Facebook Instagram Youtube

Barcelona kiterjeszti autómentes szuperblokkjait

Barcelona kiterjeszti autómentes szuperblokkjait
2020.12.10
A katalán főváros gyalogosoknak elsőbbséget biztosító zónáit a belváros nagy részére kiterjesztik – jelentette be Ada Colau polgármester.

A katalán főváros gyalogosoknak elsőbbséget biztosító zónáit a belváros nagy részére kiterjesztik – jelentette be Ada Colau polgármester.

Fotó: Publicspace.org


Feargus O'Sullivan cikke eredetileg a bloomberg.comon jelent meg. Buday Bence fordította, Halász Áron szerkesztette.


Az első barcelonai „szupertömb” 2016-os bevezetése nagy hatással volt a világ több nagyvárosára. A koncepció szerint az átmenő gépjárműforgalom háztömbök körüli elvezetésével csillapítják a lakóövezetek forgalmát, néhol autómentes övezeteket is létrehozva. A katalán főváros most a kezdeti ötlet jelentős kiterjesztését tervezi: a következő évtizedben Barcelona a belváros teljes úthálózatát zöldebbé, gyalogosbaráttá alakítja, szinte teljesen megszüntetve a lakóövezeteken átmenő autóforgalmat.

(A videó magyar feliratát a lejátszó alján tudod bekapcsolni, ha nem indul automatikusan)

Ada Colau polgármester november eleji sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a barcelonai Eixample kerület 21 utcája egyfajta szuper-szuperblokk lesz. Az átmenő gépjárműforgalmat a negyed szélein vezetik el, így a kerületen belüli utcák csak az ott lakók, valamint a legszükségesebb szolgáltatók és futárok számára lesznek elérhetők kocsival. Az így felszabaduló kereszteződésekben 21 új gyalogos tér születik.

Az Eixample-negyed nagy részét lefedő új barcelonai szupertömb létrehozásával jelentősen bővülnek a város autómentes terei
Forrás: Ajuntament de Barcelona

Ezeken a tereken és utcákon több mint 6 hektárnyi új zöldterületet beárnyékoló fatelepítés veszi kezdetét, a teljes zóna pedig további 33,4 hektár gyalogos területet foglal magában. Az évszázad egyik legnagyobb európai város-újratervezési programjának megvalósítása 2022-ben kezdődik, költségvetése 38 millió Euro. Ez egy olyan kísérlet – nyilatkozta Colau polgármester -, mely szerint kevesebb szennyezéssel járó, új mobilitási lehetőségeket kínáló és új köztereket biztosító módokon gondolunk a jelen és a jövő új városára.

Az új forgalomcsökkentett zóna nagyságrendekkel nagyobb, mint a Poblenou kerületben található első „Superilla” (illa katalánul szigetet jelent). 2016-os indulásakor egy szuperblokk kilenc háztömböt foglalt magában, a házak közötti átmenő forgalmat pedig elvezették a blokk külső házain kívülre. A háztömbökön belül szűkültek a forgalmi sávok és a megmaradt gépjárműforgalom is elsőbbséget kellett biztosítson a gyalogosok számára, a megengedett sebesség 10 km/h lett. Azóta további hat szuperblokkot alakítottak ki. A város már régóta kifejezi azon törekvését (noha nincs rögzített céldátum), hogy teljes területét szuperblokkokká alakítsa át. A legutóbbi bejelentés az eddigi legnagyobb lépés e cél felé.

Forrás: BicycleDutch

Egy ilyen nagy népsűrűségű és kevés parkkal rendelkező városban a szuperblokkok kialakítása hatékony módszernek bizonyul a közterek más célokra történő felszabadítására, beleértve a nyilvános kis pihenőhelyeket és fákkal szegélyezett zöld utcákat. A városnak azonban szembesülnie kellett az autóvezetők ellenállásával is, akik az elmúlt időszakban tüntetéseket szerveztek az autóforgalom korlátozása ellen.

Az autómentes utcákban a faültetések révén mérséklődik a nyári meleg.
Forrás: Ajuntament de Barcelona

Ez a fajta ellenállás ismét fellángolhat, tekintettel a szuperblokk kiterjesztésével kapcsolatos legutóbbi bejelentésre, amely ráadásul a város legnyüzsgőbb részét fedi majd le. Olyan nagy terület átalakításáról van szó, hogy a városban „barcelonai szuperblokként” emlegetik a projektet és valószínűleg nehezebb lesz megvalósítani, mint korábban az eleve csendesebb környékeken. Bár a forgalmas városrészeket már kezelték a szuperblokkok kialakításával, azok sosem voltak ekkorák, mint amekkora az új zóna lesz. A jelenlegi terv a Sant Antoni fedett piac körüli kisebb szuperblokk kiterjesztésével indul. A városvezetés egy lépcsőzetes bevezetést javasol, amely a kereszteződések áttervezésével kezdődik egy kelet-nyugati tengely mentén, majd fokozatosan kibővül az egyes lakónegyedekkel.

A terv a térség fő közlekedési útvonala, a Carrer del Consell de Cent mentén négy új tér létrehozásával indul. Ezt a fő artériát három keresztutca együttes megújításával alakítják át. Ebből az összesen négy utcából a szuperblokk fokozatosan kibővül a kerület szélei felé, mígnem mind a 21 utcát átalakítják 2030-ra.

A folyamatot megkönnyíti, hogy az egyik összekötő utcát a koronavírus elkerülését segítő távolságtartás érdekében részben már átalakították. Bár a szuperblokkok bővítését a város nem a covidra adott válaszként fogalmazta meg, a távmunka elterjedése és az üzleti negyedek elnéptelenedése a világjárvány idején lehetőséget adott arra, hogy ezt meglépjék.

Így alakulhatnának át a tervek szerint zöld terekké az Eixample kerület kereszteződései
Forrás: Ajuntament de Barcelona

Az átalakítandó kereszteződések kinézetének terveit nyílt tenderen versenyeztetik meg 2021 májusában, de a város már kidolgozott néhány szigorú előírást:

  • nyáron az utca legalább 80%-át fák árnyékolják be,
  • a burkolat legalább 20%-a legyen csapadékáteresztő,
  • legalább a terület felét be kell vetni fűvel, hogy a talaj felszívja az esővizet, ezzel megelőzhetőek legyenek a nagy esőzéseket követő villámárvizek
  • elsődleges szempont, hogy a gyermekek és idősek számára biztonságos helyek jöjjenek létre
  • és valamennyi köztéren ivókutakat helyezzenek el.

Míg a projekt okozta felhördülés és a szuperblokk modell kiterjesztése egész Barcelonára jelentős hatással lehet, annak közegészségügyre gyakorolt hatása sem elhanyagolható. A városvezetés úgy véli, hogy a jelenlegi közterek 70%-ának gépjárműforgalom elől való felszabadítása és aktív kikapcsolódási, rekreációs terekké való átalakítása csökkentené a légszennyezést, a széndioxid-kibocsátást és a zajterhelést. A megnövekedett zöldterület segít enyhíteni a nyári forróságot is. Egy, az Environmental International folyóiratban megjelent 2019-es tanulmány szerint a város 503 blokkos tervének teljes megvalósításával évente 667 korai haláleset is megelőzhető lenne.

Bár az átalakítások csak évek múlva esedékesek, de az új szuper-szuperblokk bejelentése azt sugallja, hogy a város jó úton halad.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron