Facebook Instagram Youtube

Ideiglenesen autómentessé tettük a Rákospatak utca és Ilosvai Selymes tér környékét

Ideiglenesen autómentessé tettük a Rákospatak utca és Ilosvai Selymes tér környékét
2022.11.02
A Magyar Kerékpárosklub Észak-Pest területi szervezet kezdeményezésére indultunk Zugló Önkormányzat által kiírt “Rekreáció és kerékpáros szabadidő” pályázatán, melynek célja, hogy alacsony forgalmú utak ideiglenesen közösségi használatba kerüljenek. A Legyen autómentes a Rákospatak utca! eseményünk október 22-23 között valósult meg, a Kerékpárosklub önkéntesei és támogató környékbeliek segítségével.

A taktikai urbanizmus ezen módszere viszonylag újnak mondható Magyarországon, de azért ismerünk még jó kezdeményezéseket ezen a téren is, például gondoljunk csak a budai alsó rakpart idei megnyitására és közösségi térré alakítására a nyári időszakban. Azonban eddig kevés példa volt arra, hogy ideiglenes autómentesség kialakításával egy kisebb terület/szomszédság élhetőségét javítsuk. Ez a fajta ideiglenes kialakítás egy olyan esély, amellyel sokan megtapasztalhatják, hogy milyen előnye van annak, ha egy adott környék (ez esetben alacsonyforgalmú közút) új funkciót kap és megnyílik a közösségi használat felé.


Fotó: Balogh Róbert/ZIM

A Rákos-patak ezen szakasza nagy kerékpáros forgalmat bonyolít le napi szinten, becsléseink szerint akár több százan használják jelenleg is napi rendszerességgel a kerékpárosok, az Ilosvai Selymes tér pedig nagyon felkapott sportolók, játszóterezők és kutyasétáltatók körében. A BKK hosszútávú terveiben ez a szakasz, a Rákos-patak menti kerékpárút kialakításával együtt,  autómentes útvonalként szerepel. Ezek voltak azok az okok, amelyek miatt a Magyar Kerékpárosklub Észak-Pest területi szervezete a környék ideiglenes autómentesítése mellett döntött. Az ideiglenes lezárás egy közlekedéstervező szakember bevonásával valósult meg, aki a helyszíni bejárás alapján egy új tervvel állt elő: ez alapján a Rákospatak utca mellett további útszakaszokat is autómentessé tettünk, így teremtettük meg az átjárhatóságot a tér egyes részei között is.


Fotó: Balogh Róbert/ZIM

A környék megnyitása és a programok alapvetően a közösségi élményt, a szomszédsági kapcsolatok erősítését és a rekreációt szerették volna elősegíteni. Sikerült jó pár környékbeli egyesületet és magánszemélyt felkérni, hogy csatlakozzanak az eseményhez. A közösség által kezdeményezett programok ugyan alacsony számban,de megvalósultak és már önmagában a kezdeményezés környékre gyakorolt hatása is láthatóan örömet okozott az itt lakóknak. Mi kerékpáros ügyességi versenyt és egyéb gyerekprogramokat szerveztünk az eseményre.


Fotó: Balogh Róbert/ZIM

Csikai Mária, a Kerékpárosklub elnökségi tagja elmondta, hogy a tervek között szerepel az eseményhez kapcsolódó szakmai beszélgetés, majd egy pilot projekt kezdeményezése az ideiglenes autómentes "pop-up" terek kialakításának témájában, amely elősegítené, hogy más kerületekben is hasonló események megvalósuljanak.
A "Legyen autómentes a Rákospatak utca" esemény értékelését online és a helyszínen is megtehették a résztvevők kérdőív segítségével.

Nézzünk bele, hogy tetszett nekik a kezdeményezés.


A kérdőívet nagyrészt a szomszédságban lakók töltötték ki.

A szófelhőből látszik, hogy az itt lakók a biztonságot, a nyugalmat és a jó levegőt emelték ki.


Mint az a fenti diagrammokból látható, a kezdeményezést nagyon pozitívan fogadta a nagy többség, de az ideiglenes autómentességet, még azok is támogatták akik a rendezvény megvalósítását nem tartották megfelelőnek.

Nos mit is mondhatnánk ezután? Legyen autómentes a Rákospatak utca és az Ilosvai Selymes tér környéke!


Fotó: Balogh Róbert/ZIM

Kapcsolódó hírek

1.5 és 2 méteres előzési oldaltávolság és más bringabarát KRESZ változások Németországban

Kötelező minimális előzési oldaltávolságot, kerékpáros zónák, bringasztrádák és teherkerékpár-parkolók kijelölését, piros lámpánál jobbra kanyarodás lehetőségének megadását, kerékpározók előzésének tilalmát és további bringabarát változtatásokat vezetnek be a német KRESZ-módosítások során. A Kerékpárosklub több éve dolgozik a - többek között - előzési oldaltávolságot tartalmazó KRESZ-módosításáért, de a három éve állami szinteken zajló egyeztetések egyelőre nem vezettek sikerre.

2020.02.28 |  aron
Városi és szabadidős biciklizés – pozitív példák német nyelvterületről

A kerékpározás népszerűsítésének példáit szinte kizárólag Hollandiából és Dániából merítjük, pedig máshonnan is van mit tanulni. Németország kulturálisan még kicsit is közelebb is van, így hasznos lehet, ha körülnézünk itt is. Ezúttal elsősorban Bajorországról és a Boden-tó környékéről lesz szó, ahol nyári vakáció közben sikerült tapasztalatokat gyűjtenem városi közlekedés (München, Konstanz) és turisztika (Boden-tó kör) terén is.

2019.09.04 |  aron
Ausztria legbringásabb városában, Salzburgban voltunk konferencián

Szeptember végén több magyar szakember, Kerékpárosklub tagok jártak Europäischer Radgipfel nevű konferencián Salzburgban. A német nyelvterület éves bringás konferenciája az idei osztrák soros EU elnökség miatt nemzetközi előadókkal és résztvevőkkel bővült. Látogatásunk apropója az  volt, hogy meghívást kaptam a konferencia kísérőprogramjaként, a közép-európai Bringázz a Munkába kampányokat szervező csoportoknak szervezett közös workshop-ra.

2018.11.09 |  aron