Terézváros 2030 Közterület-megújítási Program , Terézváros Mobilitási Terv
A program keretében többek között az alábbi intézkedések valósultak meg:
- A kizárólagos lakossági parkolóhelyek bevezetése, a mobilitási és rakodópontok kialakítása mellett Terézvárosban 2025-re átalakításra került a lakossági parkolási hozzájárulás rendszere is. 2025-ben a várakozási díj az első gépjárműre 36 000 Ft, a 2 tonna saját tömeget meghaladó gépjárművek esetén pedig 72 000 Ft.
- Terézváros az elmúlt időszakban – a kizárólagos lakossági parkolóhelyekkel párhuzamosan – számos rakodópontot jelölt ki, hiszen a kerületben nagyon nagy az áruforgalom, sokan veszik igénybe a házhozszállítást, csomagszállítást.
- A kerület Erzsébetváros és Józsefváros mellett élen jár a Mobi-pontok létesítésével, amelyek elősegítik a mikromobilitás közlekedési részarányának emelkedését.
- Mostanra a Terézvárosban található egyirányú utcák 85%-a két irányból kerékpározható. Hosszútávú cél az összes egyirányú utca kétirányúsítása a kerékpározók számára.
- A kerület összes lakóutcája területi 30-as sebességkorlátozás alá került. Néhány főbb útvonal, a Szinyei Merse utca, Felső erdősor, illetve a Bajza utca is 30-as sebességkorlátozást kapott. A sebességkorlátozást jelző táblák mellett 30-as útburkolati jelek is elhelyezésre kerültek.
Ezen felül számos terézvárosi utca is megújult az elmúlt időszakban, Ezek közül kiemelkedik a Csengery utca. Az utca négy szakaszban újul meg, a VI. kerület egyik legsivárabb közterületéből “egy csapásra” egy fákkal, zöldszigetekkel, virágokkal és felszabadított járdákkal övezett ékszerdobozzá vált.
A Csengery utca átalakításakor a legfontosabb szempont az volt, hogy több hely jusson a gyalogosoknak, a felszabaduló helyeken pedig platánfasor, illetve virág- és zöld szigetek jöjjenek létre. A fák hosszú távú növekedése céljából azokat az úgynevezett Stockholm-módszerrel ültették be, így jut az egyedeknek és gyökereiknek megfelelő élettér.
A megújult Csengery utcából több kis megoldás is szolgálja a térelemek megfelelő szétválasztását:
- A korábbi macskaköves burkolat eltűnt, de meg is maradt: a kőkockák a parkolósávban hasznosultak újra.
- A halszálkás parkolás tájolása pedig azt szolgálja, hogy a helyekre tolatva kelljen beállniuk az autósoknak, így kiálláskor jobban belátják az útszakaszt, amely biztonságosabbá teszi a kerékpáros közlekedést.
- A kerékpárosok mindkét irányban közlekedhetnek az utcában, ezt jelzik az útburkolati jelek.
- A forgalomlassítást és -csillapítást szolgálja a kereszteződések kiemelése: az Aradi utcai csomópont már elkészült, térkő borítja a szintben megemelt kereszteződést.
A Central European Active Mobility Lab című projektben a Magyar Kerékpárosklub, a Mobilissimus, illetve a szlovák és a cseh kerékpárosklub vettek részt 2023-2024 között. A projekt keretében egy-egy köztérátalakítási beavatkozás valósult meg Budapesten, Pozsonyban és Prágában, amelyet a partnerség a Mobilissimus által kidolgozott módszertan alapján folyamatában vizsgált.
A projekt eredményeit összefoglaló kutatási jelentést itt, az önkormányzatoknak szóló ajánlásokat pedig itt lehet megtekinteni.
A cikk a Central European Active Mobility Lab projekt keretében a European Climate Foundation támogatásával jött létre.