Facebook Instagram Youtube

Hajtva TILOS – miért nem bringázhatunk a Nemzeti Atlétikai Központ parkjában?

Hajtva TILOS – miért nem bringázhatunk a Nemzeti Atlétikai Központ parkjában?
2025.01.29
2024 decemberében megnyitotta kapuit a látogatók előtt a Nemzeti Atlétikai Központ, sokan örömmel indultak el felfedezni a parkot. Ám a lelkesedést gyorsan lehűtötte egy váratlan tiltás: a park bejáratainál „Kerékpározni tilos” táblák fogadták a látogatókat. Pedig a stadion építését annak idején olyan feltételekkel engedélyezték, amelyek biztosították volna a kerékpáros közlekedés lehetőségét. Hogyan alakulhatott így a helyzet? Mit teszünk mi a tiltás ellen?

A Nemzeti Atlétikai Központ 2024 decemberi átadása meglepő fordulatokat hozott: a park bejáratainál 'Kerékpározni tilos' táblák jelentek meg. Erre a legrosszabb álmunkban sem gondoltunk volna, hiszen a park területén egy gyönyörű, a Ráckevei-Duna-ág felett átívelő gyalogos-kerékpáros híd is épült.


Az Atlétikai Központ és Stadion építésének kezdete és az ahhoz szükséges fővárosi hozzájárulások beszerzése épp a 2019-es önkormányzati választások idejére esett, így az újonnan megválasztott IX. kerületi polgármester, Baranyi Krisztina, valamint az új, Karácsony Gergely által vezetett fővárosi közgyűlés lehetőséget kapott arra, hogy olyan kritériumokat fogalmazzon meg a beruházással kapcsolatban, amelyeknek teljesülniük kell ahhoz, hogy támogassák a projekt megvalósítását.

Az ő hozzájárulásuk pedig elengedhetetlen volt ahhoz, hogy megkezdődhessen a stadion építése, amelyet 2023-ra, a Budapesti Atlétikai Világbajnokságra be kellett fejezni. Ezen kritériumok között szerepelt a park Dunával párhuzamos szakaszának kerékpározhatósága is, amelyet a többi kritériummal együtt a kormány elfogadott, és kormányhatározat formájában meg is erősítette azt. Ezek után úgy gondoltuk, hogy kerékpáros szempontból ez biztosan egy jó projekt lesz, hiszen saját szemünkkel láttuk a kerékpáros Duna híd épültét is.

És ezután jött a hidegzuhany…

Az átadás után azonnal felvettük a kapcsolatot a Nemzeti Sportügynökséggel (NSÜ) és a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős Államtitkárságával, amelynek eredményeként januárban tárgyaláson egyeztettünk, ahol a fő fókusz arra irányult, hogy megtaláljuk azt a megoldást, amit minden érintett el tud fogadni.

A Nemzeti Sportügynökség elmondta, hogy ők nem a beruházója, hanem az üzemeltetője a stadionnak, és csak a megépülte után vették át a létesítményt - kerékpárút nélkül, ezért nem tudnak arra a kérdésre válaszolni, hogy miért nem lett biztosítva a Duna menti szakasz kerékpározhatósága. Azt azonban kifejtették, hogy elsősorban a gyalogosan érkező látogatók és a sportolók biztonságát szeretnék garantálni, és úgy ítélték meg, hogy fizikailag elkülönített kerékpárút nélkül ez nem oldható meg, ezért vezették be a kerékpározás tilalmát. Azt is elmondták, hogy az eredetileg a park területén haladó Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút kiváltása megtörtént a parkot határoló Hajóállomás utcán, amelyet már 2023 óta használhatunk.

Ezután ismertettük a Magyar Kerékpárosklub és a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős Államtitkárság álláspontját, miszerint a park Dunával párhuzamos szakaszának kerékpározhatósága elengedhetetlen:

  • mert kormányhatározat írja elő;
  • mert épült egy kerékpáros híd a Dunán, amihez nem életszerű, hogy bringát tolva lehessen eljutni;
  • mert fájdalmas szakadási pont keletkezne a kerékpáros hálózatban a Rákóczi híd és a Robinson híd között;
  • mert mind a kikapcsolódásra vágyók, mind a sportolni vágyók valószínűleg nagyobb arányban közlekednek kerékpárral a teljes népességhez képest;
  • a park megközelítésére a véleményünk szerint a kerékpározás a legalkalmasabb, mivel a park a belváros peremén fekszik, ami gyalog már messze van, a tömegközlekedése pedig nem minden igényt kielégítő (nincs metró, nincs olyan járat, ami közvetlen a belvárosba vezetne)

Mindezek mellett azonban biztosítottuk arról az NSÜ-t, hogy a Magyar Kerékpárosklub és Aktív Magyarország számára kiemelt szempont a gyalogosok és kerékpárosok közötti konfliktusok elkerülése, ezért a megoldásnak ezt a célt mindenképp tükröznie kell.



Közös célok és javaslatok

Az egyeztetések során minden fél egyetértett abban, hogy a park látogatóinak biztonságát és a kerékpározhatóság lehetőségét egyszerre kell szem előtt tartani. Ennek érdekében az alábbiakat javasoltuk:

  • Gyalogos-kerékpáros zóna kijelölése:
    A Dunával párhuzamos sétány gyalogos-kerékáros zónaként legyen kijelölve, ezzel biztosítjuk "jogilag", hogy 10 vagy 20 km/h legyen a bringások megengedett sebessége
  • További sebességcsökkentő megoldások:
    Ahhoz, hogy valóban lassú legyen a kerékpárosok tempója, "ki kell kényszeríteni" épített beavatkozásokkal, például olyan burkolat építésével, amin nehezebb menni.
  • Figyelemfelhívás a biztonságos közlekedésre: 
    A park frekventált pontjain táblák és felfestések segítségével kell felhívni a figyelmet a gyalogosok jelenlétére és az óvatos bringázás fontosságára.

Hogyan tovább?

A következő lépés egy közös helyszínbejárás lesz, amelyen az NSÜ, az Államtitkárság és a Magyar Kerékpárosklub képviselői együtt keresik meg a legjobb megoldást a fenti javaslatok figyelembevételével. Az egyeztetések célja, hogy a park minden látogatója biztonságban és kényelmesen használhassa a területet – legyen szó gyalogosokról, sportolókról vagy kerékpárosokról.

Mi továbbra is azon dolgozik, hogy a kerékpározás Budapest-szerte biztonságos és kényelmes alternatíva maradjon, és hogy a közlekedésfejlesztések során minden közlekedési mód érdekei megfelelő súllyal jelenjenek meg. A stadion parkjában is olyan megoldást keresünk, amely nemcsak a jelenlegi problémákat orvosolja, hanem hosszú távon is fenntartható és mindenki számára elfogadható rendszert teremt.

Hogyan tudsz Te segíteni?

Civil szervezetként erőnket és hatásunkat a kerékpárosok civil összefogása biztosítja: 

Lépj be vagy vissza Kerékpárosklubba, ami olcsóbb bringajeggyel, baleset- és felelősségbiztosítással, illetve korlátozott lopásbiztosítással is járhat:

https://kerekparosklub.hu/klubtagsag 

Nekünk ajánld fel az 1%-od, és tarts ki mellettünk ameddig rászolgálunk:

Magyar Kerékpárosklub / 18245402-2-43

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron