Facebook Instagram Youtube

A Kerékpárosklub reakciója a 223E buszjárat tervezett belvárosi hosszabbítása kapcsán

A Kerékpárosklub reakciója a 223E buszjárat tervezett belvárosi hosszabbítása kapcsán
2025.09.23
A BKK - Budapesti Közlekedési Központ a napokban társadalmi egyeztetést kezdeményezett a 223E buszjárat belvárosi hosszabbításáról, ami érdemben érintené a kerékpáros főhálózat nagyforgalmú szakaszait.

A BKK - Budapesti Közlekedési Központ a napokban társadalmi egyeztetést kezdeményezett a 223E buszjárat belvárosi hosszabbításáról, ami érdemben érintené a kerékpáros főhálózat nagyforgalmú szakaszait.

A sávok léte nincs veszélyben, de a pár perces sűrűségű dízel csuklósok több ponton kereszteznék azokat, és tartanák fel a forgalmukat. A Vámház körúton, Üllői úton, Ferenc körúton és Kálvin téren létesülnének új megállók, a reptéri busz Kálvin téri megállója pedig a túlterhelés miatt a Múzeum körútra költözne, ahol most szintén kerékpársáv van.

Évek óta szó esik a Közraktár utca kerékpáros átalakításáról is, ami az új fejleményekkel már leginkább csak közös busz- és kerékpársávként valósulhatna meg. A társadalmi egyeztetés szombatig tart:

https://bkk.hu/hirek/2025/09/tarsadalmi-egyeztetes-indul-a-223e-autobusz-fejleszteserol.15278/

de a Kerékpárosklub addig is levélben jelezte ellenvetéseit a fenntartható közlekedési módok egymás rovására történő fejlesztésével kapcsolatban: 

"Tisztelt BKK,

A 223E járat belvárosi meghosszabbításával kapcsolatban az alábbi problémákat szeretnénk felvetni.

A tervezett új, vagy kapacitásnövelt megállók környezetében található kerékpársávok Budapest legfontosabb útvonalai közé tartoznak. Az utóbbi években a főváros végre azokat is megcélozta a kerékpáros módváltásban, akik a kerékpársávok szeparációját és védettségét nem érzik kellő mértékűnek. Budapest legnagyobb küszöbön álló projektje is milliárdokat fog a szubjektív biztonságérzet növelésére fordítani, amivel 2-3-szor több kerékpározót vár a utakra, mint ahányan jelenleg is mernek ott biciklizni.

Ezzel egy időben és szinte ugyanazon a célterületen, újabb komoly mennyiségű csuklós busszal tervezik lekeresztezni a már jelenleg is nagy forgalmú kerékpársávokat, holott azok szélessége is eleve komforthatáron mozog. Hogyan teszi vonzóvá a kerékpáros közlekedést, ha a Múzeum és Vámház körúton, Üllői úton, és Ferenc körúton 3-4 percenként kereszteznek, töltenek és ürítenek a 100E és 223E járatok dízel buszai?

Ráadásul a 223E úgy segítené a dél-pesti tömegközlekedést, hogy közben elépíti a Közraktár utcát is a dél-pesti kerékpározás biztonságának fejlesztése elől.

3 évvel a déli irány 2 milliárd forintos kötöttpályás fejlesztése után a 223E tulajdonképpen az akkor létrehozott új fonódó villamosjáratról (2B) szív el utasokat egy újabb, már kevésbé környezetbarát módra, miközben a legtisztább kerékpározásra is negatív hatást fejt ki.

A társadalmi egyeztetés anyagában nem látunk költségeket. Így ezek hiányában évi 150, önkormányzati ciklusonként 750 millió forintra becsüljük azokat (sofőr, busz, üzemanyag, üzemeltetés). A főváros jelenlegi pénzügyi helyzetében honnan lesz erre fedezet? És ha az mégis előteremthető, akkor miért nem a Budapesti Mobilitási Terv (BMT) költséghatékonysági szempontjai szerint költődik, ami egyértelműen kimutatta, hogy a kerékpáros közlekedés fejlesztésén keresztül érhető el a legnagyobb hatás. A lemaradás is ebben a legnagyobb, ezért itt az ideje, hogy Budapesten a BMT objektív pontozására épülő fontossági sorrend érvényesüljön a fejlesztésekben, és ne adhoc ötletek alapján költődjenek el még a nem létező pénzek is.

A közösségi közlekedés természetesen kiemelt fontosságú, de a főváros saját forrásaiból már most több százszorosan részesül a még mindig alapvető hálózati-, biztonsági- és komfortdeficittel küzdő kerékpározásnál. Az így közlekedő városlakókra alig költ a város, ami Dél-Pest viszonylatában talán minden más városrésznél látványosabb hálózati hiányokkal jár. Az ebben projektben tartósan elkölteni szándékozott pénzből pár éven belül megoldható lenne a kerékpáros közlekedési vakfoltnak tekinthető IX., XX., és XXIII. kerület legalább alapszintű bekötése a kerékpáros hálózatba. Kérjük, hogy a fenntartható közlekedési módokat ne egymás rovására fejlesszék, inkább készítsenek végre tervet az említett dél-pesti kerületek alapvető kerékpáros hálózati hiányainak gyors enyhítésére. Vagy adja valaki írásba, hogy ez miért nem fontos szempont, miközben a BMT célja a kerékpározás ötszörözése 2030-ig. A forráshiány ezúttal biztosan kiesik az érvek közül.

Tisztelettel,

Kürti Gábor Magyar Kerékpárosklub elnök"

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron