A projekt keretében pozsonyi projektpartnerünk, a Cyklokoalícia egy külső pozsonyi kerület főutcájának átalakításának közlekedési hatásait vizsgálta, melynek célja a nem motorizált közlekedési módok biztonságának és hozzáférhetőségének növelése volt, különösen a gyalogosok és kerékpárosok számára.
A pozsonyi Podháj utca jellemzői
A vizsgálati terület a Pozsony egyik külső részében található Lamač kerület, a konkrét helyszín pedig az 1974-ben épített Podháj lakótelep. Az 1970-es évekre jellemző módon a lakótelep közlekedési infrastruktúráját a motorizált közlekedésnek kedvező módon, széles utcaprofilokkal, gyors áthaladásra ösztönző közlekedési megoldásokkal alakították ki.
A Podháj lakótelep közlekedési infrastruktúrája egészen az elmúlt évekig változatlan maradt, miközben az autóforgalom volumene és átlagsebessége csak növekedett, a veszélyes közlekedési szituációk pedig mindennaposak voltak.
A helyzet javítása érdekében 2018-ban a szlovák kerékpáros szövetség, a Cyklokoalícia szakmai tervet készített az utca újratervezésére, ahol az alábbi elemek alkalmazását javasolták:
- “road diet” (utcaszélesség csökkentése),
- biztonságos kerékpársávok,
- rövidebb zebrák.
Ezzel szemben 2018-ban a pozsonyi önkormányzat egy kevésbé ambíciózus tervet valósított meg, amely nem alkalmazott forgalomcsillapító intézkedéseket, illetve a létrejövő kerékpársáv is nagyon keskeny és veszélyes volt. 2021-ben viszont az önkormányzat az új polgármester vezetésével, a Cyclokoalíciával együttműködésben újjáélesztette a projektet, hogy egy valóban biztonságos új utcaszakasz jöhessen létre.
Az átalakítás eredményei
A Cyclokoalícia által javasolt intézkedések mind a közlekedésbiztonság növelését célozták a járművek sebességének csökkentésével. A sebesség csökkenését a beavatkozást követően a felmérések egyértelműen megerősítették, mind az átlagos, mind a a medián sebesség körülbelül 4 km/h-val mérséklődött. A gyorshajtó járművek száma is jelentősen, 60%-ról 34%-ra csökkent.
A Podháj utca közelében található általános iskolába járó gyermekek szülei körében végzett online felmérés szerint a Podháj utcán érzékelhető szubjektív biztonságérzet jelentősen javult. A lépcsőzetes járdasziget-felfestések világos, belátható átkelést biztosítanak a gyermekek számára a forgalmas szakaszokon, lehetővé téve számukra, hogy önállóan, szülők nélkül haladhassanak át. Az online felmérésben az alábbiak szerint nyilatkozott egy szülő:
„A változások előtt minden alkalommal elkísértem a fiamat az iskolába reggel, mert a forgalom elviselhetetlen volt. Miután az átalakítás megtörtént, a fiam elkezdett egyedül iskolába járni. Az utca sokkal beláthatóbb. Szakaszosan át lehet haladni, átmenni az egyik sávon, várni a járdaszigeten, majd biztonságosan áthaladni a másik sávon.”
Kihívások
A pozsonyi projekt megvalósítói többféle kihívással is szembesültek:
- Ütemezés: A projektdokumentáció ugyan elkészült 2022-ben, de az év végén megtartott helyhatósági választások politikai bizonytalanságot okoztak a változtatások végrehajtásával kapcsolatban, mivel azokat kockázatosnak tekintették. A további pénzügyi nehézségek miatt a beavatkozást 2024 elejére halasztották.
- Részleges megvalósítás: Amikor a projekt végül májusban elkezdődött, 2024-ben a tervezett változtatásoknak csak egy része valósult meg az utca forgalmasabb nyugati részén, a Podháj - Studenohorská - Podlesná átkelő közelében. A döntéshozók a parkolóhelyek számát csökkentő intézkedéseket végül nem hagyták jóvá.
- Működési problémák: A projekt megvalósítása során kisebb hibák jelentkeztek, mint például a kerékpáros kereszteződések helytelen festése és az ideiglenes jelzések hiánya, amelyek kisebb biztonsági problémákat okoztak, és csalódást keltettek a lakosság körében.
- Nyilvános fogadtatás: A projekt vitát váltott ki a közösségi médiában és a hagyományos médiában is - néhány véleményvezér aggodalmát fejezte ki a közlekedési szigetek biztonságosságával kapcsolatban. Azonban a változásokat a többség egyértelműen pozitívan fogadta.
A cikk a Central European Active Mobility Lab projekt keretében a European Climate Foundation támogatásával jött létre.
A projekt eredményeit összefoglaló kutatási jelentést itt, az önkormányzatoknak szóló ajánlásokat pedig itt lehet megtekinteni.
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!