Facebook Instagram Youtube

Egy jó gyakorlat Prágából – a Štvanice gyalogoshíd kialakítása

Egy jó gyakorlat Prágából – a Štvanice gyalogoshíd kialakítása
2024.10.07
A Central European Active Mobility Lab című projektben a Magyar Kerékpárosklub, a Mobilissimus, illetve a szlovák és a cseh kerékpárosklub vesz részt. A projekt keretében egy-egy köztérátalakítási beavatkozás valósul meg Budapesten, Pozsonyban és Prágában, amelyet a partnerség a Mobilissimus által kidolgozott módszertan alapján folyamatában vizsgál.

A projekt keretében prágai projektpartnerünk, az AutoMat két köztérátalakítási beavatkozás – egy gyalogoshíd és egy új kerékpárút – közlekedési hatásait is vizsgálta. Mindkét beavatkozás célja a nem motorizált közlekedési módok biztonságának és hozzáférhetőségének növelése volt, különösen a gyalogosok és kerékpárosok számára. Ebben a cikkünkben az előbbi, a Stvanice gyalogoshíd megépülésének hatásait mutatjuk be.


A Štvanice gyalogoshíd tervezése

A Moldva-folyó által elválasztott két sűrű városi területet összekötő Štvanice-híd volt az első vizsgált beavatkozás. A híd megépítését több mint 20 éve tervezték már, mielőtt elkészült. A híd fennállása előtt a gyalogosok és kerékpárosok csak körülményesen tudtak átkelni a folyón, és mindegyik útvonal jelentős kerülőt jelentett a két nagy autóforgalmat bonyolító híddal, illetve komppal vagy metróval.

A gyalogoshíddal a tervezők célja volt, hogy

  • megsokszorozzák a gyalogos utak számát, lerövidítsék a gyalogosok utazási idejét, és jelentősen megnöveljék a gyaloglás vonzerejét;
  • egyszerűsítsék a kerékpáros közlekedést, illetve csökkentsék a kerékpáros utazások számát a két legközelebbi autóforgalommal rendelkező hídon.


Megvalósítás

Idővonal:

  • 2016 – adminisztratív előkészítés
  • 2017 – nyilvános tervpályázat kiírása és elbírálása
  • 2022 – építkezés megkezdődik
  • 2023. július 28. – megnyílik az új gyalogoshíd

A gyalogoshíd 2023-as megépülésével összeköttetés alakult ki Prága két belvárosi kerülete között, melynek legfőbb jellemzője, hogy semmilyen motorizált eszközzel nem lehet felhajtani rá. A híd biztonságos és hatékony útvonalat biztosít a gyalogosok és kerékpárosok számára, jelentősen javítva a folyón való utazás egyszerűségét, és fenntarthatóbb közlekedési lehetőségeket ösztönöz a városban.


Mérések a híd megépülése előtt és után

A Štvanice gyalogoshíd hatásainak vizsgálatát az AutoMat az alábbi kvalitatív és kvantitatív módszereket alkalmazta a beavatkozás előtt és után is:

  • utazások számának mérése a három legközelebbi hídon (“traffic counting”): gyalogos, kerékpáros és hajós forgalom
  • felhasználói élménykutatás (“user experience research”): interjúk, kérdőív

Szemléletes az alábbi ábra, amely többek között a kerékpáros, gyalogos és babakocsis utak számának jelentős növekedését mutatja a gyalogoshíd megépülése előtt és után.


Tapasztalatok

  • A Štvanice gyalogoshíd egy egyedi építészeti projekt, amely szervesen ágyazódik Prága történelmi városképébe.
  • A projekt az aktív mobilitás példátlan növekedését eredményezte, a kerékpáros utazások számának jelentős növekedésével és a gyalogos utak csaknem megduplázódásával.
  • A Štvanice gyalogoshíd azt mutatja, hogy az aktív mobilitást szolgáló magas színvonalú védett folyosó megépítése az aktív mobilitás erőteljes növekedéséhez vezet.
  • A gyaloghíd egyben a legrövidebb összeköttetést is biztosítja két sűrűn lakott városi terület között.
  • A legközelebbi Hlávek hídnál jelentős mértékben csökkent a gyalogos és kerékpáros forgalom, amely áttevődött az újonnan megnyílt gyalogoshídra.
  • A Hlávek hídon a babakocsis közlekedés nagy része szintén a gyalogoshídra helyeződött át, ugyanakkor a gyalogos híd használatának köszönhetően a babakocsis utak száma csaknem megduplázódott.

Látva a Štvanice gyalogoshíd prágai sikerét, az oda látogató budapesti lakos is elgondolkodik, vajon hol lenne a legjobb helye egy ilyen hídnak Budapesten. Az eddigi budapesti gyalogoshíd-tervekről ebben a cikkben olvashatunk.

A cikk a Central European Active Mobility Lab projekt keretében a European Climate Foundation támogatásával jött létre.


Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron