A projekt keretében prágai projektpartnerünk, az AutoMat két köztérátalakítási beavatkozás – egy gyalogoshíd és egy új kerékpárút – közlekedési hatásait is vizsgálta. Mindkét beavatkozás célja a nem motorizált közlekedési módok biztonságának és hozzáférhetőségének növelése volt, különösen a gyalogosok és kerékpárosok számára. Ebben a cikkünkben az előbbi, a Stvanice gyalogoshíd megépülésének hatásait mutatjuk be.
A Štvanice gyalogoshíd tervezése
A Moldva-folyó által elválasztott két sűrű városi területet összekötő Štvanice-híd volt az első vizsgált beavatkozás. A híd megépítését több mint 20 éve tervezték már, mielőtt elkészült. A híd fennállása előtt a gyalogosok és kerékpárosok csak körülményesen tudtak átkelni a folyón, és mindegyik útvonal jelentős kerülőt jelentett a két nagy autóforgalmat bonyolító híddal, illetve komppal vagy metróval.
A gyalogoshíddal a tervezők célja volt, hogy
- megsokszorozzák a gyalogos utak számát, lerövidítsék a gyalogosok utazási idejét, és jelentősen megnöveljék a gyaloglás vonzerejét;
- egyszerűsítsék a kerékpáros közlekedést, illetve csökkentsék a kerékpáros utazások számát a két legközelebbi autóforgalommal rendelkező hídon.
Megvalósítás
Idővonal:
- 2016 – adminisztratív előkészítés
- 2017 – nyilvános tervpályázat kiírása és elbírálása
- 2022 – építkezés megkezdődik
- 2023. július 28. – megnyílik az új gyalogoshíd
A gyalogoshíd 2023-as megépülésével összeköttetés alakult ki Prága két belvárosi kerülete között, melynek legfőbb jellemzője, hogy semmilyen motorizált eszközzel nem lehet felhajtani rá. A híd biztonságos és hatékony útvonalat biztosít a gyalogosok és kerékpárosok számára, jelentősen javítva a folyón való utazás egyszerűségét, és fenntarthatóbb közlekedési lehetőségeket ösztönöz a városban.
Mérések a híd megépülése előtt és után
A Štvanice gyalogoshíd hatásainak vizsgálatát az AutoMat az alábbi kvalitatív és kvantitatív módszereket alkalmazta a beavatkozás előtt és után is:
- utazások számának mérése a három legközelebbi hídon (“traffic counting”): gyalogos, kerékpáros és hajós forgalom
- felhasználói élménykutatás (“user experience research”): interjúk, kérdőív
Szemléletes az alábbi ábra, amely többek között a kerékpáros, gyalogos és babakocsis utak számának jelentős növekedését mutatja a gyalogoshíd megépülése előtt és után.
Tapasztalatok
- A Štvanice gyalogoshíd egy egyedi építészeti projekt, amely szervesen ágyazódik Prága történelmi városképébe.
- A projekt az aktív mobilitás példátlan növekedését eredményezte, a kerékpáros utazások számának jelentős növekedésével és a gyalogos utak csaknem megduplázódásával.
- A Štvanice gyalogoshíd azt mutatja, hogy az aktív mobilitást szolgáló magas színvonalú védett folyosó megépítése az aktív mobilitás erőteljes növekedéséhez vezet.
- A gyaloghíd egyben a legrövidebb összeköttetést is biztosítja két sűrűn lakott városi terület között.
- A legközelebbi Hlávek hídnál jelentős mértékben csökkent a gyalogos és kerékpáros forgalom, amely áttevődött az újonnan megnyílt gyalogoshídra.
- A Hlávek hídon a babakocsis közlekedés nagy része szintén a gyalogoshídra helyeződött át, ugyanakkor a gyalogos híd használatának köszönhetően a babakocsis utak száma csaknem megduplázódott.
Látva a Štvanice gyalogoshíd prágai sikerét, az oda látogató budapesti lakos is elgondolkodik, vajon hol lenne a legjobb helye egy ilyen hídnak Budapesten. Az eddigi budapesti gyalogoshíd-tervekről ebben a cikkben olvashatunk.
A cikk a Central European Active Mobility Lab projekt keretében a European Climate Foundation támogatásával jött létre.
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!