Facebook Instagram Youtube

„A Tihany és Balatonfüred közötti szakasz egy katasztrófa” – Kérdőívben értékelték a bringások a Balatoni Bringakörutat

„A Tihany és Balatonfüred közötti szakasz egy katasztrófa” – Kérdőívben értékelték a bringások a Balatoni Bringakörutat
2025.04.08
A Magyar Kerékpárosklub és partnerei immár több mint egy évtizede dolgoznak a balatoni bringakörút fejlesztéséért. Ennek részeként 2024-ben egy átfogó kérdőíves felmérést végeztünk, amelyben a kerékpározók véleményét kértük ki az egyes települési szakaszok állapotáról és közlekedésbiztonságáról.

A cél egy pozitív és egy negatív toplista felállítása volt, amely egyrészt visszajelzést ad az érintett önkormányzatoknak, másrészt ösztönözheti őket az infrastruktúra fejlesztésére. A kérdőívet kétévente tervezzük megismételni, bízva abban, hogy ezzel hozzájárulunk a folyamatos minőségjavításhoz és a tudatosabb önkormányzati munkához, illetve a tavaszi-nyári szezon előtt segítséget is szeretnénk adni a túrázóknak, hogy hol, mire számíthatnak.

A kérdőívezés módszertana

A felmérés során a válaszadók 1-től 10-ig terjedő skálán értékelhették az adott települési szakasz útminőségét és biztonsági szintjét. Csak azokat a szakaszokat kértük értékelni, amelyeken a kitöltők az elmúlt egy-két évben személyesen jártak. A nagy válaszszámnak köszönhetően az eredmények jól tükrözik a felhasználók tapasztalatait.

A legjobb és legrosszabb szakaszok

A felmérés alapján jelentős eltérések mutatkoztak a különböző települések bringaútjainak állapotában. A legjobb állapotú szakaszokat Szántód, Balatonföldvár és Aszófő  bringaútjai kapták. A felhasználók szerint itt megfelelő a burkolat, a közlekedésbiztonság kielégítő, és kevésbé jellemzőek az úthibák.

Top 10 legjobb állapotú szakasz (átlagpontok alapján)

  • Szántód - 7,83
  • Balatonföldvár - 7,44
  • Aszófő - 7,13
  • Balatonszárszó - 7,17
  • Balatonőszöd - 7,07
  • Balatonkenese - 7,05
  • Zamárdi - 7,02
  • Balatonszemes - 7,01
  • Balatonlelle - 6,84
  • Balatonboglár - 6,77

Top 10 legrosszabb állapotú szakasz (átlagpontok alapján):

Ezzel szemben a legrosszabb állapotú szakaszokat a következő településeken találták:

  • Badacsonyörs - 3,88
  • Szigliget - 4,24
  • Balatonszepezd - 4,66
  • Zánka - 4,78
  • Badacsonytomaj - 4,84
  • Révfülöp - 4,88
  • Badacsonytördemic - 5,07
  • Ábrahámhegy - 5,18
  • Balatonakali - 5,3
  • Badacsony - 5,35




Különösen súlyos kritikák érték a Tihany és Balatonfüred közötti szakaszt, amelyet a legtöbb válaszadó kifejezetten veszélyesnek ítélt meg.

A kérdőív kitöltői számos konkrét problémát is megfogalmaztak. Többen hangsúlyozták, hogy a déli parton viszonylag jó az útminőség, és a bringások folyamatosan tudnak haladni a kerékpársávokon vagy az alacsony forgalmú közutakon. Ezzel szemben az északi parton gyakran szűk és rossz minőségű szakaszokkal kell megküzdeniük.

A legélesebb kritika a Tihany és Balatonfüred közötti szakaszt érte:

„Teli kátyúval, gyökérfelnyomódásokkal, keskeny, a Balaton-parti bástyák miatt tele éles kanyarokkal az amúgy egyenes szakaszon. A Balaton-körút talán legforgalmasabb része, amelyet nemcsak bringások, hanem rolleresek, gyalogosok és futók is használnak. Így rendkívül veszélyes, sötétben meg pláne. Nincs kivilágítva, az országúti autók fényszórói pedig elvakítják a kerékpárosokat.”

Mások szerint az északi part sok helyen következetlenül vezeti a kerékpárosokat települési utcákon és meredek emelkedőkön, jelentősen megnövelve a távolságot és a szintkülönbséget. Egy válaszadó így fogalmazott:

„A déli part hibátlan. Az északi parton pedig Tihany környékét kivéve az egész gyalázat és balesetveszélyes. Olyan gyökérfelnyomások vannak, illetve 50 cm széles repedt bringaút, hogy az közlekedésre alkalmatlan. Mellette meg a tükörsima autóút.”

A kérdőív eredményei rávilágítottak a Balatoni Bringakörút éles minőségbeli eltéréseire. Míg a déli part szinte hibátlan, az északi part jelentős felújításra szorul. Az utak állapota sok helyen balesetveszélyes, és a kerékpáros közlekedés nem megfelelően támogatott.

Reméljük, hogy az eredmények nyomán az önkormányzatok és a döntéshozók is nagyobb figyelmet fordítanak a fejlesztésekre és karbantartásra. Még a nem önkormányzati kezelésű szakaszokon is jó lenne a növényzet kordában tartása.

A kérdőívet két évente tervezzük ismételni, és bízunk benne, hogy ösztönzi majd az érintett önkormányzatokat a minőségjavításra, vagy az ennek érdekében végzett lobbizásra.


Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron