszakot. Mi is várjuk az új Bubikat, az ígért fejlesztéseket és bővítéseket – ugyanakkor nem lehet elmenni amellett, hogy addig is szükség lenne a biciklikre.
A MOL Bubi az egyik legfontosabb belépési pont a kerékpározás világába Budapesten. Olyanok számára is elérhetővé teszi a bringázást, akiknek nincs saját kerékpárjuk, akik alkalomszerűen közlekednek, vagy akik épp csak most próbálnák ki, milyen két keréken közlekedni a városban. Ez a szerep nem elméleti: nap mint nap emberek ezrei használják munkába járáshoz, ügyintézéshez, rövid városi utakhoz.
Nem először fordul elő, hogy egy közbringa-rendszer indulása vagy megújulása kihívásokkal jár. A 2021-ben megújult MOL Bubi esetében sem működött minden hibátlanul az első pillanattól kezdve. Mégis, a rendszer mára a városi közlekedés megkerülhetetlen elemévé vált.
A budapesti közbringa-rendszer gondolatának egyik legkorábbi és leghangosabb szorgalmazója László János, a Magyar Kerékpárosklub legendás elnöke volt. Pontosan látta: egy jól működő közbringa nem csupán közlekedési eszköz, hanem szemléletformáló erő. Olyan lehetőség, amely emberek tízezreinek segíthet abban, hogy a kerékpározás a mindennapjaik részévé váljon, és ezzel Budapest élhetőbb, egészségesebb és fenntarthatóbb várossá legyen.
Ennek a hatását ma már egyértelműen látjuk. A közbringák jelenléte növeli a kerékpározás elfogadottságát, csökkenti az autóhasználatot rövid utakon, és rugalmas alternatívát kínál a városi közlekedésben. Éppen ezért különösen érzékeny kérdés, mi történik most, ebben az átmeneti időszakban.
A BKK tervei szerint az új Bubi-rendszer közel kétszerannyi kerékpárral indul majd újra, a flottában elektromos rásegítésű bringák is megjelennek, és a szolgáltatási terület is bővül. Ez előrelépés, amelyet üdvözlünk. Ugyanakkor fontos kimondani: a közbringa nem luxus, amit fél évre nélkülözni lehet, hanem alapvető városi szolgáltatás, amelynek folytonossága kulcskérdés.
Budapestnek nem az a kérdés, hogy szükség van-e közbringára – ezt már régen megválaszoltuk -, a valódi kérdés most az, hogyan tudjuk átvészelni ezt az időszakot úgy, hogy közben ne veszítsük el azokat az embereket, akiknek a Bubi jelenti a mindennapi kerékpározás lehetőségét.
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!