Facebook Instagram Youtube

A „Bologna Città 30” első évének eredményei: egy év gyalogosáldozatok nélkül

A „Bologna Città 30” első évének eredményei: egy év gyalogosáldozatok nélkül
2025.01.20
Az Emilia-Romagna régió székhelyén, Bolognában 1991 óta először történt meg, hogy egyetlen gyalogos sem vesztette életét az utakon. Az összes haláleset csaknem a felére csökkent (-49%), miközben a közúti balesetek száma 13%-kal, a sérüléseké pedig 11%-kal esett vissza.

Az eredeti cikk a Corriere della Sera oldalán Bologna, nessun pedone ucciso in un anno, vittime dimezzate Ecco il bilancio della «Zona 30» jelent meg , szerző: Alessio Ribaudo, Eredeti publikáció: 2025. január 17. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!

A „Bologna Città 30” első évének eredményei

Az adatok világosak: a „Bologna Città 30” kezdeményezés első éve lassabb, de sokkal biztonságosabb és környezetbarátabb közlekedést hozott. A legmegdöbbentőbb szám? Először 1991 óta egyetlen gyalogos sem vesztette életét a város útjain, miközben a balesetek száma 16%-kal csökkent. Ez egy valóban történelmi mérföldkő, amely szilárd tudományos alapokon nyugszik.

50 km/h sebességnél egy autó 28 métert tesz meg, mire teljesen megáll, míg 30 km/h-nál ez mindössze 13 méterre csökken. Ha egy autó 30 km/h sebességgel üt el egy gyalogost, a halálozási arány mindössze 5%. Ez az arány 50 km/h-nál már 70%.

A csökkenés mértéke: halálesetek és balesetek

Nem véletlen, hogy 2024. január 15. és 2025. január 12. között a helyi rendőrség által regisztrált balesetek száma 13%-kal csökkent, a sérüléseké 11%-kal, míg a súlyos eseteké (piros kód) 31%-kal. Az utakon bekövetkező halálesetek száma 49%-kal csökkent, 10-re mérséklődve. Ez meglepő eredmény az országos trendekhez képest: az Istat adatai szerint 2024 első félévében az előző év azonos időszakához képest Olaszországban 0,9%-kal nőtt a balesetek, 0,5%-kal a sérültek, és 7,9%-kal az urbánus területeken bekövetkező halálesetek száma.

A balesetek leggyakoribb oka Bologna városában a gyorshajtás, amely az esetek 40,3%-áért felelős, ezt követi az elsőbbségadás elmulasztása (19,9%), a szabálytalan manőverek (11%), valamint a közlekedési jelzések és lámpák figyelmen kívül hagyása (9,2%). Az alkoholfogyasztás vagy drog hatása alatti vezetés az esetek 5,3%-ában okozott balesetet.

Büntetések

A gyorshajtók közül 89 sofőrt kaptak el a 30 km/h-s, 217-et pedig az 50 km/h-s korlátozás megszegéséért, négy jogosítványt pedig bevontak. További szankciók közé tartozott a biztonsági öv használatának elmulasztása (363 eset), lejárt műszaki vizsga (259 eset), piros lámpán való áthaladás (153 eset, főként kerékpárosoknál), és a mobiltelefon-használat vezetés közben (130 eset). Négy ittas vagy drogos vezetőt is elfogtak.

Környezetbarát közlekedés és tisztább levegő

A kezdeményezés nem csak a sebességcsökkentésre összpontosított. A város népszerűsítette az alternatív közlekedési módokat, ami az adatokban is megmutatkozik. A közösségi kerékpárhasználat 69%-kal nőtt, meghaladva a 3 millió utat. A közösségi autóhasználat 44%-kal emelkedett, míg az elővárosi vasúti forgalom 31%-kal bővült. A magánjárművek forgalma 5%-kal csökkent, és a levegő minősége is javult: a nitrogén-dioxid szintje 29%-kal esett, elérve az elmúlt évtized legalacsonyabb értékét.

Befektetések

A siker hátterében komoly beruházások állnak: Bologna 2022 óta több mint 27 millió eurót fordított az utak átalakítására. Ebből 10 millió eurót gyalogátkelők, kerékpárutak és gyalogos zónák kialakítására fordítottak. Ezen felül 300 új közlekedési táblát helyeztek ki, amelyek a 30 km/h-s sebességhatárra figyelmeztetnek.

Kihívások és célok

A sikerek ellenére vannak kihívások. A kerékpáros balesetek száma 5,9%-kal nőtt (+24 eset), ami ráirányítja a figyelmet a biztonságosabb infrastruktúrák szükségességére. Bologna azonban továbbra is a „Vision Zero” célkitűzés elérésére törekszik: a közúti áldozatok számának teljes felszámolására. A „Città 30” első éve bizonyítja, hogy a változás lehetséges, és Bologna példát mutat más olasz és európai városoknak.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron