Facebook Instagram Youtube

Egy jó gyakorlat Budapestről - A Csengery utca átalakítása

Egy jó gyakorlat Budapestről - A Csengery utca átalakítása
2025.01.19
Az elmúlt években számos köztérátalakítási beavatkozásnak lehettünk tanúi Terézvárosban. A kerület köztereinek megújításának fő céljait és irányait a Terézváros 2030 Közterület-megújítási Program, illetve Terézváros Mobilitási Terve jelöli ki.


Terézváros 2030 Közterület-megújítási Program , Terézváros Mobilitási Terv

A program keretében többek között az alábbi intézkedések valósultak meg:

  • A kizárólagos lakossági parkolóhelyek bevezetése, a mobilitási és rakodópontok kialakítása mellett Terézvárosban 2025-re átalakításra került a lakossági parkolási hozzájárulás rendszere is. 2025-ben a várakozási díj az első gépjárműre 36 000 Ft, a 2 tonna saját tömeget meghaladó gépjárművek esetén pedig 72 000 Ft.
  • Terézváros az elmúlt időszakban – a kizárólagos lakossági parkolóhelyekkel párhuzamosan – számos rakodópontot jelölt ki, hiszen a kerületben nagyon nagy az áruforgalom, sokan veszik igénybe a házhozszállítást, csomagszállítást.
  • A kerület Erzsébetváros és Józsefváros mellett élen jár a Mobi-pontok létesítésével, amelyek elősegítik a mikromobilitás közlekedési részarányának emelkedését.
  • Mostanra a Terézvárosban található egyirányú utcák 85%-a két irányból kerékpározható. Hosszútávú cél az összes egyirányú utca kétirányúsítása a kerékpározók számára.
  • A kerület összes lakóutcája területi 30-as sebességkorlátozás alá került. Néhány főbb útvonal, a Szinyei Merse utca, Felső erdősor, illetve a Bajza utca is 30-as sebességkorlátozást kapott. A sebességkorlátozást jelző táblák mellett 30-as útburkolati jelek is elhelyezésre kerültek.

Ezen felül számos terézvárosi utca is megújult az elmúlt időszakban, Ezek közül kiemelkedik a Csengery utca. Az utca négy szakaszban újul meg, a VI. kerület egyik legsivárabb közterületéből “egy csapásra” egy fákkal, zöldszigetekkel, virágokkal és felszabadított járdákkal övezett ékszerdobozzá vált.


A Csengery utca átalakításakor a legfontosabb szempont az volt, hogy több hely jusson a gyalogosoknak, a felszabaduló helyeken pedig platánfasor, illetve virág- és zöld szigetek jöjjenek létre. A fák hosszú távú növekedése céljából azokat az úgynevezett Stockholm-módszerrel ültették be, így jut az egyedeknek és gyökereiknek megfelelő élettér.

A megújult Csengery utcából több kis megoldás is szolgálja a térelemek megfelelő szétválasztását:

  • A korábbi macskaköves burkolat eltűnt, de meg is maradt: a kőkockák a parkolósávban hasznosultak újra.
  • A halszálkás parkolás tájolása pedig azt szolgálja, hogy a helyekre tolatva kelljen beállniuk az autósoknak, így kiálláskor jobban belátják az útszakaszt, amely biztonságosabbá teszi a kerékpáros közlekedést.
  • A kerékpárosok mindkét irányban közlekedhetnek az utcában, ezt jelzik az útburkolati jelek.
  • A forgalomlassítást és -csillapítást szolgálja a kereszteződések kiemelése: az Aradi utcai csomópont már elkészült, térkő borítja a szintben megemelt kereszteződést.

A Central European Active Mobility Lab című projektben a Magyar Kerékpárosklub, a Mobilissimus, illetve a szlovák és a cseh kerékpárosklub vettek részt 2023-2024 között. A projekt keretében egy-egy köztérátalakítási beavatkozás valósult meg Budapesten, Pozsonyban és Prágában, amelyet a partnerség a Mobilissimus által kidolgozott módszertan alapján folyamatában vizsgált.

A projekt eredményeit összefoglaló kutatási jelentést itt, az önkormányzatoknak szóló ajánlásokat pedig itt lehet megtekinteni.

A cikk a Central European Active Mobility Lab projekt keretében a European Climate Foundation támogatásával jött létre.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron