A BKK - Budapesti Közlekedési Központ a napokban társadalmi egyeztetést kezdeményezett a 223E buszjárat belvárosi hosszabbításáról, ami érdemben érintené a kerékpáros főhálózat nagyforgalmú szakaszait.
A sávok léte nincs veszélyben, de a pár perces sűrűségű dízel csuklósok több ponton kereszteznék azokat, és tartanák fel a forgalmukat. A Vámház körúton, Üllői úton, Ferenc körúton és Kálvin téren létesülnének új megállók, a reptéri busz Kálvin téri megállója pedig a túlterhelés miatt a Múzeum körútra költözne, ahol most szintén kerékpársáv van.
Évek óta szó esik a Közraktár utca kerékpáros átalakításáról is, ami az új fejleményekkel már leginkább csak közös busz- és kerékpársávként valósulhatna meg. A társadalmi egyeztetés szombatig tart:
https://bkk.hu/hirek/2025/09/tarsadalmi-egyeztetes-indul-a-223e-autobusz-fejleszteserol.15278/
de a Kerékpárosklub addig is levélben jelezte ellenvetéseit a fenntartható közlekedési módok egymás rovására történő fejlesztésével kapcsolatban:
"Tisztelt BKK,
A 223E járat belvárosi meghosszabbításával kapcsolatban az alábbi problémákat szeretnénk felvetni.
A tervezett új, vagy kapacitásnövelt megállók környezetében található kerékpársávok Budapest legfontosabb útvonalai közé tartoznak. Az utóbbi években a főváros végre azokat is megcélozta a kerékpáros módváltásban, akik a kerékpársávok szeparációját és védettségét nem érzik kellő mértékűnek. Budapest legnagyobb küszöbön álló projektje is milliárdokat fog a szubjektív biztonságérzet növelésére fordítani, amivel 2-3-szor több kerékpározót vár a utakra, mint ahányan jelenleg is mernek ott biciklizni.
Ezzel egy időben és szinte ugyanazon a célterületen, újabb komoly mennyiségű csuklós busszal tervezik lekeresztezni a már jelenleg is nagy forgalmú kerékpársávokat, holott azok szélessége is eleve komforthatáron mozog. Hogyan teszi vonzóvá a kerékpáros közlekedést, ha a Múzeum és Vámház körúton, Üllői úton, és Ferenc körúton 3-4 percenként kereszteznek, töltenek és ürítenek a 100E és 223E járatok dízel buszai?
Ráadásul a 223E úgy segítené a dél-pesti tömegközlekedést, hogy közben elépíti a Közraktár utcát is a dél-pesti kerékpározás biztonságának fejlesztése elől.
3 évvel a déli irány 2 milliárd forintos kötöttpályás fejlesztése után a 223E tulajdonképpen az akkor létrehozott új fonódó villamosjáratról (2B) szív el utasokat egy újabb, már kevésbé környezetbarát módra, miközben a legtisztább kerékpározásra is negatív hatást fejt ki.
A társadalmi egyeztetés anyagában nem látunk költségeket. Így ezek hiányában évi 150, önkormányzati ciklusonként 750 millió forintra becsüljük azokat (sofőr, busz, üzemanyag, üzemeltetés). A főváros jelenlegi pénzügyi helyzetében honnan lesz erre fedezet? És ha az mégis előteremthető, akkor miért nem a Budapesti Mobilitási Terv (BMT) költséghatékonysági szempontjai szerint költődik, ami egyértelműen kimutatta, hogy a kerékpáros közlekedés fejlesztésén keresztül érhető el a legnagyobb hatás. A lemaradás is ebben a legnagyobb, ezért itt az ideje, hogy Budapesten a BMT objektív pontozására épülő fontossági sorrend érvényesüljön a fejlesztésekben, és ne adhoc ötletek alapján költődjenek el még a nem létező pénzek is.
A közösségi közlekedés természetesen kiemelt fontosságú, de a főváros saját forrásaiból már most több százszorosan részesül a még mindig alapvető hálózati-, biztonsági- és komfortdeficittel küzdő kerékpározásnál. Az így közlekedő városlakókra alig költ a város, ami Dél-Pest viszonylatában talán minden más városrésznél látványosabb hálózati hiányokkal jár. Az ebben projektben tartósan elkölteni szándékozott pénzből pár éven belül megoldható lenne a kerékpáros közlekedési vakfoltnak tekinthető IX., XX., és XXIII. kerület legalább alapszintű bekötése a kerékpáros hálózatba. Kérjük, hogy a fenntartható közlekedési módokat ne egymás rovására fejlesszék, inkább készítsenek végre tervet az említett dél-pesti kerületek alapvető kerékpáros hálózati hiányainak gyors enyhítésére. Vagy adja valaki írásba, hogy ez miért nem fontos szempont, miközben a BMT célja a kerékpározás ötszörözése 2030-ig. A forráshiány ezúttal biztosan kiesik az érvek közül.
Tisztelettel,
Kürti Gábor Magyar Kerékpárosklub elnök"
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!