Facebook Instagram Youtube

Mi következik a Bubi történetében?

Mi következik a Bubi történetében?
2025.12.19
December 23-tól a MOL Bubi közbringa-szolgáltatás a jelenlegi formájában nem működik tovább. A rendszerek közötti átállás nem zajlott zökkenőmentesen, és ez nemcsak a szolgáltatót, hanem a felhasználókat és a kerékpáros közösséget is bizonytalanságban hagyja. A hozzánk érkező kérdésekre jelenleg mi sem tudunk megnyugtató, biztos válaszokat adni.

A tervek szerint legkésőbb fél éven belül már az új rendszerrel működik majd a budapesti közbringa-szolgáltatás. Addig a BKK is keresi a megoldást arra, hogyan lehetne kezelni az átmeneti időszakot. Mi is várjuk az új Bubikat, az ígért fejlesztéseket és bővítéseket – ugyanakkor nem lehet elmenni amellett, hogy addig is szükség lenne a biciklikre.

A MOL Bubi az egyik legfontosabb belépési pont a kerékpározás világába Budapesten. Olyanok számára is elérhetővé teszi a bringázást, akiknek nincs saját kerékpárjuk, akik alkalomszerűen közlekednek, vagy akik épp csak most próbálnák ki, milyen két keréken közlekedni a városban. Ez a szerep nem elméleti: nap mint nap emberek ezrei használják munkába járáshoz, ügyintézéshez, rövid városi utakhoz.

Nem először fordul elő, hogy egy közbringa-rendszer indulása vagy megújulása kihívásokkal jár. A 2021-ben megújult MOL Bubi esetében sem működött minden hibátlanul az első pillanattól kezdve. Mégis, a rendszer mára a városi közlekedés megkerülhetetlen elemévé vált.

A budapesti közbringa-rendszer gondolatának egyik legkorábbi és leghangosabb szorgalmazója László János, a Magyar Kerékpárosklub legendás elnöke volt. Pontosan látta: egy jól működő közbringa nem csupán közlekedési eszköz, hanem szemléletformáló erő. Olyan lehetőség, amely emberek tízezreinek segíthet abban, hogy a kerékpározás a mindennapjaik részévé váljon, és ezzel Budapest élhetőbb, egészségesebb és fenntarthatóbb várossá legyen.

Ennek a hatását ma már egyértelműen látjuk. A közbringák jelenléte növeli a kerékpározás elfogadottságát, csökkenti az autóhasználatot rövid utakon, és rugalmas alternatívát kínál a városi közlekedésben. Éppen ezért különösen érzékeny kérdés, mi történik most, ebben az átmeneti időszakban.

A BKK tervei szerint az új Bubi-rendszer közel kétszerannyi kerékpárral indul majd újra, a flottában elektromos rásegítésű bringák is megjelennek, és a szolgáltatási terület is bővül. Ez előrelépés, amelyet üdvözlünk. Ugyanakkor fontos kimondani: a közbringa nem luxus, amit fél évre nélkülözni lehet, hanem alapvető városi szolgáltatás, amelynek folytonossága kulcskérdés.

Budapestnek nem az a kérdés, hogy szükség van-e közbringára – ezt már régen megválaszoltuk -, a valódi kérdés most az, hogyan tudjuk átvészelni ezt az időszakot úgy, hogy közben ne veszítsük el azokat az embereket, akiknek a Bubi jelenti a mindennapi kerékpározás lehetőségét.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron