Facebook Instagram Youtube

A greenwashing tankönyvi példája Szegeden

A greenwashing tankönyvi példája Szegeden
Szegeden a parkolóépítések gyakran zöldterületek rovására történnek, amivel nemcsak az autóhasználatot ösztönzik, hanem háttérbe szorítják a kerékpáros és közösségi közlekedést is. A látszólag „zöld” fejlesztések valójában a fenntarthatóság látszatát keltik, miközben súlyosbítják a város hősziget problémáit.

Mióta nagyrészt elapadtak az uniós források, a pénzt kisebb projektekre kezdték fordítani. Ezeknél azonban – szemben az uniós pályázatokkal - nem kötöttség a fenntarthatóság, a koncepcióba illeszkedés, nincsenek indikátorok, hatástanulmány sem kell, civil támogató nyilatkozat sem, semmi. A beruházások indokolásához elég a megfoghatatlan "lakók kérték" és "a lakók örülnek" címszavakat használni, és minden nyilatkozatba belefoglalni a "környezetbarát" és "zöld" szavakat.

Korábban már foglalkoztunk vele, hogy százmillió forintokból lakótelepi parkolókat építenek és bővítenek, sokszor zöld terület helyén, helyett. Ezekkel csökken a zöld terület, közben viszont elég kevés lakó problémái oldódnak meg, mert a környező lakások számához képest messze nem lesz elég a bővített parkolószám sem. A több parkoló viszont bátorítja az autóhasználatot, a házak bejáratának közelében növekvő forgalom pedig elbizonytalanítja az alternatív módokon közlekedőket, pl. a biciklizőket.

Néhol viszonylag kevés zöldterület föláldozásával (némi fűnek, és pár fának kellett vesznie) csináltak parkolót, pl. sportpályából.


Néhol pedig konkrétan zöld terület helyére. De ha a térkő közti résbe beszivároghat a víz, akkor minden szuper és zöld.

Miközben hősziget súlyosságáról is van egy Cool Life Szeged című unió által támogatott önkormányzati kampány, amiben igyekeznek a városlakókat meggyőzni, hogy csökkentsék ingatlanaikon a burkolt felületeket, pont a város önkormányzata építi a hőszigeteket a hőokádó térkövekkel, és rajtuk radiátorként működő parkoló autókkal szerte a városban!

Ezt az ellentmondást az önkormányzatnál is érezhetik, mert megpróbálják környezetbarát, zöld beruházásként tálalni azt, hogy a zöld helyét letérkövezik, és gerjesztik a környezetszennyező, a tömegközlekedést lassító és a bringázástól elriasztó autóközlekedést! Ezt hívják greenwashingnak, vagyis olyan valami zöldre festésének, ami valójában nem az.

Eközben a lakótelepek kerékpártárolása továbbra is megoldatlan probléma, a kerékpáros beruházások – 1-2 járhatatlanná pusztulni hagyott kerékpárút helyreállításán, és néhány kerékpártámasz kihelyezésén túl – leálltak, a Kerékpárforgalmi Hálózati Tervben foglaltakat sem valósítják meg. A közösségi közlekedést csak toldozzák-foldozzák, nagyobb fejlesztésekre nincs forrás, és úgy tűnik, nagyon koncepció sincs. A városi közlekedési módok részarányának fölmérésére évek óta nincs pénz, vagy politikai akarat, így nem csak azt nem tudjuk, hogy merre tartunk, de arról is csak sejtések vannak, hogy most hol állunk.

Pedig az autós közlekedés fejlesztésére is szükség lenne, de ezzel a koncepciótlan parkolóépítéssel pont az ellentétes hatást fogják kiváltani.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron