A cikk eredetileg az ECF oldalán jelent meg, szerzője: Holger Haubold, fordította: Kondorosi Éva. Csatlakozz önkéntes fordítócsoportunkhoz és segíts minél több jó külföldi példát bemutatni.
Portugália lett az első ország, amely élt azzal az egy éve bevezetett Európai Uniós törvény lehetőséggel, amely lehetővé teszi a tagállamoknak, hogy csökkentsék a kerékpár vásárlás, kölcsönzés és javítás ÁFA mértékét, az elektromos kerékpárokat is beleértve. Azután, hogy november végén megszavazták azt a költségvetési módosítást, 2023 január 1-jétől a fogyasztók már a legalacsonyabb, 6%-as ÁFÁ-val tudnak kerékpárt vásárolni. Ez igen jelentős mértékű megtakarítás lehet: egy €2000 árú elektromos kerékpárnál, a jelenlegi ÁFA mértékével számolva akár €300-t is megtakaríthatnak vele a fogyasztók (amennyiben a gyártók és a kereskedők teljes mértékben átengedik az ÁFA csökkentést).
A 2023-as költségvetés módosítását kifejezetten a Portugál nemzeti kerékpározási stratégia célkitűzésének érdekében módosították, amely 2025-re 4%-ra, 2030-ra pedig10%-ra szeretné növelni a kerékpározók arányát. Ehhez a következő magyarázatot fűzték: „Elengedhetetlen ez a fajta célkitűzés, valamint a szemléletváltás az autózásról a kerékpározásra való áttérés, a környezetvédelem, a fosszilis üzemanyagcsökkentés, a városi ember egészsége, anyagi jólléte és életminősége érdekében”.
A törvény bevezetése jelentős sikerét hirdeti az Európai Kerékpárosok Szövetségének (ECF) Portugál tagszervezeteinek, valamint az ország kerékpárgyártó egyesületének (ABIMOTA). Valamint az egyik fő célkitűzése volt a Városi Kerékpárosok Szövetségének (MUBI) 6 kampánypontja közül, akik azért találkoztak politikai pártokkal, hogy kerékpárosbarát célkitűzések kerüljenek be az állami költségvetésbe. A Portugál Kerékpáros Turizmus Szövetsége (FCPUB) ezt szintén a követelései között mutatta be a portugál kormány tagokkal való találkozásai során az elmúlt években.
Rui Igreja (MUBI tag) a következőképp nyilatkozott az ECF-nek, „Nagyon örülünk, hogy több tucat megbeszélés után, a Portugál parlament végre hallgatott a városi Kerékpárosok Szövetségének érveire, a kerékpár vásárlás, kölcsönzés, javítás ÁFA csökkentésének érdekében. Az ÁFA 23%-ról 6%-ra csökkentése sokkal elérhetőbbé teszi a kerékpárokat, valamint a teherkerékpárokat. Ezek jelentős mértékben kiválthajták a gépjárművel megtett hétköznapi utazásokat, azonban magas áruk ezt idáig sokak számára nem tette lehetővé Portugáliában. Ennek éves költsége alacsonyabb lesz, mint amennyibe jelenlegi a fosszilis üzemanyag díjcsökkentés hetente kerül. Emellett a motormeghajtású gépjárművekkel ellentétben, a kerékpározásnak számos pozitív hatása is van, főleg, ami a közegészségügyet illeti és ez már önmagában is meghaladja az ÁFA csökkentés költségeit.”
Mário Meireles, a Portugál Kerékpáros Turizmus Szövetség (FPCUB) tagja megállapította, „Megelégedéssel halljuk, hogy a Portugál kormány és a parlament elfogadta a kerékpározás elérhetőbbé tételére szolgáló javaslatunkat. Továbbra is számos javaslaton dolgozunk a kormánnyal, többek között egy kilométer alapú díjfizetéses kerékpáros tervezeten, egy közúti biztonsági alap létrehozásán, valamint egy nagyobb költségvetésen a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséért”.
Az ÁFA csökkentés bevezetésesével párhuzamosan, a Portugál kormány az alacsony kibocsátású járművek támogatási programját is megszavazta 2023-ra, amibe a hagyományos teherkerékpárok is beletartoznak. Ennek értelmében a fogyasztók mind a csökkentett ÁFÁ-t, mind pedig a vásárlási támogatást is igénybe vehetik. Mi az egyetlen hátránya? Az elmúlt években támogatás mértéke mindig alatta maradt az aktuális kereslet mértékének.
Európai szinten, 2022 áprilisában emelkedett törvényi szintre a kerékpár, valamint az elektromos kerékpár vásárlására, kölcsönzésére, javítására vonatkozó ÁFA csökkentés lehetősége. Ezért az Európai Kerékpárosok Szövetsége (ECF) az Európai Kerékpárgyártók Egyesületével (CONEBI), valamint az Európai Kerékpár Iparral (CIE) együtt kampányolt. A törvénymódosítás bevezetése után, e három szövetség együtt támogatta tagjainak nemzeti törekvéseit, amelyek most először jártak sikerrel. A kerékpáros szektor most azt várja, hogy további EU-s országok kövessék Portugália példáját, amellyel az ÁFA csökkentésen keresztül elérhetőbbé teszik állampolgáraik számára a kerékpározást.
Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!