Facebook Instagram Youtube

A világ vezető kerékpáros szervezetei a kerékpározás ösztönzését kérik a klímakonferencia döntéshozóitól

A világ vezető kerékpáros szervezetei a kerékpározás ösztönzését kérik a klímakonferencia döntéshozóitól
2021.10.29
A Magyar Kerékpárosklub is egyike annak a több mint 60 szervezetnek, akik az Európai Kerékpáros Szövetség vezetésével nyílt levélben szólítják fel a Glasgowban megrendezésre kerülő COP26 konferencián részt vevő kormányokat, hogy kötelezzék el magukat a kerékpározás ösztönzése mellett. Növeljék jelentősen országukban a kerékpározók számát a globális éghajlati célok gyors és hatékony elérése érdekében. A nyílt levelet többek között a brit, holland, dán, német, francia, egyesült államokbeli szervezetek írták alá, de csatlakozott a legtöbb európai egyesület, valamint a UCI, a WWF és a kerékpáripart összefogó Cycling Industries Europe is. FRISSÍTÉS (2021.11.09.-én): A levél nyilvánosságra hozatala óta már 250 fölé nőtt az aláíró szervezetek száma.

A világnak sokkal több mindennapi kerékpárosra van szüksége, ha le akarjuk küzdeni az éghajlatváltozást. Ha a kormányok nem tesznek gyorsabb és határozottabb lépéseket világszerte a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében, akkor a jelenlegi és a jövő generációira egy sokkal ellenségesebb és kevésbé lakható világot hagyunk.

A közlekedés és áruszállítás CO₂-kibocsátása folyamatosan növekszik. Ugyanakkor a zéró kibocsátású személygépkocsikra és teherautókra való átállás évtizedekig tart, és nem oldja meg az olyan egyéb problémákat, mint a közlekedési torlódások és a mozgásszegény életmód. Ennek ellenére a november 10-i COP26 Közlekedési Nap kizárólag a közúti járművek villamosítására összpontosít, mint a ma tapasztalható éghajlati válság megoldására.


Fotó: Magyar Kerékpárosklub

Az ECF és szövetségesei úgy vélik, hogy a kerékpározás jelenti az emberiség egyik legnagyobb reményét a CO2-mentes jövőre. A kerékpár használata zéró kibocsátással jár, messzemenő pozitív társadalmi hatásokkal jár, és - ami a legfontosabb - olyan technológia, amely már ma is széles körben elérhető. A világ nem engedheti meg magának, hogy évtizedeket várjon arra, hogy a fosszilis tüzelőanyaggal működő autókat teljesen kivonják a forgalomból és azokat felváltsák az elektromos járművek. Sürgősen ki kell használnunk a kerékpározás által kínált megoldásokat, és radikálisan növelnünk kell a használatát.

A nyílt levél aláírói felszólítják a COP26-on részt vevő kormányokat és vezetőket, hogy vállaljanak kötelezettséget a kerékpározás részarányának jelentős növelésére hazájukban. Egyúttal közösen kötelezzék el magukat, hogy növelik a kerékpározás részarányát globális viszonylatban is. A levelet a COP26 előtt küldték el a kormányoknak és a közlekedési minisztereknek.

A Magyar Kerékpárosklub szerint - bár zajlanak kerékpáros fejlesztések - nem látszik, hogy a Magyarországra vonatkozó kibocsátáscsökkentési célok elérésében milyen szerepet kap a kerékpározás. A Nemzeti Energia- és Klímatervben nem szerepel a kerékpározás, de a városok biciklis közlekedés fejlesztéséről szóló céljai (ha egyáltalán vannak) sem érhetők el a változások mai ütemében. A kerékpározás előnyei hazánkban is gyorsan és költséghatékonyan kiaknázhatóak lehetnének, hiszen a lakosság 75%-a számára elérhető eszköz a bicikli, és a többség szívesen kerékpározna, ha javulnának a feltételei.

Jill Warren, az Európai Kerékpáros Szövetség vezérigazgatója azt mondta: "A kerékpározás ösztönzésén kívül nincs más reális módja annak, hogy a kormányok elég gyorsan csökkentsék a CO₂-kibocsátást ahhoz, hogy elkerüljék az éghajlati válság legsúlyosabb következményeit. A gyorsuló globális felmelegedés pusztító hatásainak mindenki számára világosnak kell lennie. A kerékpárhasználat növelése a legjobb módja annak, hogy gyorsan és tömegesen csökkentsük a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást."

Henk Swarttouw, az Európai Kerékpáros Szövetség és a Kerékpáros Világszövetség elnöke szerint: "A kerékpározásnak a globális, nemzeti és helyi stratégiák alapkövének kell lennie a zéró szén-dioxid-kibocsátási célok eléréséhez. A COP26-on a kormányoknak el kell kötelezniük magukat arra, hogy mindenhol biztosítják a biztonságos és méltányos területet a kerékpáros közlekedéshez, valamint megoldják a szükséges finanszírozást és létrehozzák a jogszabályokat. A polgárok készen állnak a változásra; most a vezetőkön a sor, hogy tegyék lehetővé azt."

Európai Kerékpáros Szövetség (ECF): Több mint 40 ország 60 tagszervezetével a világ legnagyobb és legismertebb kerékpáros érdekvédelmi szervezete. Célunk a kerékpáros közlekedés körülményeinek javítása és a kerékpározás népszerűsítése a politika alakításával és az európai kerékpáros mozgalmak erejének felhasználásával.


"A kerékpározás az egyik legjobb már meglévő eszközünk, hogy a következő generációk is egy lakható bolygón élhessenek"

Nyílt levél és további grafikai anyagok közösségi média posztokhoz a cop26cycling oldalon



Figyelem

Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!


Kapcsolódó hírek

Az EU tagállamok energia- és klímatervei figyelmen kívül hagyják a kerékpározást

Az EU 2030-as energia és klímapolitikájának kialakítása érdekében a tagállamoknak nemzeti energia- és klímapolitikai terveket kellett készíteniük. A 28 uniós tagállam tervei nem számolnak kellő hangsúllyal a kerékpározással, mint a közlekedési szektor szén-dioxid kibocsátás csökkentésének egyik eszközével – állapította meg az Európai Kerékpáros Szövetség elemzése. Magyarország energia- és klímatervében meg sem említik a kerékpározást, ezért az anyag elégtelen osztályzatot kapott. Azért év végéig még behozhatjuk a lemaradást.

2019.08.27 |  aron
Megkérdeztük az Európai Parlament képviselőjelöltjeit, mit tennének a kerékpározásért

A Magyar Kerékpárosklub is csatlakozott az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) akciójához, melyben a szövetség tagszervezetei 25 EU tagállam képviselőjelöltjeitől kérdezték meg, támogatnák-e a kerékpározás fejlesztését. Öt kérdésre vártunk választ, és egy fogadalmat is aláírhattak a jelöltek. A 749 uniós képviselőhelyre pályázó jelöltek közül 469-en töltötték ki a kérdőívet, és 404-en tettek fogadalmat a kerékpározás mellett. Most vasárnap 9 magyar pártra szavazhatunk, közülük viszont csak a Jobbik, az LMP, a Momentum, az MKKP és az MSZP-Párbeszéd jelöltjei reagáltak a megkeresésre. A 7 válaszadó mindegyike támogatta az Európai Kerékpáros Szövetség céljait, de eltérő válaszokat adtak a szakpolitikai kérdésekre. Cikkünkből kiderül, mennyire állnak ki a kerékpározás mellett a leendő európai parlamenti frakciók, és hogy mit válaszoltak a magyar képviselőjelöltek.

2019.05.22 |  aron
Az Európai Parlament szerint sem kell kötelező biztosítás az elektromos rásegítéses bringákra

Tavaly nyáron összeurópai tiltakozást váltott ki kerékpáros civil és iparági szervezetek között az elektromos rásegítéses kerékpárokra vonatkozó kötelező biztosítás ötlete. Támogatóinkkal és magyar vállalatokkal közösen mi is tiltakoztunk az Európai Bizottságnál, mert egy ilyen intézkedés gátat szabhat a sokak autózással szembeni alternatíváját jelentő pedelec kerékpárok terjedése előtt. Úgy tűnik, sikeres volt a tiltakozási hullám, de a végső döntés még hátra van.

2019.02.21 |  aron