Facebook Instagram Youtube

Új kutatás hívja fel a figyelmet az autók növekvő motorháztető-magasság kockázataira

Új kutatás hívja fel a figyelmet az autók növekvő motorháztető-magasság kockázataira
2025.06.25
A városi közlekedésben résztvevő gyalogosok és kerékpárosok biztonságát egy új, eddig kevés figyelmet kapott tényező is veszélyezteti: az új autók motorháztetőjének növekvő magassága.

A Clean Cities Campaign friss kutatása szerint az Európában eladott új személyautók motorháztető-magassága évente átlagosan fél centiméterrel nő. Míg 2010-ben ez az érték 76,9 cm volt, addig 2024-re már 83,8 cm-re emelkedett. A trend különösen az SUV típusú, magas építésű járművek térnyeréséhez köthető – és ezzel együtt nő a közúti sérülések súlyossága is.

ISMERD MEG A KUTATÁST

Miért jelent ez problémát?

Magasabb ütközési zóna – A járművek orra nem a lábat, hanem gyakran a mellkast vagy fejet éri el baleset esetén. Ez különösen gyerekek és idősek esetében növeli az sérülések kockázatát.

Láthatósági problémák – A magas motorháztetővel rendelkező járművek előtti holtterek jelentősen megnőttek: egy kisgyermek akár teljesen eltűnhet a vezető látóteréből. Parkoláskor vagy kereszteződésben történő kanyarodáskor ez súlyos kimenetelű balesetekhez is vezethet.

Túlméretezett járművek, zsúfolt városok – A városi közlekedésben egyre inkább megjelennek az aránytalanul nagy járművek, miközben az infrastruktúra nem ehhez lett tervezve. Ez rontja a gyalogos és kerékpáros közlekedés komfortját és biztonságát.

A belgiumi baleseti statisztikák szerint 10 centiméterrel magasabb motorháztető 27%-kal növeli a halálos kimenetel esélyét a gyalogosok és kerékpárosok esetében. Az SUV-k és pick-upok 20–50%-kal nagyobb eséllyel okoznak súlyos sérülést, mint a hagyományos személyautók.



Mit javasol a Clean Cities Campaign?

A kutatás készítői azt javasolják, hogy az EU és az Egyesült Királyság vezessen be 85 cm-es felső korlátot az új járművek motorháztető-magasságára legkésőbb 2035-től (a további vizsgálatok alapján pontosítva). Ez egy egyszerű és hatékony szabályozási eszköz lenne az aránytalanul nagy járművek térnyerésének visszaszorítására, miközben hozzájárulna a sérülékeny közlekedők védelméhez.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron