Facebook Instagram Youtube

Jó gyakorlat Pozsonyból - A Podháj utca újratervezése

Jó gyakorlat Pozsonyból - A Podháj utca újratervezése
2025.01.24
A Central European Active Mobility Lab című projektben a Magyar Kerékpárosklub, a Mobilissimus, illetve a szlovák és a cseh kerékpárosklub vesz részt. A projekt keretében egy-egy köztérátalakítási beavatkozás valósult meg Budapesten, Pozsonyban és Prágában, amelyet a partnerség a Mobilissimus által kidolgozott módszertan alapján, folyamatában vizsgált 2023-2024 során.

A projekt keretében pozsonyi projektpartnerünk, a Cyklokoalícia egy külső pozsonyi kerület főutcájának átalakításának közlekedési hatásait vizsgálta, melynek célja a nem motorizált közlekedési módok biztonságának és hozzáférhetőségének növelése volt, különösen a gyalogosok és kerékpárosok számára.

A pozsonyi Podháj utca jellemzői

A vizsgálati terület a Pozsony egyik külső részében található Lamač kerület, a konkrét helyszín pedig az 1974-ben épített Podháj lakótelep. Az 1970-es évekre jellemző módon a lakótelep közlekedési infrastruktúráját a motorizált közlekedésnek kedvező módon, széles utcaprofilokkal, gyors áthaladásra ösztönző közlekedési megoldásokkal alakították ki.


A Podháj lakótelep közlekedési infrastruktúrája egészen az elmúlt évekig változatlan maradt, miközben az autóforgalom volumene és átlagsebessége csak növekedett, a veszélyes közlekedési szituációk pedig mindennaposak voltak.

A helyzet javítása érdekében 2018-ban a szlovák kerékpáros szövetség, a Cyklokoalícia szakmai tervet készített az utca újratervezésére, ahol az alábbi elemek alkalmazását javasolták:

  • “road diet” (utcaszélesség csökkentése),
  • biztonságos kerékpársávok,
  • rövidebb zebrák.


Ezzel szemben 2018-ban a pozsonyi önkormányzat egy kevésbé ambíciózus tervet valósított meg, amely nem alkalmazott forgalomcsillapító intézkedéseket, illetve a létrejövő kerékpársáv is nagyon keskeny és veszélyes volt. 2021-ben viszont az önkormányzat az új polgármester vezetésével, a Cyclokoalíciával együttműködésben újjáélesztette a projektet, hogy egy valóban biztonságos új utcaszakasz jöhessen létre.

Az átalakítás eredményei

A Cyclokoalícia által javasolt intézkedések mind a közlekedésbiztonság növelését célozták a járművek sebességének csökkentésével. A sebesség csökkenését a beavatkozást követően a felmérések egyértelműen megerősítették, mind az átlagos, mind a a medián sebesség körülbelül 4 km/h-val mérséklődött. A gyorshajtó járművek száma is jelentősen, 60%-ról 34%-ra csökkent.

A Podháj utca közelében található általános iskolába járó gyermekek szülei körében végzett online felmérés szerint a Podháj utcán érzékelhető szubjektív biztonságérzet jelentősen javult. A lépcsőzetes járdasziget-felfestések világos, belátható átkelést biztosítanak a gyermekek számára a forgalmas szakaszokon, lehetővé téve számukra, hogy önállóan, szülők nélkül haladhassanak át. Az online felmérésben az alábbiak szerint nyilatkozott egy szülő:

„A változások előtt minden alkalommal elkísértem a fiamat az iskolába reggel, mert a forgalom elviselhetetlen volt. Miután az átalakítás megtörtént, a fiam elkezdett egyedül iskolába járni. Az utca sokkal beláthatóbb. Szakaszosan át lehet haladni, átmenni az egyik sávon, várni a járdaszigeten, majd biztonságosan áthaladni a másik sávon.”


Kihívások

A pozsonyi projekt megvalósítói többféle kihívással is szembesültek:

  • Ütemezés: A projektdokumentáció ugyan elkészült 2022-ben, de az év végén megtartott helyhatósági választások politikai bizonytalanságot okoztak a változtatások végrehajtásával kapcsolatban, mivel azokat kockázatosnak tekintették. A további pénzügyi nehézségek miatt a beavatkozást 2024 elejére halasztották.
  • Részleges megvalósítás: Amikor a projekt végül májusban elkezdődött, 2024-ben a tervezett változtatásoknak csak egy része valósult meg az utca forgalmasabb nyugati részén, a Podháj - Studenohorská - Podlesná átkelő közelében. A döntéshozók a parkolóhelyek számát csökkentő intézkedéseket végül nem hagyták jóvá.
  • Működési problémák: A projekt megvalósítása során kisebb hibák jelentkeztek, mint például a kerékpáros kereszteződések helytelen festése és az ideiglenes jelzések hiánya, amelyek kisebb biztonsági problémákat okoztak, és csalódást keltettek a lakosság körében.
  • Nyilvános fogadtatás: A projekt vitát váltott ki a közösségi médiában és a hagyományos médiában is - néhány véleményvezér aggodalmát fejezte ki a közlekedési szigetek biztonságosságával kapcsolatban. Azonban a változásokat a többség egyértelműen pozitívan fogadta.

A cikk a Central European Active Mobility Lab projekt keretében a European Climate Foundation támogatásával jött létre.

A projekt eredményeit összefoglaló kutatási jelentést itt, az önkormányzatoknak szóló ajánlásokat pedig itt lehet megtekinteni.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron