A Nemzeti Atlétikai Központ 2024 decemberi átadása meglepő fordulatokat hozott: a park bejáratainál 'Kerékpározni tilos' táblák jelentek meg. Erre a legrosszabb álmunkban sem gondoltunk volna, hiszen a park területén egy gyönyörű, a Ráckevei-Duna-ág felett átívelő gyalogos-kerékpáros híd is épült.
Az Atlétikai Központ és Stadion építésének kezdete és az ahhoz szükséges fővárosi hozzájárulások beszerzése épp a 2019-es önkormányzati választások idejére esett, így az újonnan megválasztott IX. kerületi polgármester, Baranyi Krisztina, valamint az új, Karácsony Gergely által vezetett fővárosi közgyűlés lehetőséget kapott arra, hogy olyan kritériumokat fogalmazzon meg a beruházással kapcsolatban, amelyeknek teljesülniük kell ahhoz, hogy támogassák a projekt megvalósítását.
Az ő hozzájárulásuk pedig elengedhetetlen volt ahhoz, hogy megkezdődhessen a stadion építése, amelyet 2023-ra, a Budapesti Atlétikai Világbajnokságra be kellett fejezni. Ezen kritériumok között szerepelt a park Dunával párhuzamos szakaszának kerékpározhatósága is, amelyet a többi kritériummal együtt a kormány elfogadott, és kormányhatározat formájában meg is erősítette azt. Ezek után úgy gondoltuk, hogy kerékpáros szempontból ez biztosan egy jó projekt lesz, hiszen saját szemünkkel láttuk a kerékpáros Duna híd épültét is.
És ezután jött a hidegzuhany…
Az átadás után azonnal felvettük a kapcsolatot a Nemzeti Sportügynökséggel (NSÜ) és a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős Államtitkárságával, amelynek eredményeként januárban tárgyaláson egyeztettünk, ahol a fő fókusz arra irányult, hogy megtaláljuk azt a megoldást, amit minden érintett el tud fogadni.
A Nemzeti Sportügynökség elmondta, hogy ők nem a beruházója, hanem az üzemeltetője a stadionnak, és csak a megépülte után vették át a létesítményt - kerékpárút nélkül, ezért nem tudnak arra a kérdésre válaszolni, hogy miért nem lett biztosítva a Duna menti szakasz kerékpározhatósága. Azt azonban kifejtették, hogy elsősorban a gyalogosan érkező látogatók és a sportolók biztonságát szeretnék garantálni, és úgy ítélték meg, hogy fizikailag elkülönített kerékpárút nélkül ez nem oldható meg, ezért vezették be a kerékpározás tilalmát. Azt is elmondták, hogy az eredetileg a park területén haladó Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút kiváltása megtörtént a parkot határoló Hajóállomás utcán, amelyet már 2023 óta használhatunk.
Ezután ismertettük a Magyar Kerékpárosklub és a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős Államtitkárság álláspontját, miszerint a park Dunával párhuzamos szakaszának kerékpározhatósága elengedhetetlen:
- mert kormányhatározat írja elő;
- mert épült egy kerékpáros híd a Dunán, amihez nem életszerű, hogy bringát tolva lehessen eljutni;
- mert fájdalmas szakadási pont keletkezne a kerékpáros hálózatban a Rákóczi híd és a Robinson híd között;
- mert mind a kikapcsolódásra vágyók, mind a sportolni vágyók valószínűleg nagyobb arányban közlekednek kerékpárral a teljes népességhez képest;
- a park megközelítésére a véleményünk szerint a kerékpározás a legalkalmasabb, mivel a park a belváros peremén fekszik, ami gyalog már messze van, a tömegközlekedése pedig nem minden igényt kielégítő (nincs metró, nincs olyan járat, ami közvetlen a belvárosba vezetne)
Mindezek mellett azonban biztosítottuk arról az NSÜ-t, hogy a Magyar Kerékpárosklub és Aktív Magyarország számára kiemelt szempont a gyalogosok és kerékpárosok közötti konfliktusok elkerülése, ezért a megoldásnak ezt a célt mindenképp tükröznie kell.
Közös célok és javaslatok
Az egyeztetések során minden fél egyetértett abban, hogy a park látogatóinak biztonságát és a kerékpározhatóság lehetőségét egyszerre kell szem előtt tartani. Ennek érdekében az alábbiakat javasoltuk:
- Gyalogos-kerékpáros zóna kijelölése:
A Dunával párhuzamos sétány gyalogos-kerékáros zónaként legyen kijelölve, ezzel biztosítjuk "jogilag", hogy 10 vagy 20 km/h legyen a bringások megengedett sebessége - További sebességcsökkentő megoldások:
Ahhoz, hogy valóban lassú legyen a kerékpárosok tempója, "ki kell kényszeríteni" épített beavatkozásokkal, például olyan burkolat építésével, amin nehezebb menni. - Figyelemfelhívás a biztonságos közlekedésre:
A park frekventált pontjain táblák és felfestések segítségével kell felhívni a figyelmet a gyalogosok jelenlétére és az óvatos bringázás fontosságára.
Hogyan tovább?
A következő lépés egy közös helyszínbejárás lesz, amelyen az NSÜ, az Államtitkárság és a Magyar Kerékpárosklub képviselői együtt keresik meg a legjobb megoldást a fenti javaslatok figyelembevételével. Az egyeztetések célja, hogy a park minden látogatója biztonságban és kényelmesen használhassa a területet – legyen szó gyalogosokról, sportolókról vagy kerékpárosokról.
Mi továbbra is azon dolgozik, hogy a kerékpározás Budapest-szerte biztonságos és kényelmes alternatíva maradjon, és hogy a közlekedésfejlesztések során minden közlekedési mód érdekei megfelelő súllyal jelenjenek meg. A stadion parkjában is olyan megoldást keresünk, amely nemcsak a jelenlegi problémákat orvosolja, hanem hosszú távon is fenntartható és mindenki számára elfogadható rendszert teremt.
Hogyan tudsz Te segíteni?
Civil szervezetként erőnket és hatásunkat a kerékpárosok civil összefogása biztosítja:
Lépj be vagy vissza Kerékpárosklubba, ami olcsóbb bringajeggyel, baleset- és felelősségbiztosítással, illetve korlátozott lopásbiztosítással is járhat:
https://kerekparosklub.hu/klubtagsag
Nekünk ajánld fel az 1%-od, és tarts ki mellettünk ameddig rászolgálunk:
Magyar Kerékpárosklub / 18245402-2-43
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!