Még 2020-ban 24 civil szervezettel együtt írtunk nyílt levelet a városvezetésnek, hogy a Pesti alsó rakpart teljes felújítása után ne a várost a folyótól elválasztó autóutat, hanem a Dunaparthoz méltó korzót hozzanak létre. Azóta eltelt két év, és a hétvégente megnyitott Pesti alsó rakpart pillanatok alatt a város egyik legnépszerűbb köztere lett.
Óriási lépéshez értünk, hiszen
Ma aláírtuk a pesti alsó rakpart fejlesztéséről szóló nyilatkozatot!
Hosszas előkészítés és megannyi egyeztetés előzte meg a nyilatkozat aláírását. A Kerékpárosklub mérnöke rendszeresen részt vett a pesti alsó rakpart jövőjével kapcsolatos szakmai konzultációkon, ahol célkitűzésként a rakparti gyalogos sétány megvalósítását képviselte, ahol helyet kapnak a mikromobilitási eszközök is - a szükséges, szolgáltatásokat kiszolgáló egyéb járműforgalom megtartásával.
A konzultációk minden esetben a főváros kezdeményezésére jöhettek létre, ezeken a megbeszéléseken mind a rakparti fejlesztésről szóló terveket ellenző és a mellettük álló szervezeteket is részt vettek. Így közvetlenül zajlott egyfajta diskurzus és az érdekek szembeállítása. Már magát a kezdeményezést is sikeresnek tartottuk, hiszen a közvetlen egyeztetés nem enged teret a félreértéseknek, így az álláspontok is könnyebben közeledhetnek egymás felé.
A ma aláírt nyilatkozat szerint az alábbi fejlesztések fognak megvalósulni:
ID. ANTALL JÓZSEF RAKPART - DÉL:
- Bővülő zöldfelületek és kettős fasor
- Megújuló gyalogos sétány a vízparton
- 2x1 forgalomcsillapított közúti sáv, 30 km/h
- Irányhelyes kerékpársávok a parkolósáv helyett
JANE HAINING RAKPART:
- Új zöldfelületek és facsoportok
- Gyalogos sétány és rendezvénytér
- Kerékpárút és szervízút a kikötők kiszolgálásához
ERZSÉBET HÍD, PESTI PILON:
- Új, gyalogos köztér
- Lépcsőzetes ülőpart, vízparti élménnyel
- Közlekedési kapcsolat a felső rakparton
BELGRÁD RAKPART:
Vízpart oldal:
- Új zöldfelületek és fasor
- Szélesebb gyalogos sétány
- Éttermek és vendéglátás
- Kerékpárút és szervízút az épületek kiszolgálásához
Házak felőli oldal:
- Bővülő zöldfelületek
- Szélesebb járdák, új zebrák
- Forgalomcsillapított lakóutca, 30 km/h
- Rendezett parkolás, lakossági parkolóhelyek
Abban minden résztvevő egyetértett, hogy legyen élhetőbb, gyalogosan, kerékpárral is jobban használható a part. Nagyon örülünk, hogy 16 szakmai és társadalmi szervezettel közösen eljutottunk a nyilatkozat aláírásáig, és egy újabb lépést tettünk az élhető Budapest megvalósítása felé.
Mert szükség van a városi közterek újragondolására, a megnyitott pesti alsó rakparton a Duna közvetlenül megközelíthető, a belváros szerves részét képező, gyalog, kerékpárral, futva, görkorival, gyerekekkel élvezhető, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett köztér jön létre.
Aláíró szervezetek:
Budapest Főváros Önkormányzata | Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara | C8 − Civilek Józsefvárosért Egyesület Járókelő Közhasznú Egyesület | Kis Távolságok Városa Alapítvány | Kortárs Építészeti Központ | Közösségfejlesztők Egyesülete Levegő Munkacsoport | Magyar Autóklub | Magyar Kerékpárosklub | Magyar Közlekedési Klub Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége | NiT Hungary − Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete Országos Taxis Szövetség | Személyhajósok Szövetsége | Város és Folyó Egyesület | Város és Mobilitás Intézet