A Clean Cities Campaign friss kutatása szerint az Európában eladott új személyautók motorháztető-magassága évente átlagosan fél centiméterrel nő. Míg 2010-ben ez az érték 76,9 cm volt, addig 2024-re már 83,8 cm-re emelkedett. A trend különösen az SUV típusú, magas építésű járművek térnyeréséhez köthető – és ezzel együtt nő a közúti sérülések súlyossága is.
Miért jelent ez problémát?
Magasabb ütközési zóna – A járművek orra nem a lábat, hanem gyakran a mellkast vagy fejet éri el baleset esetén. Ez különösen gyerekek és idősek esetében növeli az sérülések kockázatát.
Láthatósági problémák – A magas motorháztetővel rendelkező járművek előtti holtterek jelentősen megnőttek: egy kisgyermek akár teljesen eltűnhet a vezető látóteréből. Parkoláskor vagy kereszteződésben történő kanyarodáskor ez súlyos kimenetelű balesetekhez is vezethet.
Túlméretezett járművek, zsúfolt városok – A városi közlekedésben egyre inkább megjelennek az aránytalanul nagy járművek, miközben az infrastruktúra nem ehhez lett tervezve. Ez rontja a gyalogos és kerékpáros közlekedés komfortját és biztonságát.
A belgiumi baleseti statisztikák szerint 10 centiméterrel magasabb motorháztető 27%-kal növeli a halálos kimenetel esélyét a gyalogosok és kerékpárosok esetében. Az SUV-k és pick-upok 20–50%-kal nagyobb eséllyel okoznak súlyos sérülést, mint a hagyományos személyautók.
Mit javasol a Clean Cities Campaign?
A kutatás készítői azt javasolják, hogy az EU és az Egyesült Királyság vezessen be 85 cm-es felső korlátot az új járművek motorháztető-magasságára legkésőbb 2035-től (a további vizsgálatok alapján pontosítva). Ez egy egyszerű és hatékony szabályozási eszköz lenne az aránytalanul nagy járművek térnyerésének visszaszorítására, miközben hozzájárulna a sérülékeny közlekedők védelméhez.
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!