Facebook Instagram Youtube

A Kerékpárosklub 12 pontja a bringás Budapestért

A Kerékpárosklub 12 pontja a bringás Budapestért
2024.03.21
Szakmai munkacsoportunk segítségével ismét összeállítottunk egy programot, amelyet fontosnak tartunk megvalósítani a következő önkormányzati ciklusban, az idei I bike Budapest bringás felvonuláson pedig ezen pontok megvalósulásért fogunk tekerni!

Szakmai munkacsoportunk segítségével ismét összeállítottunk egy programot, amelyet fontosnak tartunk megvalósítani a következő önkormányzati ciklusban.

A 12 pontból álló követelésünk legfőbb célja a kerékpáros közlekedés arányának növelése, a kerékpározás gazdasági, egészségügyi és környezeti hasznának kiaknázása, a város élhetőbbé tétele!

Célunk, hogy a lakossági igények alapján a mostaninál sokkal többen közlekedhessenek kerékpárral, a hiányzó fejlesztések pedig ezt biztosítsák.

A bringabarát Budapest 12 pontja 2029-ig

„Ahol jó bringázni, ott jó élni” – László János, a Kerékpárosklub tiszteletbeli örökös elnöke

Az I bike Budapest bringás felvonulás és demonstráció egyben figyelemfelhívás is, hogy Budapest következő főpolgármestere végrehajtsa a Kerékpárosklub által összeállított 12 pontot, amivel olyan város teremthető, ahol mindenki bringára tud ülni. 

Gyertek minél többen az idei felvonulásra, mutassuk meg együtt, hogy szükség van a bringázható utakra:

I BIKE BUDAPEST 2024 esemény


Milyen intézkedéseket kér a Magyar Kerékpárosklub a főváros vezetésétől a 2024-2029 közötti önkormányzati ciklusban?

  1. Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozását
  2. Biztonságosan megközelíthető Lánchidat
  3. Sebesség- és zajcsillapítást a lakóövezetekben és kerületközpontokban
  4. Külvárosi kerékpártárolás fejlesztését
  5. A Bubi továbbfejlesztését
  6. A külvárosi kerékpárhálózati fejlesztések gyorsítását
  7. Teljes kerékpáros főhálózatot a belvárosban
  8. Kombinált közlekedést népszerűsítő kampányokat
  9. Adatalapú közlekedésfejlesztést, nyilvános baleseti adatbankot
  10. Biztonságosan kerékpározható pesti rakpartot, Rákóczi utat, Petőfi- és Szabadság hidat
  11. Az útfejlesztések minden közlekedő számára biztonságosan valósuljanak meg
  12. A kerékpárszállítás fejlesztését a BKK járművein

12 pontunk kifejtéssel:

1. Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozását

A Közgyűlés által elfogadott "Otthon Budapesten" városfejlesztési stratégia és a "Budapesti Mobilitás Terv" alapvető célja a kerékpározás jelenlegi 2%-os közlekedési részarányának 10%-ra növelése 2030-ig. Ennek megvalósításához elengedhetetlen az összefüggő kerékpárosbarát úthálózat kiépítése (fejlesztés), a meglévő hálózat közlekedésbiztonságának fenntartása (üzemeltetés) és szemléletformáló kampányok indítása. A intézkedések stabil és ütemezhető finanszírozása stratégiai jelentőségű, ami egy kerékpáros ügyekre elkülönített költségvetési keret létrehozását teszi szükségessé. Ennek teljes közlekedési kiadáson belüli aránya illeszkedjen a kerékpározás kitűzött részarány céljához, de kezdetként legalább a jelenlegi részarányt érje el.

A Közösségi Költségvetés hasznos innováció, de a Fővárosi Közgyűlésben egyhangúlag megszavazott stratégiai célok megvalósítása nem múlhat egy újabb szimpátiaszavazáson, ahol a törvény által előírt közlekedésbiztonság kreatív ötletekkel, például randiórával versenyez.
(Alátámasztó dokumentumok: Otthon Budapesten, Budapesti Mobilitási Terv)

2. Biztonságosan megközelíthető Lánchidat

A felújítás utáni Lánchíd forgalmi rendjéről a budapestiek dönthettek, ahol a szavazók többsége a dugómentes, közösségi és kerékpáros közlekedést segítő megoldásra tette a voksát. Azonban a teljes siker eléréséhez a Lánchídra vezető utakon is vonzóvá kell tenni a kerékpározást, amire a környező utakon lecsökkent gépjárműforgalom is lehetőséget ad.

Legyen biztonságosan kerékpározható a József Attila utca és a Széchenyi tér illetve a Clark Ádám tér, Alagút, Mészáros utca és Márvány utca!
(Alátámasztó dokumentumok: Budapesti Kerékpárforgalmi Főhálózati Terv)

3. Sebesség- és zajcsillapítást a lakóövezetekben és kerületközpontokban

Elsődleges célunk a biztonságos kerékpáros és gyalogos közlekedés megteremtése, illetve a balesetek számának csökkentése. Ehhez elengedhetetlen a városon belüli sebességhatárok felülvizsgálata. Első lépésként a nagy gyalogos és kerékpáros intenzitású közterületeken kérjük a 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetését, ami közlekedésbiztonsági előnyei mellett a zaj- és légszennyezést is csökkenti, ennek eredményeként pedig minőségi és élhető közterek alakulnak ki.
(Alátámasztó dokumentumok: Otthon Budapesten, Budapesti Mobilitási Terv, Budapest Közlekedésbiztonsági Stratégia, Budapesti Kerékpárforgalmi Főhálózati Terv, Budapest Fenntartható Energia- és Klíma Akcióterve)

4. Külvárosi kerékpártárolás fejlesztését

A kerékpáros közlekedés elterjedéséhez alapvető feltétel a kerékpárok tárolásának biztosítása. Az elkövetkezendő ciklusban a külvárosokban kérjük a kerékpártárolás fejlesztését az alábbi területeken:

  • A kerékpározás és tömegközlekedés kombinációját elősegítő B+R kerékpártárolók létesítését a nagy kapacitású tömegközlekedési megállókban
  • A közvetlen elérésű és biztonságos tárolás kialakítását (támogatását) a lakótelepeken és sűrűn lakott övezetekben
  • A helyi intézmények, népszerű úticélok előtti rövidtávú kerékpártárolás lehetőségét

5. A Bubi továbbfejlesztését

Kérjük a BUBI szolgáltatásainak további bővítését:

  • A közvetlenebb elérhetőség érdekében legyen minden Mobi-pont BUBI-pont is
  • A hálózat bővüljön a Hungária körgyűrűn túlra is a nagy lakósűrűségű lakótelepek felé
  • Kerékpárflotta bővítése, az üres állomások gyorsabb feltöltése, hibás kerékpárok azonnali javítása
  • A Bubi is a BKK közlekedési eszköze, ezért legyen a Budapest bérlettel használható

6. A külvárosi kerékpárhálózati fejlesztések gyorsítását

Biztonságosan kerékpározhatóvá kell tenni a külvárosi kerületeket is, hogy lehetőség legyen a helybeli kerékpáros közlekedésre, illetve a tömegközlekedési eszközök kerékpárral való elérésére is (kombinált közlekedés).

Ezek a fejlesztések minden külső kerületben szükségesek, de kiemelt prioritásként javasoljuk az alábbi utakat:

  • Üllői út
  • Váci út
  • Erzsébet királyné útja
  • Kerepesi út
  • Bécsi út
  • Gubacsi út

7. Teljes kerékpáros főhálózatot a belvárosban

A Fővárosi Közgyűlés 2023.10.25-i döntést hozott a "Budapest belső városrészeinek kerékpárosbarát fejlesztése - I. ütem" projekt azonnali megkezdéséről.

Kérjük, hogy a megvalósításhoz szükséges forrás és előkészítés biztosításával hajtsák végre a projektet a Budapesti Mobilitási Terv ütemezése szerint.

(Alátámasztó dokumentumok: 856/2023. (X. 25.) Főv. Kgy. határozat, 858/2023. (X. 25.) Főv. Kgy. Határozat, Budapesti Mobilitási Terv II. kötet: Közlekedésfejlesztési és beruházási program)

8. Kombinált közlekedést népszerűsítő kampányokat

A közlekedési morál javítása mellett induljon meg a kombinált közlekedés és a rugalmas módválasztás népszerűsítése is, amely óriási potenciált rejt magában.

A kommunikáció legyen hatékony és költségkímélő - javasoljuk igénybe venni a BKK járműveinek külső burkolatát, belső tereit és a közterületi építkezések elkerítő paneljait, illetve az összes fővárosi intézmény web és social media felületét.

A BKK és a MÁV kezdjen kommunikációs együttműködésbe!

9. Adatalapú közlekedésfejlesztést, nyilvános baleseti adatbankot

Könnyen elérhető, nyilvános adatbank létrehozását kérjük, amelynek a döntéshozók számára kiindulási alapként kell szolgálnia. A lakosság számára átláthatóvá és ellenőrizhetővé kell tenni az intézkedések következményeit, a stratégiákban kitűzött célok ellenőrzését, a folyamatok haladását.

Kérjük legalább éves gyakorisággal közzétenni az összes baleset számát és típusát, a teljes közút és kerékpáros hálózat adatait, a tervezett fejlesztéseket, a teljes Budapestre és az egyes kerületekre vonatkozó közlekedési módok közötti megoszlást (modal split), és egyéb fontos adatokat.

Induljon hosszú távú program az egyes kerékpáros létesítmények közlekedésbiztonsági megfigyelése céljából, készüljenek tanulmányok és elemzések a rendelkezésre álló adatokból.

10. Biztonságosan kerékpározható pesti rakpartot, Rákóczi utat, Petőfi- és Szabadság hidat

11. Az útfejlesztések minden közlekedő számára biztonságosan valósuljanak meg

A védtelen közlekedők számára kiemelten fontos a közlekedés biztonságának szavatolása. Ezért a gyalogosok és kerékpározók érdekében minden fővárosi fejlesztés során be kell tartani a Közlekedési törvény rendelkezését:

"A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek."

Kérjük, hogy a fentiek figyelembevételével minden útépítési beavatkozás során (a kis felületű állagmegóvó útjavítások kivételével) biztonságosan kerékpározható közutak valósuljanak meg – melyek kialakítási paramétereit a szakági útügyi műszaki előírások tartalmazzák.

(Alátámasztó dokumentumok: 1988 évi I. sz. közúti közlekedésről szóló törvény 8.§. (1a), Budapest Mobilitási Terv, Közlekedésbiztonsági Stratégia)

12. A kerékpárszállítás fejlesztését a BKK járművein

A csúcsidők kivételével legyen lehetővé téve minden akadálymentesített metróvonalon, minden villamoson (a 4-es, 6-os kivételével), minden buszon minimum 2 kerékpár szállítása járművenként – a mozgássérültek és babakocsik utazási elsőbbségének kikötésével.
(Alátámasztó dokumentumok: Budapest Mobilitási Terv)

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron