Facebook Instagram Youtube

SZABAD LESZ A RAKPART! Aláírtuk a pesti alsó rakpart fejlesztéséről szóló nyilatkozatot

SZABAD LESZ A RAKPART! Aláírtuk a pesti alsó rakpart fejlesztéséről szóló nyilatkozatot
2022.10.27
Még 2020-ban 24 civil szervezettel együtt írtunk nyílt levelet a városvezetésnek, hogy a Pesti alsó rakpart teljes felújítása után ne a várost a folyótól elválasztó autóutat, hanem a Dunaparthoz méltó korzót hozzanak létre. Azóta eltelt két év, és a hétvégente megnyitott Pesti alsó rakpart pillanatok alatt a város egyik legnépszerűbb köztere lett.

Még 2020-ban 24 civil szervezettel együtt írtunk nyílt levelet a városvezetésnek, hogy a Pesti alsó rakpart teljes felújítása után ne a várost a folyótól elválasztó autóutat, hanem a Dunaparthoz méltó korzót hozzanak létre. Azóta eltelt két év, és a hétvégente megnyitott Pesti alsó rakpart pillanatok alatt a város egyik legnépszerűbb köztere lett.

Óriási lépéshez értünk, hiszen


Ma aláírtuk a pesti alsó rakpart fejlesztéséről szóló nyilatkozatot!


Hosszas előkészítés és megannyi egyeztetés előzte meg a nyilatkozat aláírását. A Kerékpárosklub mérnöke rendszeresen részt vett a pesti alsó rakpart jövőjével kapcsolatos szakmai konzultációkon, ahol célkitűzésként a rakparti gyalogos sétány megvalósítását képviselte, ahol helyet kapnak a mikromobilitási eszközök is - a szükséges, szolgáltatásokat kiszolgáló egyéb járműforgalom megtartásával.

A konzultációk minden esetben a főváros kezdeményezésére jöhettek létre, ezeken a megbeszéléseken mind a rakparti fejlesztésről szóló terveket ellenző és a mellettük álló szervezeteket is részt vettek. Így közvetlenül zajlott egyfajta diskurzus és az érdekek szembeállítása. Már magát a kezdeményezést is sikeresnek tartottuk, hiszen a közvetlen egyeztetés nem enged teret a félreértéseknek, így az álláspontok is könnyebben közeledhetnek egymás felé. 

A ma aláírt nyilatkozat szerint az alábbi fejlesztések fognak megvalósulni:

ID. ANTALL JÓZSEF RAKPART - DÉL:

  • Bővülő zöldfelületek és kettős fasor
  • Megújuló gyalogos sétány a vízparton
  • 2x1 forgalomcsillapított közúti sáv, 30 km/h
  • Irányhelyes kerékpársávok a parkolósáv helyett

JANE HAINING RAKPART:

  • Új zöldfelületek és facsoportok
  • Gyalogos sétány és rendezvénytér
  • Kerékpárút és szervízút a kikötők kiszolgálásához

ERZSÉBET HÍD, PESTI PILON:

  • Új, gyalogos köztér
  • Lépcsőzetes ülőpart, vízparti élménnyel
  • Közlekedési kapcsolat a felső rakparton

BELGRÁD RAKPART:

Vízpart oldal:

  • Új zöldfelületek és fasor
  • Szélesebb gyalogos sétány
  • Éttermek és vendéglátás
  • Kerékpárút és szervízút az épületek kiszolgálásához

Házak felőli oldal:

  • Bővülő zöldfelületek
  • Szélesebb járdák, új zebrák
  • Forgalomcsillapított lakóutca, 30 km/h
  • Rendezett parkolás, lakossági parkolóhelyek

Abban minden résztvevő egyetértett, hogy legyen élhetőbb, gyalogosan, kerékpárral is jobban használható a part. Nagyon örülünk, hogy 16 szakmai és társadalmi szervezettel közösen eljutottunk a nyilatkozat aláírásáig, és egy újabb lépést tettünk az élhető Budapest megvalósítása felé.

 


Mert szükség van a városi közterek újragondolására, a megnyitott pesti alsó rakparton a Duna közvetlenül megközelíthető, a belváros szerves részét képező, gyalog, kerékpárral, futva, görkorival, gyerekekkel élvezhető, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett köztér jön létre.

Aláíró szervezetek:

Budapest Főváros Önkormányzata | Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara | C8 − Civilek Józsefvárosért Egyesület Járókelő Közhasznú Egyesület | Kis Távolságok Városa Alapítvány | Kortárs Építészeti Központ | Közösségfejlesztők Egyesülete Levegő Munkacsoport | Magyar Autóklub | Magyar Kerékpárosklub | Magyar Közlekedési Klub Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége | NiT Hungary − Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete Országos Taxis Szövetség | Személyhajósok Szövetsége | Város és Folyó Egyesület | Város és Mobilitás Intézet



Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron