Lépcsők akadálymentesítése kerékpárosok számára
A kerékpárral közlekedők az alábbi esetekben gyakran találják szembe magukat lépcsővel:
- vasúti peronok elérhetősége
- hidak feljárói
- gyalogos aluljárók
- városi utcákon a terepviszonyok szerint
Vasúti peronok megközelítése
Mivel a kerékpár szállítása esetén egészen a vágányokig el kell jutni, a vágányok kerékpárral való kényelmes megközelítését szintén meg kell oldani. Gyakori, hogy a vágányok csak aluljárón keresztül lépcsővel közelíthetőek meg, ami nagyon megnehezíti a kerékpárral való felszállást, főleg csomag szállítása esetén. Az akadálymentesítés eszközei lehetnek:
- az eljutási útvonal megfelelő kialakítása és kijelölése;
- rámpák (általános akadálymentesítésnek megfelelően),
- lépcsőre épített rámpa (Kézikocsit, bőröndöt is fel lehet tolni rajta. Jó, ha kétnyomú, hogy a babakocsival és utánfutóval is használható legyen.)
- tolósín (Ahol nagyon keskeny hely van, ott lehet vályúsín, ami V/U profilú legyen, kellő oldaltávolságra a faltól. Nagyobb szintkülönbség esetén javasolt, csak ideiglenes megoldásként),
- mozgólépcső, lift (nagy forgalmú állomásokon, ütemezett kiépítéssel), vágányok szintbeni keresztezése esetén gumi elemes átjárók.
Minden állomási lépcsőt javasolt kerékpárral járhatóvá tenni. A tolósín egy olcsó azonnali intézkedés, amelyhez mindig van elég hely. Jobb az olyan rámpa, amely a gyermekkocsik és tolókocsik számára is megfelelõ. Lépcsők, rámpák, tolósínek: (német ajánlás szerint) A lépcsők kerékpárutak állandó alkotórészeként történő kialakítása megengedhetetlen és szakaszosan ki kell őket váltani. Azonban amíg előfordulnak lépcsők, muszáj figyelemfelkeltő eszközöket és biztonságot fokozó eszközöket alkalmazni.
- A lépcső felett figyelmeztető táblának kell állnia, amennyiben kerékpárosra lehet számítani. Ez akkor is érvényes, ha a lépcső nem kifejezetten a kerékpárút része.
- Lépcsők, rámpák felett elvezetett kerékpárutak esetén egyértelmű jelzést kell elhelyezni, különösen kritikus esetben (pl. egyenesen lépcsőhöz vezető kerékpárút megszűnése a lépcső előtt) további biztosíték szükséges pl. irányjelző tábla elhelyezése által.
- Kerékpáros útvonal kijelölése esetén alapvető dolog a lépcsők elkerülése, vagy legalábbis alternatív elkerülő útvonalat kell biztosítani pl. az utánfutóval közlekedő kerékpárosok számára.
- Amennyiben nem áll rendelkezésre elkerülő útvonal, egy (gyermek)utánfutós (általában 90-100 cm széles, 70-80 cm nyomtávval) kerékpárosok által is használható rámpát kell tervezni: ajánlott szélesség 120 cm ( min. 100 cm)
- Ha két nyomtávú rámpa szükséges középen lépcsővel, ezt aszimmetrikusan kell kialakítani hogy a kerékpár és az utánfutó bal oldali kereke a széles, az utánfutó jobb oldali kereke pedig a keskeny feljárón tudjon közlekedni. A széles feljárót felfelé irányban balról kell elhelyezni, hogy a kerékpár jobb oldalról tolható legyen (balról gyakran útban van az utánfutó kocsirúdja/rögzítő rúdja).Kép: Aszimmetrikus rámpa felvezető sínekkel
- A széles rámpa a tiltás ellenére fizikailag kerékpározásra alkalmas, ezért fogják is használni: egy figyelmeztető tábla kihelyezésével a közlekedésbiztonság érdekében javasolt.
- Azokat a lépcsőket is, amelyek nem kifejezetten részei kijelölt kerékpáros útvonalaknak, ott is ajánlott legalább egy egyszerű, babakocsisok és kerékpárosok számára használható rámpát szerelni.
- A lépcsőre szerelt vagy épített rámpa elegendő távolságra kell, hogy legyen a faltól (min. 30 cm), hogy a pedálok, a kormány vagy a kerékpáros táska ne akadjanak bele: a lépcső és a rámpa között elhelyezett korlát mindenképpen zavaró.
- A szűk rámpák szélére felvezető síneket kell elhelyezni. Erre egyaránt alkalmas lehet a vályúprofil vagy fémlemez bebetonozva a lépcső és a rámpa között, amelyek felső éle 15 mm-re kiáll.
Példák lépcsőre szerelt tolósínre Brüsszeli vasút állomás, vályú a lépcső mentén:
Származási hely: Brüsszeli kerékpáros közlekedés (Velo-city 2009) |
Tolósín a belvárosban (Brüsszel)
Származási hely: Brüsszeli kerékpáros közlekedés (Velo-city 2009) |
A 70-es vasútvonal feletti felüljárón található egy kerékpáros tolósín, jól megfigyelhető a V profilú vályú:
Ráckevei HÉV aluljárójának tolósíne. Messzebb a faltól, hogy elférjen a kormány:
Babakocsi tolását is lehetővé tevő kettős rámpa:
Szombathelyi vasútállomás:
Magyar kerékpárosklub ajánlása:
A rámpa kialakítását és széles körű elterjesztését a magyarországi vasútállomások, peron lépcsők esetében javasoljuk és támogatjuk. (Acél vagy betonozott kivitelben is lehetséges, lemez esetén gondoskodni kell arról, hogy ne mehessen alá szemét.)
Ha több lépcső is vezet a peronra, javasolt váltakozó oldalon elhelyezni.
Egy lépcső esetén kedvezőbb a felfelé irány számára a jobb oldalon elhelyezni az egyszerű rámpát vagy tolósínt.
Az egyoldali rámpa 40-50 cm széles legyen, így kézikocsi, bőrönd is felhúzható rajta, és a kormány sem akad be a falnál.
A vályúsín U, L vagy V profilú legyen 5 cm mélységgel, a faltól 30 cm-re kell elhelyezni. A V profil a legkedvezőbb.
Források:
Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) „Utak a kerékpározás- hoz” című kézikönyve
ADFC Arbeitsfilfe: Umlaufsperren und Hindernisse auf Radwegen (Stand 02/1999)
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
Oszd meg kerékpáros élményeidet
Használd instagramon fotóid alatt a #kerekparosklub hashtaget és oszd meg a többiekkel merre tekertél, milyen kerékpáros fejlesztésekben botlottál a városban vagy ha részt vettél egy kerékpárosklub által szervezett rendezvényen.